کد خبر : 61424
تاریخ انتشار : شنبه 20 دی 1399- 03: 12

رنگ‌پریدگی زرق‌وبرق از بازار طلا و جواهر رشت

رنگ‌پریدگی زرق‌وبرق از بازار طلا و جواهر رشت

افزایش قیمت دلار، کاهش قدرت خرید و همچنین سایه شوم ویروس کرونا موجب شده تا زرق‌وبرق گذشته بازار طلا بپرد و اوضاع صاحبان صنایع و صنوفشان حسابی به هم بریزد.

به گزارش گیلانستان، طلا و بازار این صنف پرزرق‌وبرق امروز درگذر شرایطی بسیار سخت و پرفرازونشیب جهانی و ملی، اوضاع نابسامان و بعضاً به‌هم‌ریخته را دارد.

وارد راسته زرگران در بازار که می‌شوید از هرچند طلافروشی یکی باز هست و نگاه پر امید اما متلاطم صاحبان آن به النگوها و گردن‌آویزها یا به انگشتری‌ها و دستبندهای جورواجور گلاویز است.

نه کسی وارد می‌شود و نه کسی از زرگری‌ها خارج. صبح و عصرش نیز فرقی نمی‌کند. این روزها در مقایسه با گذشته از خرید جواهرات عروسی و هدیه تولد و حتی سرمایه‌گذاری در بازار طلا و جواهر خبری نیست.

مشاهدات میدانی خبر از تعطیلی نسبی زرگری‌ها می‌دهد؛ گویا زلزله‌ای در بازار طلا رخ‌داده و سرمایه‌گذارانی که طی سالیان دراز، بازارشان خوب بود، امروز هَشتشان درگرو نُهِشان است؛ چکشان پاس نمی‌شود و به قول خودشان پول نمی‌چرخد.

در بازارهای طلافروشی رشت آرامش پشت در زرگری‌ها محبوس مانده و وارد که می‌شوی اوضاع بسیار داغان است. طلافروش حوصله چانه‌زنی و کلنجار با مشتری را علیرغم میل باطنی ندارد، مشتری نیز اغلب طلایش را وزن می‌کند و عیارش را نسنجیده، زرگری را ترک می‌کند.

اما باید دانست دلیل افزایش قیمت طلا و عدم استقبال منطقی مردم نسبت به آن چیست؟ پس از اوج‌گیری قیمت نجومی ارز در ایران که به‌تبع آن باعث بالا رفتن قیمت طلا شد، این گرانی‌ها برای صنف طلا که دارای چندین رسته شغلی از قبیل تولید و ساخت طلا و جواهر، فروش طلا و جواهر، فروش سکه، فروش طلای آب‌شده بوده که در این میان، دو رسته کارگاه‌های ساخت طلا و جواهر و همچنین واحدهای صنفی فروش طلا و جواهر که باعث تولید و اشتغال و گردش مالی بودند و در حال حاضر فعالیت کمتری نسبت به رسته‌های دیگر دارند.

ابوالحسن فلزی نصیری، رئیس اتحادیه صنف سازندگان و فروشندگان طلا، جواهر، نقره و ساعت شهرستان رشت می‌گوید: متأسفانه با گرانی طلا قدرت خرید مردم کمتر شده و درصد زیادی از خانواده‌های ایرانی توان خرید طلا را ندارند که این باعث می‌شود این صنف دچار رکود شود.

به گفته وی، شرایط اقتصادی کنونی نیز رکود در صنف طلا را نسبت به اصناف دیگر مضاعف کرده که باعث تعطیلی تعداد زیادی از کارگاه‌های تولید و واحدهای صنفی طلا نیز شده است

ظهور ویروس کرونا در صنف طلا نیز آسیب جدی به آن‌ها زده است و گفته‌شده عدم برگزاری مراسم‌های عروسی یکی از دلایل آن است.

علی ظاهر، بسیاری از خانواده‌های ایرانی معمولاً درواقع مراسم عروسی بستگان نزدیکشان طلای جدید خریداری و یا طلای قدیمی خود را با طلای جدید معاوضه می‌کردند که با عدم برگزاری مراسم عروسی این فروش آن نیز منتفی شده است.

البته به اعتقاد برخی از صاحبان صنف طلا، افول بازار طلا از تصویب قانون مالیات بر ارزش‌افزوده شروع شده است.

رئیس اتحادیه طلا و نقره رشت می‌گوید طبق مصوبه دریافت مالیات از ارزش‌افزوده طلا، مالیات از قیمت کل طلا دریافت می‌شود درحالی‌که در تمامی کشورها این مالیات فقط از اجرت و سود مغازه‌دار دریافت می‌شود.

به گفته صاحبان صنف طلا ازجمله کارگاه‌های تولید و زرگری‌ها، قانون دریافت مالیات جدید باعث شد تا انگیزه مردم برای سرمایه‌گذاری در بازار طلا به‌شدت کاهش پیدا کند.

به گفته فلزی نصیری قبلاً خانواده‌ها طلا را جدا از جنبه تزیینی به‌عنوان پس‌انداز و پشتوانه هم خریداری می‌کردند درحالی‌که به علت ضرر و زیان در موقع فروش، اکثراً از خرید طلای ساخته خودداری می‌کنند و اگر کسانی هم بخواهد طلا را به‌عنوان سرمایه خریداری کنند طلای آب‌شده و یا سکه می‌خرند که مالیات بر ارزش‌افزوده ندارد.

درمجموع تصویب قانون مالیات بر ارزش‌افزوده و گرانی طلا و همچنین اکنون نیز شیوع ویروس کرونا باعث شده تا شتر رکود در صنف طلا اُتراق کند و میل پا شدن نیز نداشته باشد.

آن‌طور که فعالان صنف طلا و جواهرات مدعی شده‌اند، فروش طلا نسبت به ۱۰ سال قبل ۸۰ درصد کاهش داشته و با ۲۰ درصد ظرفیت موجود فعالیت می‌کنند که احتمالاً در آینده دچار وضعیت نامطلوب‌تری شده و یقیناً ادامه این روند تعطیلی قابل‌توجه صنف طلافروشان را به همراه خواهد داشت.

امروزه مرثیه و چانه‌زنی در بازار و صنف طلا، جنگ زرگری نیست، بلکه اجمالی از بازار واقعی این صنف چشم‌گیر و پرزرق‌وبرق است.

زرگران گرچه طلایشان همچنان پاک و عیارشان نیز بالا است اما منتشان به خاک افتاده و روزگارشان بسیار سخت می‌گذرد. به گفته خوشان تخت چوبی برایشان از تابوت طلایی بهتر است چراکه حاضرند بازارشان با سود متعارف و منطقی همراه باشد اما کسب‌وکارشان تعطیل نشود.

انتهای پیام/فارس

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار