کد خبر : 54686
تاریخ انتشار : سه شنبه 7 مرداد 1399- 56: 10

جلسه بررسی نهایی پرونده‌های ۵ شهر و روستای صنایع‌دستی گیلان؛

رشتی‌دوزی ثبت ملی شود/آمادگی گیلان برای راه‌اندازی مرکز صادرات صنایع‌دستی

رشتی‌دوزی ثبت ملی شود/آمادگی گیلان برای راه‌اندازی مرکز صادرات صنایع‌دستی

معاون صنایع‌دستی با تأکید بر اهمیت ایجاد یک موزه باهدف معرفی رشته‌ها و ظرفیت‌های صنایع‌دستی در استان گیلان گفت: ایجاد المان‌های شهری با توجه به وجود صنایع‌دستی در استان گیلان ازجمله رشتی‌دوزی یکی دیگر از موضوعاتی است که بعد از ثبت ملی باید به‌طور حتم در دستور کار مسؤولان استانی قرار گیرد.

به گزارش گیلانستان، پویا محمودیان در جلسه بررسی نهایی پرونده‌های ۵ شهر و روستای صنایع‌دستی گیلان در محل عمارت تاریخی کوشک با اشاره به ظرفیت‌های حوزه صنایع‌دستی در استان گیلان اظهار کرد: خاطره خوبی از ثبت جهانی روستای قاسم‌آباد در این استان داریم و خوشحالیم که در این جلسه پنج پرونده از استان گیلان بررسی نهایی می‌شود.

رشتی‌دوزی ثبت ملی شود

وی با اشاره به یکی از موضوعاتی که باید بعد از ثبت ملی و جهانی یک روستا یا شهر به‌صورت جدی در دستور کار مسؤولان استان قرار گیرد، گفت: استفاده از ظرفیت‌های رسانه‌ای خصوصاً رسانه ملی برای معرفی ظرفیت‌های شهرها و روستاهایی است که ثبت می‌شوند، بسیار حائز اهمیت است.

معاون صنایع‌دستی با بیان اینکه بعد از ثبت ملی رشته‌های مختلف، نیازمند این هستیم که یک گالری و نمایشگاه بسیار خوب باهدف معرفی هرچه بهتر این رشته‌ها در استان ایجاد شود، افزود: با توجه به ظرفیت بانوان در حوزه صنایع‌دستی باید حضور آن‌ها بیش‌ازپیش تقویت شود، چراکه یکی از ملاک‌های ارزیابی ارزیابان برای ثبت جهانی یک شهر و روستا میزان حضور و فعالیت بانوان است.

محمودیان به چیدمان محل سخنرانی مقام معظم رهبری با استفاده از صنایع‌دستی اشاره کرد و گفت: این‌یک حرکت نمادین از سوی رهبر معظم انقلاب است و دارای یک پیام روشن است و نشان می‌دهد که استفاده از صنایع‌دستی و کالای ایرانی باید بیش‌ازپیش موردتوجه قرار گیرد.

وی با تأکید بر اهمیت ایجاد یک موزه باهدف معرفی رشته‌ها و ظرفیت‌های صنایع‌دستی در استان گیلان تصریح کرد: ایجاد المان‌های شهری با توجه به وجود صنایع‌دستی در استان گیلان ازجمله رشتی‌دوزی یکی دیگر از موضوعاتی است که بعد از ثبت ملی باید به‌طور حتم در دستور کار مسؤولان استانی قرار گیرد.

آمادگی گیلان برای راه‌اندازی مرکز صادرات صنایع‌دستی

استاندار گیلان نیز در این جلسه با اشاره به ظرفیت بالای صنایع‌دستی در گیلان اظهار کرد: هنرهای سنتی و صنایع‌دستی در استان دارای ظرفیت‌های بسیار بالایی است و توجه به این ظرفیت‌ها می‌تواند به ایجاد اشتغال و درآمدزایی برای هنرمندان صنایع‌دستی استان کمک کند.

ارسلان زارع با اعلام آمادگی برای راه‌اندازی مرکز صادرات صنایع‌دستی در استان گیلان گفت: به‌منظور دسترسی راحت مردم وب‌سایتی را طراحی کردیم که فروشگاه‌های مختلف محصولات خود را عرضه می‌کنند، این آمادگی را داریم که از طریق این وب‌سایت هنرمندان صنایع‌دستی نیز محصولات خود را ارائه کنند.

وی با بیان اینکه در سال گذشته ۵۸۰ میلیون دلار صادرات کالا از استان داشتیم که ۸۰ میلیون دلار آن صادرات چمدانی بود، گفت: برآوردها نشان می‌دهد یک‌چهارم این میزان از صادرات چمدانی را گلیم عنبران تشکیل می‌دهد.

توجه به صنایع دستی برای ایجاد اشتغال در روستا

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گیلان نیز در این جلسه با بیان اینکه در گیلان یکی از موضوعاتی که به‌صورت جدی دنبال می‌کنیم مهارت‌آموزی است، اظهار کرد: موضوع آموزش با همکاری سازمان فنی و حرفه‌ای در این استان به‌خوبی پیگیری می‌شود، همچنین درصدد راه‌اندازی کارگاه‌ها، فروشگاه‌ها و نمایشگاه‌های دائمی در شهرهای استان گیلان با استفاده از ظرفیت‌ها بالقوه و فضاهای بلااستفاده، به‌ویژه مدارس بلااستفاده هستیم

 مسعود حلاج پور با اشاره به اینکه با ثبت جهانی روستای قاسم‌آباد شاهد اتفاقات بسیار خوب در این روستا هستیم که توانسته است شغل و درآمد ایجاد کند، گفت: یک نشاط اجتماعی نیز برای مردم به وجود آورده است و امروز نیز با پنج هنری که در این نشست مطرح می‌شود می‌توان آینده خوبی را با ثبت این آثار پیش‌بینی کرد.

وی با تأکید بر اینکه برای ایجاد اشتغال و نیز مهاجرت معکوس روستاییان در گیلان با توجه به نیروی کارآمدی که در این استان داریم، توجه به صنایع‌دستی می‌تواند نتیجه‌بخش باشد، افزود: با توجه به ظرفیت‌هایی که در گیلان وجود دارد این استان می‌تواند به محلی برای برگزاری دائمی نمایشگاه‌های هنرهای سنتی در سطح ملی و بین‌المللی تبدیل شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گیلان به روستای عنبران و پرونده گلیم‌بافی این روستا نیز اشاره کرد و گفت: در این روستا ۸۸۰ کارگاه فعال گلیم‌بافی فعال است و بیش از ۹۰۰ نفر از بانوان در این روستا مشغول به بافت گلیم هستند.

پرونده‌های رشتی‌دوزی از شهر رشت، شال‌بافی روستای ارده، گلیم‌بافی روستای عنبران، سفال‌گری روستای جیرده و چوب‌تراشی روستای شالما از استان گیلان مطرح شد و بررسی نهایی آن‌ها با حضور معاون صنایع‌دستی کشور، اعضای شورا و مسؤولان گیلان انجام شد.

پرونده ثبت شهر رشت و چهار روستای گیلان با حمایت و همراهی استاندار گیلان، نمایندگان شهرستان‌های شفت و فومن، آستارا و رشت و سایر مسؤولان حوزه‌های مرکز استان و شهرستان‌ها صورت پذیرفته است.

انتهای پیام/فارس

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار