کد خبر : 12731
تاریخ انتشار : پنجشنبه 21 اردیبهشت 1396- 58: 11

روند رسیدن به استانداردهای جهانی ایمنی در استان گیلان کند است

روند رسیدن به استانداردهای جهانی ایمنی در استان گیلان کند است

رئیس هیئت مدیره انجمن ایمنی و بهداشت حرفه‌ای استان گیلان با بیان اینکه ۷۰ شرکت پیمانکاری در گیلان موفق به تشکیل پرونده منجر به اخذ صلاحیت ایمنی پیمانکاری شدند گفت: روند رسیدن به استانداردهای جهانی ایمنی در استان گیلان کند است.

به گزارش گیلانستان، معصومه بابایی در گفت‌وگویی ضمن عرض تسلیت به‌مناسبت حادثه معدن استان گلستان اظهار داشت: فعالیت‌های اصلی انجمن ایمنی و بهداشت حرفه‌ای گیلان در دو حوزه اختصاص مجوزهای ایمنی و برگزاری دوره‌های آموزشی مورد نیاز اعضاء انجمن است.

رئیس هیئت مدیره انجمن ایمنی و بهداشت حرفه‌ای گیلان تصریح کرد: کارگروه آموزش با برنامه ریزی و برگزاری دوره‌های آموزشی و کارگروه علمی پژوهشی با پیگیری و پی‌ریزی جهت افزایش سطح علمی در حوزه ایمنی و بهداشت کار فعال هستند.

وی با اشاره به کارگروه تخصصی بانوان‌ گفت: بررسی شرایط بانوان شاغل در جوامع کارگری، به‌خصوص کارشناسان ایمنی و بهداشت حرفه‌ای در انجمن ایمنی و بهداشت حرفه‌ای گیلان پیگیری می‌شود و در کارگروه تخصصی حقوق و دستمزد، آسیب‌های این حوزه مورد بررسی قرار می‌گیرد.

بابایی با بیان اینکه اولین شغل حادثه ساز  کار درکارگاه های ساختمانی است ابراز داشت: در سال گذشته طبق آمار اداره بازرسی کار ۳۶ درصد از حوادث مذکور در کشور حوادث ساختمانی بوده است.

رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی ایمنی و بهداشت حرفه‌ای گیلان افزود: در پی افزایش بازرسی ایمنی از کارگاه‌ها، دستورالعمل مدل خودبازرسی و در پی آن آیین نامه مسئولان ایمنی از سوی وزارت کار مصوب شد.

وی با اشاره به اینکه هدف از مدل خودبازرسی با توجه به کم بودن تعداد بازرسان کار، بازرسی با استفاده از خود کارشناسان ایمنی در کارگاه‌ها است گفت: کارشناسان این حوزه طبق نظارت و برنامه ریزی اداره کار و بر اساس شرح وظایف مصوب، تمامی نواقص کارگاه‌ها را شناسایی کرده و در برنامه ریزی مدون در جهت اصلاح آن گام برمی‌دارند.

بابایی با بیان اینکه سه سامانه در راستای الکترونیکی شدن فعالیت انجمن‌های ایمنی و بهداشت حرفه‌ای طراحی شده تا کار تایید و آموزش را تسریع بخشند افزود: سامانه تایید صلاحیت ایمنی پیمانکاری، سامانه آموزش ایمنی کشور و سامانه تایید صلاحیت مسئولان ایمنی سامانه‌ها، جهت ارتقا ایمنی و بهداشت حرفه‌ای هستند.

رئیس هیئت مدیره انجمن ایمنی و بهداشت حرفه‌ای گیلان عنوان کرد: ما برای همکاری با همه نهادها اعلام آمادگی کردیم که در سال گذشته هم چندین انجمن کارگری و کارفرمایی جهت برگزاری آمورش برای اعضای خود تفاهم نامه آموزشی با انجمن ایمنی  امضا کردند.

وی با اشاره به اینکه در دو سال گذشته حدود ۱۸ هزار نفر ساعت آموزش عمومی و تخصصی توسط انجمن ایمنی و بهداشت حرفه‌ای گیلان برگزار شد افزود: حدود ۷۰ شرکت پیمانکاری در گیلان از انجمن صنفی ایمنی و بهداشت حرفه‌ای گیلان، موفق به تشکیل پرونده منجر به اخذ صلاحیت ایمنی پیمانکاری شدند.

بابایی با بیان اینکه نخستین پیش‌نویس بانک اطلاعاتی کارشناسان فعال حوزه‌های ایمنی و بهداشت حرفه‌ای استان گیلان با ۶۹ کارشناس ایمنی و حفاظت فنی و ۱۱۳ کارشناس بهداشت حرفه‌ای تهیه شده است گفت: با توجه به روزآوری، این لیست در حال افزایش است.

وی گفت: از طرف انجمن ایمنی و بهداشت حرفه‌ای استان و هم از سوی ادارات نظارتی مانند اداره کار، تلاش‌ها جهت نزدیک شدن به استانداردها صورت می‌پذیرد ولی با توجه به فاصله و محدودیت‌های موجود، روند رسیدن به استانداردهای جهانی ایمنی در گیلان به‌صورت یکپارچه تقریباً کند است.

رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی ایمنی و بهداشت حرفه‌ای گیلان با اشاره به اینکه مشاغل حادثه ساز و پرخطر در گیلان در حال شناسایی است افزود: دوره‌های آموزشی منظمی جهت ارتقاء سطح نگرش کارفرمایان و کارگران نسبت به رعایت استانداردهای ایمنی  تدارک دیده شده است./ تسنیم

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار