کد خبر : 30637
تاریخ انتشار : سه شنبه ۱۵ آبان ۱۳۹۷ - ۱۲:۴۹

رسانه ابزار اعمال قدرت نرم است/ خطر ترویج سبک زندگی غربی

رسانه ابزار اعمال قدرت نرم است/ خطر ترویج سبک زندگی غربی

مسئول دفتر استانی سازمان فضای مجازی در گیلان، با اشاره به دخیل بودن بخش عمده ای از مردم با سنین مختلف در جنگ نرم، عنوان کرد: پشتوانه جنگ نرم، قدرت نرم و ابزار اعمال قدرت نرم، رسانه است.

به گزارش گیلانستان، سجاد ستوده در گفت وگویی با بیان اینکه شعارها، اهداف و آرمان های انقلاب اسلامی در تضاد جدی با منافع غرب است، اظهار کرد: از همان روزهای اول پیروزی انقلاب نظام سلطه جهانی به مقابله عملی با ما پرداخته و همچنان ادامه دارد.

وی ترورها، بحران های قومیتی، کودتاها، تحریم های شدید سیاسی، نظامی و اقتصادی و جنگ تحمیلی را از جمله مصادیق جنگ سخت دشمن علیه نظام جمهوری اسلامی دانست و افزود: دشمن در طول این سال ها به شیوه های مختلف عمل کرده، اما موفق به مقابله با ما نشده است لذا بحث جنگ نرم را که به ویژه بعد از فروپاشی شوروی مطرح شد، در پیش گرفت.

کارشناس رسانه و فضای مجازی، جنگ نرم را کارآمدترین، کم هزینه ترین و موثرترین شیوه مقابله با امنیت ملی یک کشور دانست که در عین حال بسیار پیچیده و خطرناک است و گفت: عدم موفقیت دشمن در جنگ سخت نسبت به انقلاب و موفقیت جنگ نرم باعث شد شاهد تغییراتی در نوع تقابل نظام سلطه با جمهوری اسلامی باشیم لذا بین جنگ سخت و جنگ نرم تفاوت های زیادی وجود دارد، اما نقطه اشتراک آن در تغییر نظام سیاسی حاکم بر یک کشور است.

وی با بیان اینکه دشمن به واسطه جنگ نرم به دنبال سلب هویت و فرهنگ ملی هر کشوری است، خاطرنشان کرد: اگر دشمن در جنگ سخت به دنبال تصرف سرزمین است، در جنگ نرم می خواهد قلوب و اذهان را به دست آورد و اگر قلب ها و ذهن ها تصرف و جهت دهی شود، دشمن به اهدافش می رسد.

ستوده اضافه کرد: ما در جنگ نرم شاهد مدیریت ارزش ها و نگرش ها توسط دشمن هستیم و لذا بر خلاف جنگ سخت که با حضور نظامیان شکل می گیرد، جنگ نرم مخاطبان مختلفی اعم از رهبران، نخبگان و عموم جامعه دارد. در واقع در جنگ نرم اول رهبران تحت فشار و حمله قرار می گیرند و سپس نخبگان و مردم؛ البته جنگ نرم با ابزارهای ویژه و اختصاصی خودش به عامه مردم حمله می کند، در حالی که در جنگ سخت جغرافیای خاصی از کشور مورد هجوم قرار می گیرد.

مسئول دفتر استانی سازمان فضای مجازی در گیلان، با اشاره به دخیل بودن بخش عمده ای از مردم با سنین مختلف در جنگ نرم، عنوان کرد: پشتوانه جنگ نرم، قدرت نرم و ابزار اعمال قدرت نرم، رسانه است. در واقع هر چیزی که پیام به واسطه آن منتقل شود، ابزار جنگی جنگ نرم محسوب می شود. اگر در جنگ سخت از توپ و تانک و موشک استفاده می شود، در جنگ نرم رسانه بما هو رسانه اعم از انیمیشن، بازی رایانه ای، شبکه اجتماعی و… مورد استفاده قرار می گیرد. دشمن به واسطه تکنیک های رسانه ای تلاش می کند در ابتدا اثرگذاری داشته باشد و سپس بتواند قلوب و اذهان را تسخیر کند. شکل گیری انقلاب های رنگین نمونه ای از مدیریت و جهت دهی ادراک جامعه است.

وی با بیان اینکه در جنگ نرم ارزش ها و نگرش ها تغییر می کند و یا استحاله می شود، گفت: گام اول جهت مقابله با جنگ نرم، سواد رسانه ای است، زیرا مردم تحت بمباران شدید رسانه ها قرار دارند و سواد رسانه ای کمک می کند با شایعات مقابله کنند.

ستوده، هنر را یکی از مولفه های قدرت نرم دانست و یادآور شد: کشوری که بتواند آرمان خودش را در قالب هنر و تصویر ارائه کند، می تواند گام موثرتری بردارد. بی تردید تولیدات رسانه ای به ویژه محصولات تصویری اعم از فیلم و انیمیشن بیشترین اثر را دارد.

وی فرهنگ آمریکایی را به مثابه نماد فرهنگ غرب دانست و خاطرنشان کرد: امروز سبک زندگی آمریکایی در قالب تولیدات رسانه ای هالیوود به تمام دنیا صادر می شود و همه کشورها دچار آن هستند. قطعا اگر سینما موثرتر از تانک و موشک نباشد، کمتر نیست.

کارشناس رسانه و فضای مجازی، با تاکید بر لزوم تولید محتوای خوب دینی و فرهنگی با کیفیت و کمیت مناسب برای مخاطب جهانی، افزود: زبان امروز زبان هنر است و هرچقدر در این زمینه سرمایه گذاری کنیم، استفاده بیشتری خواهیم برد. متاسفانه با چالش بزرگ تروج سبک زندگی غربی در ابعاد مختلف مواجه هستیم و هیچگونه برنامه ریزی منظمی در مقابل آن نداریم.

وی شکل گیری سکولاریسم پنهان و کم شدن باورهای اصیل بومی، فرهنگی و دینی را نتیجه ترویج سبک زندگی غربی دانست و بیان کرد: تهاجم فرهنگی فقط به دین نیست، بلکه فرهنگ بومی و ملی ما به واسطه ترویج سبک زندگی غربی دستخوش استحاله قرار می گیرد.

ستوده، با بیان اینکه ملت ایران در طول چهل سال گذشته از همه آزمون های انقلاب موفق بیرون آمدند، خاطرنشان کرد: اگر مردم پای کار نباشند، بزرگترین ضربه به انقلاب وارد می شود لذا مسئولان باید خواسته های مردم را بشنوند و نیازهای آنان را برطرف کنند تا مردم پای کار بمانند. همچنین نیازمند تعامل حکومت، مردم و نخبگان جهت تبیین دستاوردهای انقلاب اسلامی هستیم.

انتهای پیام/ایسنا

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار