کد خبر : 65856
تاریخ انتشار : شنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۳:۱۴

روایت هایی از رشادت های رانندگان گیلانی دفاع مقدس

روایت هایی از رشادت های رانندگان گیلانی دفاع مقدس

رانندگان گیلانی در دوران هشت سال دفاع مقدس هم پای رزمندگان نقش ارزنده ای در دفاع و مقابله با نیروهای بعثی ایفا کردند که هر یک روایت هایی شنیدنی از این دوران دارند.

به گزارش گیلانستان، سمیه بشارتی؛ ‌در دوران هشت سال دفاع مقدس، حمل و نقل نقش ارزنده ای در پشتیبانی از جبهه های جنگ داشت. رانندگان هم‌پای دیگر اقشار جامعه در دوران جنگ‌ نقش آفرین و خالق حماسه‌های زیبا بودند و اگر نبود فداکاری رانندگان در دفاع مقدس؛ رزمندگان و نیروهای نظامی و پشتیبانی در انجام وظیفه خود در حمل و نقل سلاح و مهمات و رساندن تغذیه به جبهه های جنگ دچار مشکل می شدند.
ایستادگی در جنگی که ۴۰ کشور دنیا علیه ایران متحد شده بودند؛ بدون تلاش رانندگان بخش حمل ونقل در جابجایی رزمندگان امکانپذیر نبود. تمامی رانندگان اتوبوس و کامیون ها  با جان و دل در آن دوران میدان جبهه را خالی نمی‌کردند و با وجود آنکه  در آن دوران امکانات بسیار کم بود  اما رانندگان با تمام  توان خود فعال بودند. در این گزارش گفتگوی ویژه ای با رانندگان حوزه حمل و نقل دوران دفاع مقدس گیلان که حضوری فعال در جبهه داشتند  انجام شده که باهم می خوانیم‌:

*تمام لحظات جنگ برایم خاطره بود

«سید یوسف میر لشکر» یکی از راننده های فعال دوران دفاع مقدس از روستای چوبه صومعه سرا اینگونه خاطراتش را عنوان کرد: ۱۸ سال داشتم که راهی جبهه های نبرد حق علیه باطل شدم.‌ در همه مناطق جنگی از جمله سقز، اهواز، بانه، کرمانشاه و شلمچه …. حضور داشتم و انتقال نیروهای نظامی از اهم فعالیتم در آن دوران بود. انتقال مجروحین از مناطق جنگی به سمت بیمارستان های صحرایی و بعد از آن به بیمارستان مرکزی در استان های جنگی از دیگر ماموریت هایی بود که عهده دار بودم.

این راننده فعال دفاع مقدس با اشاره به اینکه تمام لحظات جنگ برایم پر از خاطرات بود، انتقال و کمک به نیروهای دفاعی در دوران جنگ را شیرین‌ترین خاطرات دانست و افزود: در هنگام انتقال مجروحین به بیمارستان صحرایی یا مراکز درمانی در مسیر راه سه تا چهار تن از رزمندگان به شهادت می رسیدند و من شاهد شهادت جوانان در مرزهای دفاعی بودم، آن لحظات تلخ ترین ثانیه های زندگیم بود.

وی با بیان اینکه در عملیات مرصاد حضور داشتم گفت: علاقه بسیاری به رانندگی داشتم و ۳۰ سال است که به این شغل مشغول هستم. اکنون وظیفه مسئولان و جوانان است که از خون شهدا و خاک وطن با علم و دانش روز کمککرده و زمینه گشایش مشکلات جامعه را فراهم کنند.

میرلشکر در ادامه به دغدغه های رانندگان در بحران کرونا ویروس اشاره کرد و اذعان داشت: در این شرایط حاد رفت و آمدها کمتر شده با این اوصاف رانندگان با مشکلات معیشتی روبه رو هستند تا جایی که توان پرداخت بیمه را ندارندو امیدوارم مسئولان امر به این مقوله توجه داشته باشند.

*مردم ایران در دوران دفاع مقدس هم دل و هم صدا بودند
«شهرام همتی» یکی دیگر از فعالین دفاع مقدس با بیان اینکه در آن دوران به عنوان پشتیبانی دفاع مقدس فعالیت داشتم گفت: رئیس کمیته انقلاب اسلامی در گیلان در دوران دفاع مقدس آیت الله احسانبخش بود و بنده به عنوان رئیس دفتر ایشان فعال بودم.

همتی خاطرنشان کرد: فعالیت‌های گسترده ای با حضور آیت الله احسانبخش در پشت عملیات ها داشتیم و به عنوان حامی و پشتیبان آذوقه و مهمات و …. را به جبهه می فرستادیم.

وی با اشاره به اینکه جمع آوری کمک های مردمی از گیلان به مناطق جنگی از جمله فعالیت های بود که در آن دوران انجام دادم اظهار داشت: کمک رسانی، هم‌دلی و وحدت در دوران دفاع مقدس موج می زد.

همتی با بیان اینکه رزمندگان با جان و دل در پشت جبهه و میدان نبرد فعالیت کردند تا اکنون ما در آرامش و آسایش باشیم تصریح کرد: حراست از خون شهدا و آرمان های نظام و انقلاب وظیفه خطیری است که اکنون برعهده داریم.‌

*چندین ساعت هنگام رانندگی به خواب رفتم

«تیمور پور اسدی» یکی از فعالین حمل و نقل جبهه و جنگ اظهار کرد: ۳۱ سالم بود که به عنوان راننده به جبهه اعزام شدم.

وی با بیان اینکه دارای سه فرزند بودم اما از خانواده دل بریدم و به‌خاطر نیازی که کشور داشت به فعالیت در حوزه رانندگی و مدیریت صنف در این بخش مشغول شدم گفت: عملیات ۵۹۸ یا عملیات مرصاد از جمله عملیات‌هایی بود که حضور داشتم.

این راننده فعال در دوران دفاع مقدس اذعان کرد: ۳۰۲ از ماشین هایی بود که ما در دوران جنگ رانندگی می کردیم و در انتقال مجروحین به بیمارستان ها و نیروها به خط نبرد فعال بود.

وی ادامه داد: شاهد شهادت و دفاع جانانه جوانان این مرز و بوم  از وطن در مقابله با دشمن بعثی بودم، این لحظات بهترین دقایق عمرم بود چرا که جانفشانی‌ها، ایثار و فداکاری را به چشم مشاهده کردم.

پور اسدی به خاطرات جبهه و جنگ اشاره و تصریح کرد: گاهی اوقات اتوبوس بدون چراغ ما که در جاده‌های جبهه خراب می شد خودم شخصا درست می کردم. به چشم شاهد انفجار اتوبوس‌ها توسط مین‌های دشمن بعثی و شهادت رانندگان بودم. در یک عملیات که هدف دشمن شرکت نفت آبادان بود، با چشم مشاهده کردم موشک به هدف نخورد و به اتوبوس اصابت کرد و راننده و نیروها به هوا پرتاب شده و به شهادت رسیدند.

وی با بیان اینکه بیش از ۴۰ سال سابقه فعالیت در حوزه حمل و نقل و رانندگی را دارم افزود: در آن زمان به دلیل عفونتی که داشتم یک پایم را قطع کردند.‌

پوراسدی به دیگر خاطراتش در جبهه پرداخت و تصریح کرد: یک روز که از مسیر جنوب به سمت رشت با سرعت ۶۰ تا ۷۰ کیلومتر در ساعت حرکت می‌کردم و به شب منتهی شد، در حال رانندگی به خواب رفتم و ساعت ها ماشین برای خودش در مسیر حرکت کرد که به امام زاده هاشم رسیدم، سرباز جاده به من ایست داد و با صدای همراهان بیدار شدم و ترمز کردم، اگر نمی ایستادم مورد هدف گلوله قرار می گرفتم.

وی با اشاره به خاطره‌ای از بستری شدن در بیمارستان پس از مجروح شدن گفت: یک شهید زنده هم‌تختی ام در بیمارستان بود و نظرم را جلب کرد و بعد از کمی گفتگو متوجه شدم، در خاک عراق به مدت هشت روز جسدش ماند و بعد از انتقال جسدش توسط نیروهای نظامی و امنیتی ایران  به خاک وطن، هنگام خاکسپاری، از کفنش بخار دیدند و زنده شد، این شهید فامیلش بی‌کس بود اما معبود الهی همه کسش در آن وضعیت بحرانی شد و این جوان را به آغوش گرم خانواده اش رساند.‌

پور اسدی با تاکید بر اینکه برای حفظ و نگهداری کشور خون‌ها ریخته شده تصریح کرد: در دوران جنگ و هنگام رهبری امام(ره) یک ریال از اجناس ضروری و غیرضروری گران نشد و مردم با همان قیمت های گذشته زندگی می کردند اما اکنون هر دقیقه و ثانیه شاهد افزایش قیمت ها هستیم.

وی اظهار کرد: مردم آن زمان بیشتر کمک می کردند و هم دلی ها بیشتر بود موج  وحدت و یکپارچگی در دوران جنگ و در دوران شکل گیری انقلاب وصف ناپذیر است‌.

پایان پیام/شبستان

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار