کد خبر : 25620
تاریخ انتشار : پنجشنبه 27 اردیبهشت 1397- 09: 12

عملیات نشاء در ۶۳ درصد اراضی شالیکاری گیلان انجام شد

عملیات نشاء در ۶۳ درصد اراضی شالیکاری گیلان انجام شد

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی استان گیلان‌ گفت:‌ به طور میانگین ۶۳ درصد از کل اراضی شالیکاری گیلان تا به امروز زیر کشت نشاء برنج قرار گرفته‌اند.

به گزارش گیلانستان،حبیب جهانساز  اظهار داشت:‌ استان گیلان ۲۸۳ هزار هکتار اراضی زیر کشت برنج دارد که تا امروز و با توجه به پیاده‌سازی منظم برنامه‌های تقویم زراعی جهاد کشاورزی حدود ۶۳ درصد این اراضی زیر کشت نشاء برنج قرار گرفته‌اند.

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی استان گیلان عنوان کرد:‌ عملیات نشاء در آن دسته از شهرستان‌های خارج از منابع آبی سد سفیدرود که از منابع داخلی خودشان برای آبیاری مزارع استفاده می‌کنند در حال حاضر با پیشرفت بسیار خوب حدود ۷۹ درصدی در حال انجام است.

جهانساز میانگین اراضی نشاءکاری شده حوزه مرکزی که از سد سفیدرود تغذیه می‌شوند را برشمرد و افزود:‌ عملیات نشاء نزدیک به ۵۹ تا ۶۰ درصد از این اراضی نیز تاکنون به صورت هماهنگ با برنامه‌های اعلام شده سازمان جهاد کشاورزی استان گیلان توسط کشاورزان انجام شده است.

وی مدیریت منابع آب در دسترس را در شرایط فعلی بسیار مطلوب ارزیابی کرد و ابراز داشت:‌ کشاورزان گیلانی همکاری‌های خوبی با سازمان‌های جهاد کشاورزی و آب منطقه‌ای استان داشتند و به همین خاطر شاهد بروز بحران خاصی در نقاط مختلف استان گیلان نبودیم.

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی استان گیلان تصریح کرد:‌ در برخی از حوزه‌ها مانند شهرستان تالش به علت وجود شرایط اقلیمی منطقه و مؤلفه‌های دیگر مانند کمبود منابع آبی امکان وقوع چالش در بحث مدیریت آب وجود دارد که برنامه‌های ویژه‌ای برای جلوگیری از آن تدارک دیده شده است.

جهانساز با تأکید بر اینکه تاکنون حدود ۴۸ درصد اراضی گیلان مکانیزه نشاء شده‌اند اظهار داشت: با توجه به وجود ۵ هزار دستگاه ویژه عملیات نشاء در استان گیلان تاکنون‌ کشت برنج در ۷۳ هزار هکتار از اراضی شالیکاری استان توسط ماشین‌آلات مخصوص انجام شده است.

وی از فعالیت بیش از ۸۰ ‌مرکز بانک نشاء در گیلان خبر داد و گفت:‌ استقبال مردم از مراکز فروش نشاء برنج مطلوب خوب بوده است علاوه بر این بسیاری از کشاورزان نیز مطابق با آموزش‌های ارائه شده به صورت شخصی اقدام به خزانه‌گیری مکانیزه در اراضی خود کرده‌اند.

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی استان گیلان خاطرنشان کرد:‌ با توجه به مشکلات در پیش‌رو در بحث محدود بودن منابع آبی و لزوم صرفه‌جویی در این منابع از تمام کشاورزان استان گیلان تقاضا داریم از آبگیری کردن بیش‌ از حد نیاز مزارع و شالیزارهای خود جداً خودداری کنند.

جهانساز ضمن توصیه به کشاورزانی که هنوز عملیات نشاء برنج را در اراضی خود آغاز نکرده‌اند بیان داشت:‌ رهاسازی آب سد سفیدرود تا حدود ۶ مرداد انجام می‌شود بنابراین تمام کشاورزان حتی‌الامکان باید تا پایان اردیبهشت و یا نهایت ۵ خرداد عملیات نشاء اراضی خود را به پایان برسانند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار