کد خبر : 32188
تاریخ انتشار : چهارشنبه 5 دی 1397- 00: 11

“رشت” بیشترین آمار ساخت و سازهای غیررسمی گیلان را دارد

“رشت” بیشترین آمار ساخت و سازهای غیررسمی گیلان را دارد

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان گیلان‌ با بیان اینکه بیشترین ساخت و سازهای غیررسمی گیلان در رشت انجام می‌شود، گفت: این ساختمان‌ها بدون اخذ پروانه ساختمانی احداث می‌شوند.

به گزارش گیلانستان عبدالرضا قاسمیان صبح امروز در جمع خبرنگاران اظهار داشت: بیشترین میزان ساخت‌ و سازهای غیررسمی گیلان در شهر رشت انجام می‌شود به‌طوری که افراد در زمین‌های فاقد سند مالکیت و بدون اخذ پروانه ساختمانی شروع به ساخت بنای مورد نظر خود می‌کنند.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان گیلان طراحی مناسب به ویژه در برابر زلزله را از ویژگی‌های لازم یک ساختمان استاندارد دانست و عنوان کرد:‌ مصالح مرغوب استفاده از استادکاران مجرب و متخصص و اعمال نظارت‌های دقیق برای ایجاد ساختمان‌های استاندارد لازم و ضروری هستند.

قاسمیان از معرفی ناظران سازمان نظام مهندسی گیلان جهت نظارت بر ساختمان‌های دارای پروانه ساخت خبر داد و تصریح کرد: طراحی ساختمان‌ها و اجرای تمام اصول یک سازه استاندارد و ایمن در برابر حوادث طبیعی بر اساس مقررات ملی ساختمان و استاندارد ۲۸۰۰ انجام می‌شود.

وی میانگین ساخت و سازهای سالیانه گیلان را در بخش غیر دولتی حدود ۳ میلیون متر مکعب اعلام کرد و بیان داشت: در سال ۹۶ و با نظارت مستمر سازمان نظام مهندسی گیلان بالغ بر ۳ میلیون و ۳۰۰ هزار متر مربع ساختمان در قالب ۱۲ هزار و ۹۰۰ پروژه در استان ساخته شد.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان گیلان با بیان اینکه میزان ساخت و سازهای غیر رسمی رشت بسیار قابل ملاحظه است ابراز داشت:‌ این ساختمان‌ها اغلب طراحی دقیقی ندارند و کسی نیز بر حسن اجرای آنان نظارت و کنترلی نداشته است به همین علت در مقابل زلزله به شدت آسیب‌پذیر هستند.

قاسمیان از وجود کمیته‌هایی برای نظارت بر عملکرد مهندسان ناظر و برخورد با پدیده امضاء فروشی خبر داد و بیان داشت: سازمان نظام مهندسی گیلان موارد تخلف را در محکمه شبه قضایی خود موسوم به شورای انتظامی بررسی می‌کند و در صورت اثبات موضوع با خاطیان برخورد می‌‌شود.

وی لغو پروانه اشتغال مهندسان ناظر متخلف را مورد تأکید قرار داد و عنوان کرد: در صورت مشاهده تخلف و عدم رعایت ضوابط و استانداردهای لازم در یک ساختمان و یا یک سازه عملاً پروژه متوقف می‌شود تا در اسرع وقت و پس از بررسی اشکالات کار در جهت رفع نواقص اقدام لازم انجام شود.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان گیلان آموزش به سازندگان بناها و برگزاری دوره‌های خاص جهت ارتقاء پروانه‌های اشتغال مهندسان ناظر را مورد اشاره قرار داد و گفت:‌ سازمان نظام مهندسی علاوه بر این‌گونه امور و به کمک بنیاد مسکن بر روی ساخت و سازهای روستایی نیز نظارت می‌کند.

قاسمیان طرح مقاوم‌سازی یک بخش از ساختمان برای پناه گرفتن ساکنان آن در مواقع بروز زلزله را مورد تأیید قرار نداد و با رد این نظریه اظهار داشت: بر اساس ضوابط سازمان نظام مهندسی و با توجه به اینکه زمان دقیق وقوع زلزله مشخص نیست کل یک ساختمان و سازه باید در برابر زلزله مقاوم‌سازی شود.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان گیلان با اشاره به اینکه ۸۵ درصد تلفات انسانی وقوع زلزله در شب اتفاق می‌افتد عنوان کرد:‌ طبق آمارهای موجود از ‌۳۲ زلزله آخری که در نقاط مختلف کشورمان با بزرگی بیش از ۶ ریشتر رخ داده است حدود ۱۵ مورد آن در طول شب به وقوع پیوسته است.

انتهای پیام/تسنیم

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار