کد خبر : 37936
تاریخ انتشار : دوشنبه 27 خرداد 1398- 42: 11

روستایی اروپایی در دل گیلان/ کسادی بازار امامزاده ابراهیم شفت

روستایی اروپایی در دل گیلان/ کسادی بازار امامزاده ابراهیم شفت

روستای امامزاده ابراهیم شفت علاوه بر داشتن امامزاده، با داشتن آبشار، رودخانه، جنگل و کوه شبیه دیدنی‌ترین روستاهای دنج و آرام اروپاست.

به گزارش گیلانستان روستای امامزاده ابراهیم، از توابع بخش احمدسرگوراب شهرستان شفت در استان گیلان است که به دلیل داشتن امامزاده ابراهیم از نسل امام موسی کاظم و آب و هوای بسیار دلنشین هر ساله در ایام بهار و تابستان میزبان خیل عظیمی از مسافران و گردشگران است.

جاده مسیر دسترسی به آرامگاه امامزاده از مهمترین جاذبه‌های طبیعی روستای امامزاده ابراهیم است، این مسیر از جلگه‌ای زیبا با شالیزارها، خانه‌ها، رودخانه‌ها و کوهپایه‌های جنگلی می‌گذرد و در انتها به این روستا می‌رسد که بافت مسکونی بسیار جذاب و دیدنی دارد.

روستای امامزاده ابراهیم منطقه‌ای خوش آب و هوا در دل جنگل‌های شفت است که به فاصله ۲۰کیلومتری از شهر شفت قرار دارد و می‌توان گفت تنها نقطه‌ای است که در آن کوه، جنگل، رودخانه، ییلاق وکوه را در یک زمان مشاهده می شود.

وجود بقعه امامزاده ابراهیم در شهرستان شفت این شهرستان را در زمره یکی از شهرستان‌های زیارتی و سیاحتی گیلان و حتی کشور تبدیل کرده است و وجود این امامزاده باعث شده تا بسیاری از جوانان و مردم این منطقه به فروشندگی مشغول شوند.

*امتناع مسافران از خرید در امامزاده ابراهیم

یکی از جوانان این روستا که در حال فروختن سوغات این منطقه به مسافران بود، اظهار کرد: متاسفانه امسال نسبت به سال‌های گذشته خرید مسافران کم شده است.

وی با بیان اینکه مسافران فقط برای زیارت و بهره بردن از آب و هوای مطلوب به این روستا می‌آیند و از هر ۱۰۰ نفر شاید یک نفر اقدام به خرید کند، افزود: متاسفانه برخی از مسافران حتی غذای شام و ناهار خود را از استان و شهرستان خود می‌آورند و از خرید در این روستا امتناع می‌ورزند.

این جوان فروشنده با بیان اینکه تنها درآمد ما اجاره دادن خانه‌های چوبی به مسافران است، گفت: مسافران باید بدانند زندگی ما از فروشندگی سوغات این محل می‌گذرد و خرید نکردنشان به ضرر ما تمام می‌شود.

وی با اشاره به اینکه کشمش نخود، سوهان، شکلات، عسل و … از جمله وسایلی است که برای تبرک به فروش می‌رسانیم، تصریح کرد: وضعیت فروش ما در سال‌های گذشته خیلی بهتر از امسال بود و امیدواریم که در تابستان از این کسادی بیرون بیاییم.

*علت اصلی کسادی بازار، دولت و تیم اقتصادی آن است

یک بانوی فروشنده لوازم سفالی و سنتی با بیان اینکه بازار ما امسال بی رونق است، خاطرنشان کرد: وقتی سفال سنتی ایرانی با قیمت گرانش فروش ندارد به اجبار سفال چینی برای فروش می‌آوریم.

وی با اشاره به وضعیت اقتصادی و معیشتی مردم، اظهار کرد: مردم دیگر به سمت خرید لوازم غیرضروری زندگی نمی‌روند و بیشتر روی مایحتاج ضروری زندگیشان تمرکز  کرده‌اند.

این بانوی شفتی علت اصلی کسادی بازار را عدم چاره اندیشی برای وضعیت کنونی اقتصاد دانست و افزود: وقتی دولتمردان هیچ چاره‌ای برای اقتصاد کشور و معیشت مردم نمی‌کنند معلوم است که کار ما دست و پنجه نرم کردن با کسادی است.

وی با بیان اینکه سال‌های گذشته در این زمان بیشترین فروش را داشتیم، گفت: متاسفانه امسال تعداد مسافران هم کمتر شده و امیدواریم در روزهای آینده شاهد استقبال بیشتر مردم از این روستا باشیم.

*امامزاده ابراهیم، شبیه دیدنی‌ترین روستاهای دنج و آرام اروپاست

«مریم ضیایی» شهروند تهرانی با بیان اینکه نخستین بار است به این منطقه می‌آید تصریح کرد: این روستا علاوه بر امامزاده‌ای که دارد با داشتن آبشار، رودخانه، جنگل و کوه شبیه دیدنی‌ترین روستاهای دنج و آرام اروپاست.

این مسافر تهرانی افزود: وجود سازه‌های چوبی که تبدیل به خانه شده و از ۲ طرف باز است و می‌توان امامزاده را از یک سمت و جنگل و کوه و رود را از طرف دیگر دید، یک آرامش وصف نشدنی پدید آورده است.

وی با بیان اینکه بازار این منطقه هم جالب است، گفت: متاسفانه وسایل سنتی این روستا در این بازار خیلی کم به چشم می‌خورد و شاید یکی از دلایلش عدم خرید مسافران باشد.

ضیایی با بیان اینکه دلم می‌خواهد وسیله سنتی این منطقه را با خود به یادگار ببرم، تصریح کرد: فروش لوازم سنتی چینی و سوغاتی‌هایی مانند نخود کشمش و… چیزهایی است که در تهران هم می‌شود تهیه کرد.

وی خاطرنشان کرد: بازاریان این منطقه باید به وسایل فروشیشان تنوع دهند تا بتوانند مسافران خارج از استان گیلان را جذب کنند تا فروششان افزایش یابد.

جاذبه‌های مربوط به امامزاده ابراهیم:

قتلگاه

این محل در فاصله ۳۰۰ متری جنوب حرم مطهر قرار دارد و مردم معتقدند که حضرت امامزاده ابراهیم(ع) در اینجا به شهادت رسیده است.

چِـل‌چشمه

بر اساس باور مردم هنگامی که سم به بدن امامزاده ابراهیم(ع) اثر کرده بود از آب چند چشمه جوشان در قسمت شرقی حرم نوشیده است که امروزه به چل چشمه معروفند و گفته می‌شود خاصیت شفابخشی دارند.

چشمه میدان

طبق روایات سینه به سینه، پیکر مطهر امامزاده را با آب چشمه میدان در مرکز روستا غسل داده‌اند، آب شیرین و خنک این چشمه بسیار گواراست و گفته می‌شود پس از دوره‌ای خشک شدن با معجزه امامزاده دوباره پرآب شده است.

مقبره بابارکاب

محل دفن خدمتکار و پیر همراه امامزاده است که در فاصله‌ ۵ کیلومتری نرسیده به بقعه قرار دارد.

مقبره پیرزن ملعون

مقبره پیرزن قاتل، در فاصله ۱.۵ کیلومتری نرسیده به بقعه قرار گرفته و محل لعن و نفرین مردم است.

پایان پیام/شبستان

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار