کد خبر : 60280
تاریخ انتشار : شنبه 22 آذر 1399- 16: 18

بازی با ساختارهای انتخابات «برند اصلاحات»؛

«رای پستی» و «انتخابات چند روزه»؛ سناریوهای جدید جریان اصلاحات برای انتخابات ۱۴۰۰ / هدف گذاری اصلاح طلبان از بازی جدیدشان کجاست؟

«رای پستی» و «انتخابات چند روزه»؛ سناریوهای جدید جریان اصلاحات برای انتخابات ۱۴۰۰ / هدف گذاری اصلاح طلبان از بازی جدیدشان کجاست؟

اصلاح طلبان در هیچ انتخاباتی شکست خود را نپذیرفتند و با بازی با ساختارهای انتخاباتی و حاشیه سازی سعی کردند این شکست ها را توجیه کنند.

به گزارش گیلانستان، امیر حمزه نژاد: جریان سیاسی اصلاحات این روزها بسیار نگران و دلواپس برگزاری انتخابات ۱۴۰۰ است. این جریان که حامی شرایط و وضعیت موجود کشور است چند سناریو را برای ورود به انتخابات ریاست جمهوری سال آتی برای خود تدارک دیده است. با راهیابی «جو بایدن» به کاخ سفید اصلاح طلبان بازهم سناریو کهنه و نخ نما شده مذاکره با «کدخدا» را مطرح می کنند، سناریویی که هفت سال و اندی کشور را معطل یک معاهده کرد و همه چیز حتی آب خوردن و ازدواج و اشتغال جوانان و این روزها قیمت اقلامی مانند مرغ و گوشت و … به آن پیوند خورده است. استفاده از کاندیداهای اجاره ای چالش های انتخاباتی این جریان سیاسی است.

از بحث سناریوهای ورود اصلاحات به انتخابات بگذریم. این جریان سیاسی به شیوه مالوف و همیشگی خود که تلاش برای دستکاری در ساختار انتخابات و بازی با افکارعمومی است، سناریویی را با توجه به بیماری کرونا مورد توجه قرار داده است.

این روزها زمزمه هایی از سوی نیروهای این جریان سیاسی شنیده می شود که انتخابات را به صورت پستی یا چند روزه برگزار کنیم.

«محمد مهاجری» فعال اصلاح طلبی که در پوشش اصولگرایی اقدام می کند، در این خصوص می گوید: «وقتی به مردم می گوییم حتی برای نیازهای مهم خود کمتر از خانه خارج شوید، طبیعی است که برای انتخابات هم نمی روند و این مجلس است که باید برای برگزاری انتخابات الکترونیک و حتی به صورت پستی، برنامه ریزی و روش هایی پیدا کند. متاسفانه فکری به حال این ها نمی کنند.»

همچنین، «محمدحسن مقیمی»، فعال اصلاح طلب و همچنین رئیس پیشین ستاد انتخابات کشور مطرح کرد: «انتخابات۱۴۰۰ را در شرایط کرونا می توان در دو یا سه روز یا به صورت پستی برگزار کرد.»

اما چرا اصلاح طلبان به این موضوع اشاره می کنند، درحالی که زیرساخت های پستی در این خصوص در کشور مهیا نیست و از سوی دیگر کارشناسان این حوزه مطرح می کنند که برگزاری انتخابات به خوبی می تواند با رعایت اصول بهداشتی و فاصله اجتماعی انجام شود.

سه هدف مهم انتخاباتی برای اصلاح طلبان از این سناریو سازی آشکار است:

حاشیه سازی تبلیغاتی: اصلاح طلبان سعی می کنند با حاشیه سازی های تبلیغاتی اولویت های جامعه را تغییر دهند. در همین راستا آرای پستی مطرح می شود و بیان می کنند که بیماری کرونا وجود دارد و برگزاری انتخابات به صلاح نیست و بسیاری بایستی به طور غیابی و پستی رای دهند و یا در دو یا سه روز انتخابات را برگزار شود. این جریان سیاسی درحالی که در مواردی مانند «کرونا و کنکور» سکوت کرده است حالا با ایده پردازی مطرح می کند که نگران مردم است و از سوی دیگر ادعا می شود که دیگران و رقبای سیاسی نگران سلامتی جامعه نیستند و تنها به بدست آوردن قدرت فکر می کنند.

درواقع اصلاح طلبان بیشتر خود به سبب اینکه به شدت از وضعیت موجودی که از عملکرد و راهبرد اصلاح طلبان بر کشور عارض شده است، به شدت نگران هستند و از این رو سعی می کنند با نگران کردن جامعه در ابعاد دیگر خصوصا سلامتی جامعه که موضوعی بسیار مهم و حیاتی است نگرانی خود را پنهان کنند و اولویت کشور را تغییر دهند. اصلاح طلبان با این روند به خوبی نشان می دهند که دست هایشان به شدت خالی است که به بازی با ساختار انتخابات روی آورده اند. این جریان سیاسی شکست خود را در احتمالات بسیار بالا می بیند و از این رو سعی می کند انتخابات را به حاشیه ببرد. سرگرم کردم مردم در چیزی به غیر از وضعیت موجود کشور از جمله اهداف بسیار مهم اصلاح طلبان در انتخابات ۱۴۰۰ به شمار می رود.

بازی با افکارعمومی: آرای پستی می تواند حاشیه ساز  شود و با روند طولانی شدن و به نوعی فرسایشی شمارش آرا جامعه را ملتهب کند. اصلاح طلبان بازی با افکارعمومی و بهم ریختن نظم فکری جامعه را همواره در پیش از هر انتخاباتی در دستور کار خود قرار می دهند. این جریان سیاسی سعی می کند با این تاکتیک انارشیسمی قدرت تصمیم گیری از افکارعمومی را سلب و نیت خود را به آنها القا کند.

این تاکتیک همواره با انحراف و مسموم سازی اذهان عموم مورد استفاده قرار می گیرد. این جریان سیاسی با این عقیده که مردم فراموش می کنند نیاز مبرمی دارند که افکار مردم را از مشکلات اقتصادی و معیشتی دور ساخته و به اهدافی که خود می خواهند سوق دهند تا از این منظر سبد رای خود را پر کنند. برنامه اصلاح طلبان این است که با به راه انداختن موارد انحرافی و اولویت دادن به این موارد مردم را به سمت اهداف خود هدایت کنند.

این موضوعات در سالهای گذشته با تاکتیک های هراس افکنی و نفرت پراکنی انجام شده است. مثلا مطرح شده است که کاندیدای رقیب در پیاده روها دیوار می کشد، موضوعی که نه عقلانی است و نه از لحاظ هزینه و … کاری شدنی است! اصلاح طلبان بازی با افکارعمومی را با پروپاگاندای سخت تبلیغاتی شروع می کنند و در این حوزه بن بست فکری برای جامعه ایجاد می کنند که راهی به سوی آنان ندارد؛ موضوعی که یکی از مصادیق استثمار فکری است.

تله برد برد: بازی با ساختار انتخابات از جمله تاکتیک های اصلاح طلبان است که همواره مورد استفاده قرار گرفته و برند اصلاح طلبی رادیکال با این موضوع شناخته می شود. اینبار نیز به بهانه بیماری کرونا این جریان سیاسی سعی می کند که تجربه ای که در کشورهای دیگر با حاشیه بسیار روبرو شده است را در ایران تکرار کند. در کشور آمریکا هنوز «دونالد ترامپ» خود را پیروز رقابت ها می داند و آرای پستی و به درازا کشیدن روند رای گیری در این انتخابات ریاست جمهوری را دلیل تقلب می داند.

خصوصا در آرای پستی ترامپ ادعای تقلب دارد که به بازشماری آرای برخی ایالت ها انجامیده است. حالا اصلاح طلبان سعی می کنند از همین ترفند و نمد برای خود کلاهی تهیه کنند. این ماجرا مانند همه بازهای ساختاری اصلاحات با انتخابات ها یک تله برد برد است که می تواند شکست خود را بر اساس آن توجیه کند.

در هیچ انتخاباتی حتی انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی که اصلاح طلبان بعد از عملکرد ضعیف و بدشان در مجلس دهم شکستی فاحش خوردند، شکست در انتخابات را قبول نکردند. حالا این جریان به دنبال بازی دیگری است تا بتواند شکست خود را توجیه کند. این ایده از سوی جناح سیاسی مطرح می شود که ماجرای تقلب را درجریان انتخابات ۱۳۸۸ به عنوان رمز فتنه و آشوب هشت ماهه به راه انداختند و کارنامه سیاسی این جریان سیاسی که روزی به قهر با صندوق انتخابات و روزی دیگر به دموکراسی خیابانی و روز دیگر به نظارت استصوابی شورای نگهبان حمله می کنند، بسیار سیاه است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار