کد خبر : 36341
تاریخ انتشار : یکشنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۰:۵۸

دولت قادر به کنترل شوک حاصل از گرانی بنزین نیست

دولت قادر به کنترل شوک حاصل از گرانی بنزین نیست

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه دولت کارنامه بسیار بدی از خود در حوزه توزیع کالاهای اساسی و کنترل قیمت‌ها نشان داده است گفت: در صورت افزایش قیمت بنزین دولت قادر به کنترل شوک روانی ناشی از آن نیست.

به گزارش گیلانستان محمود شکری با تأکید بر اینکه دولت برای افزایش قیمت بنزین باید قبل از هر چیزی یک برنامه کاملاً مشخص ارائه کند اظهار داشت: با توجه به شرایط فعلی اقتصاد کشور،‌ در صورت افزایش نرخ بنزین شوک روانی بسیار گسترده‌ای سراسر جامعه را فرا می‌گیرد.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به اینکه قبل از افزایش قیمت حامل‌های انرژی باید شرایط فعلی جامعه برای پذیرش یا عدم پذیرش آن بررسی شود عنوان کرد: اینکه دولت بخواهد بدون طرح و برنامه مشخص و یک شبه اقدام به افزایش قیمت بنزین کند به هیچ عنوان از سوی مجلس قابل قبول نیست.

شکری ‌افزایش افسار گسیخته قیمت کالاها در ماه‌های گذشته و عدم توانایی دولت برای کنترل شرایط اقتصادی جامعه را مورد اشاره قرار داد و تصریح کرد: در صورت عدم تدوین یک راهبرد مشخص و شفاف توسط دولت، بیم آن می‌رود که با افزایش قیمت بنزین دامنه گرانی‌ها در جامعه گسترده‌تر شود.

نماینده مردم تالش،‌ ماسال و رضوانشهر در مجلس به یکی دیگر از ابعاد افزایش نرخ بنزین و ناتوانی دولت در کنترل قیمت‌ها اشاره کرد و بیان داشت: در صورت وقوع این اتفاق مردم دیگر توان خرید و تهیه مایحتاج روزانه زندگی خود را هم نخواهند داشت و اوضاع معیشتی آنان وخیم‌تر می‌شود.

وی شرط موافقت مجلس با طرح دولت برای تغییر در قیمت بنزین و حامل‌های انرژی را تدوین یک برنامه شفاف برای کنترل قیمت‌ها خواند و اظهار داشت: دولت نمی‌تواند بدون توجه به عواقب خطرناک این کار و تأثیر مخربی که روی زندگی مردم ایجاد می‌شود اقدام به افزایش قیمت بنزین کند.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه مجلس تنها در صورت مساعد بودن شرایط اقتصادی و جو روانی بازار با افزایش قیمت بنزین موافقت می‌کند عنوان کرد: در حال حاضر جامعه برای عملیاتی کردن این کار وضعیت مناسبی ندارد بنابراین تغییر در قیمت بنزین برنامه‌ای ناقص و بدون پشتوانه است.

شکری تأثیری که افزایش قیمت بنزین بر روی بسیاری از اقلام به ویژه کالاهای اساسی می‌گذارد را مورد توجه قرار داد و ابراز داشت: علاوه بر این‌ها عملکرد دولت در حوزه توزیع کالاهای حمایتی نیز بسیار ضعیف و بد بوده است به طوری که نارضایتی‌های بسیار زیادی را در جامهه به وجود آورده است.

نماینده مردم تالش،‌ ماسال و رضوانشهر در مجلس واردات گوشت قرمز با ارز 4 هزار و 200 تومانی را مورد تأکید قرار داد و عنوان کرد: به علت نبود یک سیستم توزیع مناسب و فعال در سطح کشور، ‌دست‌های تعداد بسیار زیادی از مردم و روستائیان از گوشت‌های وارداتی کاملاً خالی‌ ماند.

وی با اشاره به اینکه با رویه فعلی که دولت در پیش گرفته در صورت افزایش قیمت بنزین زندگی مردم فلج می‌شود خاطرنشان کرد: در حال حاضر قیمت بسیاری از کالاها بدون حساب و کتاب یک شبه افزایش پیدا می‌کند در صورتی که دولت توانایی لازم برای کنترل و حفظ ثبات بازار را ندارد.

انتهای پیام/تسنیم

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار