کد خبر : 67946
تاریخ انتشار : سه شنبه ۸ تیر ۱۴۰۰ - ۱۷:۳۳

رنج شالیکاران گیلانی/ تنش آبی در استان جدی است

رنج شالیکاران گیلانی/ تنش آبی در استان جدی است

تنش آبی در گیلان بسیار جدی است و تخصیص ۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای تامین آب زارعی و شرب گیلان که اخیرا توسط هیئت وزیران اتخاذ شده می‌تواند بخشی از مشکلات پیش رو را به ویژه برای شالیکاران از میان بردارد.

به گزارش گیلانستان، تنش آبی در گیلان بسیار جدی است و همانطور که پیش‌بینی شده بود در مناطق مختلف استان از شرق تا مرکز، شمال تا جنوب و در غرب اتفاق افتاد از سویی تصمیم هیئت وزیران برای تخصیص ۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار جهت تامین آب زارعی و شرب گیلان تصمیم خوبی بود و انتظار می‌رود حمایت از بخش کشاورزی گیلان با توجه به حساسیت امر، در اولویت قرار گیرد.

سد سفیدرود بزرگ‌ترین سد مخزنی استان گیلان محسوب می‌شود و در حال حاضر آب کشاورزی مورد نیاز ۱۷۲ هزار هکتار از مجموع ۲۳۸ هزار هکتار شالیزارهای استان را تامین می‌کند، از طرفی سایر مناطق استان که از آبخور این سد دور هستند هرساله در فصل زراعت برنج جهت تامین آب زراعی مورد نیاز خود با چالش و بحران مواجه می‌شوند.

سد سفیدرود بر روی رودخانه سفیدرود و در پایین دست محل تلاقی دو رودخانه قزل اوزن و شاهرود در ۷۵ کیلومتری جنوب شهر رشت و در مجاورت شهر منجیل احداث شده است و نقشی بسیار حیاتی در استمرار فعالیت‌های کشاورزی و زراعی در استان گیلان بر عهده دارد.

شرکت آب منطقه‌ای گیلان به عنوان دستگاه متولی در این امر همواره اعلام کرده که بر مبنای منابع مالی و اعتباراتی که هر ساله از سوی مرکز به آن تخصیص پیدا می‌کند در راستای لایروبی رودخانه‌‌ها، زهکش‌ها، کانال‌های آبیاری و آب‌بندان‌های استان گیلان اقدام می‌کند.

* اهتمامی در حوزه کشاورزی نیست

از طرفی به گفته حسن محمدیاری نماینده مردم تالش، رضوانشهر و ماسال در مجلس که مزارع شالیزاری این منطقه از آبخور سد سفیدرود بهره‌مند نیستند از عمده دلایل بروز مشکل برای کشاورزان در راستای تامین آب زراعی را عدم لایروبی به موقع کانال‌ها و زهکش‌ها و ساماندهی آن‌ها اعلام کرد.

محمدیاری در مصاحبه‌ای با بیان اینکه متأسفانه در فصل کشاورزی با کاهلی مسئولان به خصوص در حوزه ترمیم سردهنه‌ها مواجه هستیم افزود: این چه آفتی است که به جان مسئولان افتاده که با پایان یافتن دوره دوازدهم و هر چه به انتهای کار دولت نزدیک می‌شویم، هیچ اهتمامی از آنها در حوزه کشاورزی نمی‌بینیم.

از سوی دیگر در روزهای اخیر نیز همزمان با انتقادات جدی سایر نمایندگان استان گیلان در مجلس در مورد قطعی‌های مکرر برق که آسیب آن در بخش کشاورزی استان بسیار مشهود است و همچنین درباره بروز تنش آبی در شالیزارهای مناطق مختلف استان، خبر رسیده شالیکاران گیلانی به شدت از مسئولان برای حل مشکل کمبود آب زراعی استمداد دارند.

متاسفانه به دلیل کمبود شدید منابع مالی و تخصیص‌‌های قطره‌ای، ساخت و ساز سدهای مخزنی و لاستیکی استان گیلان طبق برنامه تدوین شده دنبال نشد به طوری‌که سد شفارود در غرب استان و سد پلرود در شرق استان پیشرفت فیزیکی مطلوبی ندارند و متولیان مربوطه حتی نتوانسته‌اند طبق وعده‌ها آبگیری آزمایشی آن‌ها را عملی کنند.

پرواضح است که در صورت تکمیل دو سد مخزنی در شرق و غرب استان، لایروبی به موقع رودخانه‌ها، کانال‌های هدایت آب، زهکش‌ها، آب‌بندان‌ها، ساماندهی چاه‌های زراعی و اقداماتی از این دست می‌توان به بحران کم‌آبی گیلان غلبه کرد زیرا به گواه آمارها و گزارشات گیلان از حیث بارش‌های باران سالانه در وضعیت خوبی به سر می‌برد اما به دلیل عدم آمادگی امکانات زیرساختی آب‌های سطحی در آن به راحتی هدر می‌رود.

* ۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای تامین آب زارعی و شرب گیلان تخصیص پیدا کرد

«امیر مرادی» تصمیماتی که توسط هیئت وزیران برای پشتیبانی از حوزه کشاورزی اتخاذ شده است را مورد اشاره قرار داد و در تشریح این مطلب اظهار داشت: بر اساس مصوبه هیات وزیران معادل ۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای تامین آب زارعی و شرب گیلان تخصیص پیدا کرده است.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری گیلان با تاکید بر اینکه از این مقدار اعتبار حدود ۶۰ درصد باید برای حوزه زارعی هزینه شود تصریح کرد: از مدت‌ها قبل مدیریت بحران گیلان در مورد بروز تنش آبی در بخش شرب و به ویژه کشاورزی استان هشدار داده بود و امیدواریم با اهتمام تمام دستگاه‌های متولی بتوانیم از شالیکاران گیلان حمایت کنیم.

وی اجرای دقیق مصوبات جلسه شورای حفاظت منابع آب، در راستای خدمت‌رسانی بهتر به کشاورزان پرتلاش استان گیلان را لازم خواند و با بیان اینکه تخطی از این مسئولیت تخلف قانونی است اضافه کرد: از قبل هم گفته بودیم سال زراعی پیش رو سالی همراه با تنش آبی است بنابراین تعیین دقیق تقویم زراعی و توزیع دقیق حجمی آب از سد بزرگ سفید امری ضروری است.

*  تنش آب زراعی در بسیاری از نقاط گیلان به ویژه شهرستان رشت رخ داده است

«محمدرضا احمدی سنگری» نیز حمایت از شالیکاران گیلانی به ویژه در ایامی که با قطعی‌های مکرر برق و کمبود آب زراعی مواجه‌ایم اصلی‌ترین مصداق بارز شعار حمایت از تولید، پشتیبانی‌ها و مانع‌زدایی‌های مقام معظم رهبری دانست و گفت: تنش آبی در بسیاری از نقاط گیلان به ویژه شهرستان رشت رخ داده و کشاورزان نگرانند.

نماینده مردم شهرستان‌های رشت و خمام در مجلس با تاکید بر اینکه طبق گزارش‌های واصله و بازدیدهای میدانی مزارع برنج برخی نقاط این شهرستان به علت کم‌آبی ترک برداشته است اضافه کرد: کشاورزی و زراعت برنج تنها ممر درآمد بسیاری از مردم استان گیلان محسوب می‌شود بنابراین باید هر طور که شده به دادشان رسید و کمکشان کرد.

احمدی سنگری با بیان اینکه چهار معضل اساسی شامل قطعی‌های مکرر برق، استفاده از سوخت برای راه‌اندازی موتورهای آبکشی، گرانی سوخت و تنش آبی به طور همزمان حلقه را بر کشاورزان استان تنگ کرده است ابراز داشت: برنج از محصولات استراتژیک کشور و گیلان است و باید برای کاهش این مشکلات تدبیری اندیشیده شود.

علاوه بر گزارشات شرکت آب منطقه‌ای و  اداره کل مدیریت بحران سخنان و اظهارات دیروز حسینی مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب گیلان که خبر از تنش آبی شدید در سطح ۳۱۳ روستای گیلان، کاهش آب‌دهی چشمه‌ها و چالش تامین آب شرب شهرها و روستاهای استان می‌داد بسیاری از مردم را در این بخش هم نگران کرد.

از طرفی با توجه به اینکه در ابتدای فصل تخصیص بودجه‌های ۱۴۰۰ هستیم، لازم است ادارات کل متولی، استانداری و نمایندگان استان در مجلس حداقل این‌بار حرکتی اساسی برای حمایت از کشاورزان گیلان انجام دهند و اجازه ندهند خاطره باران‌های سیل‌آسا مرداد ماه سال گذشته که در ابتدای فصل برداشت برنج اتفاق افتاد و به علت عدم بیمه بودن محصولات، به کشاورزان آسیب‌های جدی زد، مجددا تکرار شود. زیرا در غیر اینصورت تبعات استمرار وضعیت کنونی به ویژه در صورت عدم بارش باران و مثمرثمر واقع نشدن برنامه‌هایی مانند نوبت‌بندی رهاسازی آب و اجرای تقویم زراعی وارد فازهای جدیدتر و سخت‌تری خواهد شد و مطمئنا نوک پیکان چنین اتفاقات ناگواری اول از همه به سمت کشاورزان گیلانی نشانه خواهد رفت.

پایان پیام/شبستان

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار