کد خبر : 68865
تاریخ انتشار : یکشنبه ۱۰ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۷:۴۷

روزهای سیاه در انتظارگیلان/ تنها یک قدم تا فاجعه کرونایی فاصله است

روزهای سیاه در انتظارگیلان/ تنها یک قدم تا فاجعه کرونایی فاصله است

گیلان در هفته های گذشته شاهد روند صعودی تعداد مبتلایان و بستری های کرونایی بوده به گونه ای که به گفته مسئولان حوزه بهداشت و درمان، استان گیلان فاصله چندانی تا وقوع فاجعه ندارد.

به گزارش گیلانستان، حال گیلان خوب نیست. کرونا دلتا در این استان در سایه بی توجهی و بی تدبیری مسئولان و مردم به حدی رسیده که مسئولان حوزه بهداشت و درمان طی روزهای گذشته بارها اعلام کرده‌اند ظرفیت تخت‌های بیمارستانی در حال پُر شدن است و به علت بستری تعداد زیادی بیماران کرونایی، سایر بیماران از دریافت خدمات پزشکی دیگر محروم شده‌اند.

وضعیت به حدی بد و سخت است که کادر درمانی که طی ۱۷ ماه گذشته تا پای جان در کنار بیماران کرونایی بودند امروز دیگر خسته شده و نفس‌هایشان به شماره افتاده است. از اواخر اسفند ماه گذشته با بی تدبیری ستاد ملی مدیریت کرونا و به دنبال آن ستاد استانی شرایط به گونه‌ای رقم خورد که هر روز وضعیت گیلان بدتر و به روزهای ابتدایی شیوع ویروس کرونا نزدیک شد.

هیچ تدبیری از سوی مسئولان وجود ندارد

شهروندان گیلانی نیز از این شرایط خسته شده و زمانی که مشاهده می‌کنند به رغم اعمال محدودیت‌ها راه‌ها باز و سیل عظیم مسافر در تعطیلات به این استان سرازیر می‌شوند رغبتی برای رعایت پروتکل‌های بهداشتی به ویژه استفاده از ماسک و یا تعطیلی مشاغلی که در شرایط قرمز باید بسته باشند نداشته و همین موضوع سبب می‌شود که شاهد افزایش برگزاری مراسم عروسی در تالارها، شلوغی رستوران‌ها و سایر اماکن باشیم.

به گفته مسئولان حوزه بهداشتی و درمان گیلان امروز عدم استفاده از ماسک، برگزاری دورهمی به ویژه عروسی و حضور فراوان مسافران در تفرجگاه‌های این استان دلیل بسیاری از ابتلاهای خانوادگی و افزایش روزانه تعداد بستری‌ها و فوتی‌های ابتلاها است. این در حالی است که مسئولان به ویژه مسئولان ستاد مدیریت کرونای استان گیلان به جای چاره اندیشی تنها به ابزار نگرانی، توصیه به صدا و سیما و رسانه برای تولید محتوای بیشتر و مشارکت همکاری شهروندان و خواهش و تمنا از هموطنان ختم شده و گیلانیان حرکت دیگری در این ۱۷ ماه گذشته از مسئولان خود ندیده‌اند.

استاندار گیلان روز گذشته در جلسه ستاد مدیریت استان با ابزار نگرانی از کاهش رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی در استان، گفت: بر اساس گزارشات میزان رعایت دستورالعمل‌ها در استان گیلان به زیر ۲۹ درصد رسیده است.

ارسلان زارع همچنین از صدا و سیما و رسانه‌ها خواست که با تولید محتوا در زمینه آگاهی بخشی از خطرات کرونا دلتا، شهروندان را به رعایت پروتکل‌ها به ویژه استفاده از ماسک ترغیب کنند.

وی ادامه داد: با توجه به این آمارها استان گیلان جزو پنج استان انتهایی در زمینه رعایت پروتکل‌های بهداشتی است.

روزهای سیاه در انتظارگیلان/تنها یک قدم تا فاجعه کرونایی فاصله است

کادر درمان و پرستاران خسته‌اند، رعایت کنید

پرستار بخش کرونایی بیمارستان رازی رشت با اشاره به وضعیت بسیار بد هفته‌های اخیر بیمارستان‌های استان گیلان، اظهار کرد: متأسفانه در هفته‌های اخیر هر روز بر آمارهای بستری بیماران کرونایی در این بیمارستان که بیمارستان مرجع کرونا است افزوده می‌شود.

مهرناز حسینی با بیان اینکه من و همه کادر درمان و پرستاران در ۱۷ ماه گذشته حتی با آرام گرفتن کرونا نیز استراحت نکرده‌ایم و در کنار بیماران کرونایی بودیم، افزود: امروز تنها انتظار ما از شهروندان گیلانی رعایت پروتکل‌ها و استفاده از ماسک است.

وی با اشاره به سرعت انتقال و ابتلاء سویه جدید کرونا، اضافه کرد: کرونا دلتا هم قدرت سرایت بیشتری دارد و هم میزان مرگ و میر و بستری‌های آن بیشتر از گونه‌های گذشته کرونا است.

این پرستار گیلانی با بیان اینکه متأسفانه در سویه جدید جوانان و کودکان بیشتر درگیر شده‌اند، تأکید کرد: تنها با رعایت پروتکل‌ها و زدن ماسک می‌توان به میزان زیادی از ابتلاء به این ویروس جلوگیری کرد.

وی در ادامه با اشاره به اینکه کادر درمان و پرستاران گیلانی خسته هستند و هم استانی‌ها باید با ما همکاری کنند، افزود: بی توجهی شهروندان و حضور در عروسی‌ها و تفرجگاه‌ها و رستوران‌ها این روند را ادامه دار خواهد کرد.

حسینی تأکید کرد: قطعاً ادامه این روند علاوه بر پر شدن تخت‌های بیمارستانی، زمینه افزایش مرگ و میرها را فراهم کرده و ما همانند اسفند ۹۸ شاهد فاجعه‌ای دیگر خواهیم بود.

روزهای سیاه در انتظارگیلان/تنها یک قدم تا فاجعه کرونایی فاصله است

وضعیت کرونا در گیلان بد و روند صعودی دارد

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان نیز با اشاره به وضعیت بد کرونا در استان و روند صعودی ابتلاها و بستری‌های روزانه، اظهار کرد: روزانه حدود ۳۰۰ بیمار کرونایی نیازمند بستری در استان گیلان شناسایی و در بیمارستان‌ها بستری می‌شوند.

ارسلان سالاری با بیان اینکه این تعداد جدای از بیش از هزار بیمار سرپایی کرونایی است که در هر روز خدمات دریافت می‌کنند، گفت: در حال حاضر مجموع بستری‌ها در بیمارستان‌های گیلان هزار و ۲۷۵ بیمار است.

وی با اشاره به اینکه هم اکنون بیش از ۱۶۰ بیمار بد حال نیز داریم که تعدادی از آنها منتظر خالی شدن تخت‌های بخش مراقبت‌های ویژه هستند، افزود: پروتکل‌ها به ویژه استفاده از ماسک در استان رعایت نمی‌شود.

سالاری با بیان اینکه بر اساس گزارشات از این نظر گیلان در جمع استان‌های انتهایی قرار دارد که بسیار نگران کننده است، اضافه کرد: تا زمانی که شهروندان ملزم به رعایت پروتکل‌های بهداشتی و استفاده از ماسک، پرهیز از حضور در دورهمی ها و مراسم نشوند این روند در گیلان ادامه خواهد داشت که قطعاً فاجعه بار خواهد بود.

تزریق ۴۷۰ هزار دوز واکسن کرونا در گیلان

وی با اشاره به خستگی کادر درمان و پرستاران بعد از ۱۷ ماه تلاش در خط مقدم مقابله با کرونا، تصریح کرد: افزایش تعداد بیماران کرونایی شرایط را برای کادر درمان و پرستاران سخت کرده و هم استانی‌ها باید برای کاهش بار فعالیت آنها مشارکت لازم را همانند عید سال ۹۹ انجام دهند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان به سرعت گرفتن روند واکسیناسیون در استان نیز اشاره و اضافه کرد: روزانه حدود ۱۸ هزار دوز واکسن در گیلان تزریق می‌شود که ظرفیت افزایش تا ۴۰ هزار دوز در صورت تأمین واکسن وجود دارد.

وی با بیان اینکه تا به امروز ۴۷۰ هزار دوز واکسن تزریق شده است، گفت: روند واکسیناسیون شهروندان گیلان بر اساس اولویت‌ها و شرایط سنی اعلام شده در حال انجام است.

سالاری با تأکید بر اینکه تا زمانی که بیش از ۷۰ درصد جمعیت کشور واکسینه نشوند نمی‌توانیم بگویم ایمنی لازم ایجاد شده است، افزود: تا آن زمان تنها راهکار پیشگیری از ابتلاء و انتقال بیماری کرونا رعایت پروتکل‌ها و استفاده از ماسک و عدم حضور در اماکن شلوغ و دورهمی ها است.

انتهای پیام/مهر

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار