کد خبر : 22425
تاریخ انتشار : سه شنبه 3 بهمن 1396- 43: 18

روند اجرای پروژه راه آهن شمال رضایت‌بخش نیست

روند اجرای پروژه راه آهن شمال رضایت‌بخش نیست

عضو کمیسیون عمران مجلس با انتقاد جدی از طولانی شدن اجرای پروژه راه آهن شمال گفت: با این شیوه و روالی که هم اکنون در اجرای پروژه راه آهن شمال وجود دارد مطمئناً اتمام آن تا مدت‌ها به‌طول می‌انجامد.

به زارش گیلانستان،حسن خسته بند در گفت‌و‌گویی اظهار داشت: اجرای پروژه راه آهن شمال با روند کنونی به‌هیچ عنوان رضایت‌بخش نیست بنابراین نباید انتظار داشته باشیم با چنین روند کندی که هم اکنون شاهد آن هستیم در سال‌های نزدیک شاهد بهره برداری کامل طرح و خطوط و مسیرهای پیش‌بینی شده این پروژه باشیم.

عضو کمیسیون عمران مجلس با انتقاد جدی در مورد تاخیر پروژه راه آهن شمال گفت: نزدیک به دو دهه از شروع اجرای پروژه راه آهن قزوین به رشت آن هم با پیشرفت کاری نامطلوب می‌گذرد و مسیر رشت ـ انزلی و رشت ـ آستارا نیز تاکنون به دلایل متعددی پیشرفت خوبی نداشته‌اند.

خسته بند با اشاره به اجرای خطوط ریلی رشت ـ آستارا ـ انزلی عنوان کرد: مطمئناً با این سرعتی که در حال حاضر شاهد آن هستیم چندین سال طول می‌کشد تا پروژه به بندرانزلی برسد و از آن طرف هم یک دهه زمان برای تکمیل کردن و رساندن پروژه مورد نظر به آستارا نیاز است.

وی عمل نکردن برخی شرکت‌ها به تعهداتشان را از عوامل مهم تاخیر پروژه راه آهن شمال دانست و افزود: وزارت راه و شهرسازی وجه مورد نظر را به‌صورت پیشاپیش جهت تامین ۲ هزار و ۷۰۰ تن ورق فولادی به شرکت فولاد در اهواز پرداخت کرد اما این شرکت به‌طور کامل به تعهداتش عمل نکرد.

عضو کمیسیون عمران مجلس با بیان اینکه شرکت مذکور بخشی از وجه دریافتی را صرف هزینه‌های خود کرده است بیان داشت: تنها ۲ هزار تن از سفارش وزارت راه و شهرسازی توسط شرکت فولاد اهواز تحویل داده شده است و این شرکت از تحویل ۷۰۰ تن باقیمانده شانه خالی می‌کند.

نماینده مردم بندرانزلی در مجلس با انتقاد جدی نسبت به این قضیه تصریح کرد: چطور می‌شود که شرکتی در ازای تحویل جنس به مشتری وجه را پیشاپیش دریافت کند اما به تعهد خود عمل نکند و دلیل این کار را هم کمبود نقدینگی و سرمایه در گردش برای تهیه مواد اولیه عنوان کند.

خسته بند برزو چنین اتفاقاتی را  عامل خروج طرح از توجیه اقتصادی دانست و بیان داشت: این موضوع یکی از عوامل مهم تاثیرگذار در تامین مواد اولیه از خارج کشور برای اجرای پروژه‌ها است زیرا خساراتی که در نتیجه تاخیر در اجرای طرح‌ها اتفاق می‌افتد بسیار هنگفت است.

وی در مورد وجود تکنولوژی تولید ریل در کشور خاطرنشان کرد: در حال حاضر این تکنولوژی آنچنان که باید در کشور توسعه پیدا نکرده و نهادینه نشده است و شرکت‌های داخلی هنوز نتوانسته‌اند تولیدات خود را به سطح مورد نظر رسانده و جوابگوی نیازهای داخلی باشند.

نماینده مردم بندرانزلی در مجلس در خصوص سرمایه‌گذاری مشترک شرکت‌های هندی بیان داشت: اخیراً طی سفری که وزیر راه و شهرسازی به کشور هندوستان داشت شرکت‌های هندی برای انجام سرمایه‌گذاری در بخش صنایع راه آهن و خطوط ریلی در ایران اظهار آمادگی کردند.

عضو کمیسیون عمران مجلس با اشاره به قرارداد منعقد شده بین ایران و هندوستان عنوان کرد: بر طبق این قرارداد شرکت‌های هندی متعهد به ایجاد ظرفیت‌سازی لازم، انتقال و راه اندازی تکنولوژی مورد نظر این صنعت در داخل ایران شده اند که اتفاق بسیار خوبی است.

نماینده مردم بندرانزلی در مجلس به مشکل نقدینگی برخی کارخانجات اشاره کرد و اظهار داشت: بسیاری از کارخانجات و شرکت‌های داخلی برای تولید با مشکل نقدینگی مواجه هستند و لازم است که مسئولان با انجام مذاکرات و تعامل با بانک‌ها مشکل موجود را هر چه سریع‌تر رفع کنند./تسنیم

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار