کد خبر : 76385
تاریخ انتشار : دوشنبه ۲ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۹

دکتر مظفر نامدار در نشست تخصصی "رویارویی بزرگ":

دولت سیزدهم به شعار اصیل انقلاب یعنی نه شرقی و نه غربی بازگشته است

دولت سیزدهم به شعار اصیل انقلاب یعنی نه شرقی و نه غربی بازگشته است

استادیار دانشگاه با اشاره به اینکه آمریکا توان بازیگری خود در جهان را از دست داده است، گفت: دیگر هیچ کشوری از جنگ و تحریم آمریکا هراسی ندارد.

به گزارش گیلانستان، عمران علیزاده شامگاه شنبه در نشست تخصصی «رویارویی بزرگ» در قالب نشست‌های راهیان گام دوم انقلاب در تالار مرکزی رشت با اشاره به اینکه تمام بازی‌های سطح جهانی در سه اقیانوس یعنی آتلانتیک و هند و آرام رخ داده است، اظهار کرد: در علم ژئوپولتیک متخصصان از توانمندی‌های انسانی و طبیعی برای سیاستگذاری مناسب برای رسیدن به کسب قدرت استفاده می‌کنند.

استادیار دانشگاه آزاد رشت با بیان اینکه در پیچ حساس تاریخی قرار داریم و باید دید که آیا در آینده اثرگذار باشیم یا اثرپذیر، تصریح کرد: کشورهای با اثرگذاری سطح جهانی، قدرت مانور دریایی در سه اقیانوس بزرگ را دارند و امروزه تنها کشوری که قدرت مانور در سه اقیانوس مذکور را دارد ایالت متحده آمریکا است اما سوال اینجاست که آیا این کشور در آینده می‌تواند این توان را حفظ کند یا خیر.

وی با اشاره به اینکه سه اقیانوس بزرگ هند، آرام و آتلانتیک همه خشکی‌های زمین را به هم مرتبط می‌کند، افزود: اگر چه غرب گرایان ایرانی دنیا را با نگاه اندیشمندان غربی می‌نگرند اما به اذعان نظریه پردازان غربی، آمریکا توان بازیگری خود را در جهان از دست داده و دیگر هیچ کشوری از جنگ و تحریم آمریکا هراسی ندارد.

این محقق با بیان اینکه نگاه جمهوری اسلامی به شرق جغرافیایی است نه ایدئولوژیکی، تصریح کرد: اولویت نگاه ما به جای آمریکا و اروپا به اقیانوس هند و آرام خواهد بود.

علیزاده با اشاره به اینکه می‌توان نگاه به شرق داشت اما جز بلوک شرق نشد، ادامه داد: جمهوری اسلامی در آینده نگاه به شرق خواهد داشت بدون آنکه عضو بلوک شرق شود.

وی بزرگترین عامل فروپاشی شوروی را تغییر نگاه چین دانست و بیان کرد: جمهوری اسلامی ایران امروز همانند چین آن سال‌ها است و چین و روسیه برای فروپاشی آمریکا نیاز به ایران دارند تا بتواند نیروی متوازن کننده را در اختیار آنها قرار دهد و ایران به طور ظریفی نقش خود را در این خصوص بازی می‌کند.

علیزاده با بیان اینکه اگر ایران به درستی در سطح جهانی نقش آفرینی کند می‌تواند در سال ۲۰۳۰ ایالت متحده آمریکا را حذف کند افزود: اگر انقلاب را صادر نکنیم ایران به عنوان نیروی متوازن کننده غیر قابل قبول خواهد بود و اگر صنعت هسته‌ای بومی نداشته باشیم چین و روسیه ما را سطح جهانی نمی‌پذیرند.

وی با بیان اینکه کد ژئوپولتیک جمهوری اسلامی در تهران نوشته می‌شود گفت: ۱۸ مرکز در نوشتن این کد دخالت دارند و نگاه به شرق جز محوری ترین بحث‌هایی است که از مدت‌ها پیش نوشته شد اما در دولت روحانی تعمدا به فراموش سپرده شد تا زمان بخرند و آمریکایی‌ها برای ما کد بنویسند.

دولت سیزدهم به شعار اصیل انقلاب یعنی نه شرقی و نه غربی بازگشته است

مظفر نامدار نیز در این نشست با اشاره به اینکه عده‌ای در داخل همواره سد راه تغییر و تحولات مثبت کشور هستند، بیان کرد: این رویکرد تخریبی بعد از انقلاب تشدید شده و جلوی اقدامات مؤثر و سازنده را می‌گیرند و امروز با غلبه فضای مجازی بر زندگی‌ها، اثرات سنگینی این عملکرد به ویژه روی قشر جوان افزایش یافته است.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه دولت سیزدهم به شعار اصیل انقلاب یعنی نه شرقی و نه غربی بازگشته است، تاکید کرد: از دولت دوم هاشمی از سیاست نه شرقی نه غربی عدول کردیم و تمام تمایلات ما به سمت غرب رفت و تمام راه‌های نجات کشور به اتصال به شبکه‌های جهانی گره خورد.

وی با اشاره به اینکه شناسایی بازیگران محوری و شناسی محورهای کلیدی مسئله مهمی است، تصریح کرد: و هر گاه خواستیم این فضا را تحلیل کنیم عده‌ای گفتند که پیشرفت در گرو غرب گرایی است.

نامدار با اشاره به انتشار کتابی در دولت خاتمی، بیان کرد: طبق محتوای این کتاب، جمهوری اسلامی برای پیوستن به شبکه جهانی دو راه دارد یکی آنکه ضوابط مثبت و منفی اتصال به شبکه جهانی با رویکرد بهره‌مندی برای شهروندان را بپذیرد و یا با ان مخالفت کند که در این صورت دیگر نباید انتظار توسعه داشته باشیم.

این استاد علوم سیاسی با اشاره به اینکه غرب گرایان داخلی می‌خواهند از مبانی جمهوری اسلامی عدول کنیم، افزود: از زمان دولت هاشمی عده‌ای در ساختار دولت از رسیدن به اهداف انقلابی جلوگیری کردند.

وی با بیان اینکه پیشرفت کشورهایی مانند چین از زمانی شروع شد که سیطره دو قطبی شرق و غرب را رها کردند، گفت: دولت رئیسی استعداد و انگیزه بریدن از نگاه به غرب را دارد.

شرط تحقق اهداف بیانیه گام دوم انقلاب اصلاح نگرش نگاه به غرب است

محقق و پژوهشگر تاریخ تحولات سیاسی انقلاب اسلامی نیز در این نشست با بیان اینکه یکی از مهمترین اثرات استعمارگران بر جوامع کژتابی دید و نگرش است، بیان کرد: مخاطبین استعمارگران به خود و دنیا کژتابی نگرشی دارند و از دید غربی‌ها به خود نگاه می‌کنند.

حسین بهمنش با اشاره به اینکه کژتابی منجر به انحراف جامعه و عدم استفاده از ظرفیت‌ها جامعه می‌شود، تصریح کرد: بسیاری از افراد تحصیل کرده نیز گرفتار این کژتابی هستند و با دید غربی به جهان می‌نگرند.

وی شرط تحقق اهداف بیانیه گام دوم انقلاب را اصلاح نگرش نگاه به غرب دانست و بیان کرد: اگر این کژتابی ذهنی و نگرشی اصلاح نشود نمی‌توانیم از زاویه درست به ظرفیت‌های خود نگاه کنیم.

انتهای پیام/

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار