کد خبر : 71180
تاریخ انتشار : دوشنبه 19 مهر 1400- 07: 19

زخم کهنه پسماند در گیلان این بار در کشل‌ آزادسرا/ بوی تعفنی که سراسر گیلان را فرامی‌گیرد

زخم کهنه پسماند در گیلان این بار در کشل‌ آزادسرا/ بوی تعفنی که سراسر گیلان را فرامی‌گیرد

با توجه به فاصله ۱۰۰ متری محل دپو زباله در روستای کشل آزادسرا به رودخانه سفیدرود و اراضی کشاورزی، عدم اتخاذ تصمیمات درست و به‌موقع در خصوص ساماندهی پسماند در این محل می‌تواند خسارت زیست‌محیطی به مراتب بدتر از پسماند سروان را به دنبال داشته باشد.

به گزارش گیلانستان، استان گیلان چندین سال با معضل پسماند مواجه بوده و بسیاری از شهرهای این استان با این مشکل دست‌وپنجه نرم می‌کنند.

مدیریت پسماند یکی از مهم‌ترین برنامه‌هایی است که باید از سوی مسؤولان مربوطه به‌طورجدی انجام و پیگیری شود کما اینکه مشکل پسماند در گیلان تنها مختص به شهرستان رشت نیست و بسیاری از شهرستان‌های گیلان ازجمله لاهیجان و آستانه‌اشرفیه با این معضل مواجه هستند که مشکلات زیست‌محیطی و بهداشتی بسیاری را برای مردم استان گیلان به وجود آورده است.

در چند روز اخیر و در شبکه‌های اجتماعی ویدئوهایی از محل دپو زباله در روستای کشل آزاد‌سرا شهرستان آستانه‌اشرفیه به اشتراک گذاشته‌شده است، محل دفنی که بیش از ۳۰ سال زباله‌های شهر آستانه‌اشرفیه و روستاهای اطراف در آنجا دپو می‌شود.

در حال حاضر فقط خانواده‌های ساکن در روستاهای اطراف شهرستان آستانه‌اشرفیه با معضل پسماند مواجه نیستند بلکه شیرابه‌های ایجادشده از این پسماند وارد آب‌های زیرزمینی و رودخانه سفیدرود می‌شود، رودخانه‌ای که بیش از ۸۰ درصد آب کشاورزی اراضی شالیزاری گیلان را تأمین می‌کند.

 روزانه ۳۰ الی ۴۰ تن  زباله تولیدشده و تمامی این زباله‌ها به محل دپو زباله در روستای کشل آزادسرا برده شده و در آنجا ریخته می‌شود، این امر در حالی صورت می‌پذیرد که تفکیک زباله از مبدأ در این شهرستان از درصد بسیار کمی برخوردار بوده است.

محل دپو زباله در شهرستان آستانه‌اشرفیه از اولی‌ترین اصول بهداشتی دفن زباله محروم بوده و همین امر سبب شد تا شیرابه‌های تولیدشده در این محل وارد رودخانه سفیدرود شود که می‌تواند فجایع زیست‌محیطی زیادی را به وجود بیاورد، به این دلیل و در چند سال گذشته مسؤولان دستگاه‌های اجرایی در گیلان و آستانه‌اشرفیه خبر از ساماندهی پسماند در این منطقه از طریق احداث  نیروگاه زباله‌سوز، تصفیه‌خانه شیرابه‌ را دادند ولی مردم تنها شاهد انباشت زباله و رشد کوه پسماند در روستای کشل آزادسرا بودند.

معضل پسماند در آستانه‌اشرفیه هر روز بحرانی‌تر از روز گذشته شده و اکنون متأسفانه این نقطه از شمال کشور نماد به بن‌بست رسیدن مدیریت پسماند شده است، ولی با این حال مسئله مدیریت پسماند در روستای کشل آزادسرا به حال خود رها نشده ولی شرایط به‌گونه‌ای در حال حرکت است که مسؤولان توان پیشه گرفتن از سرعت تولید و تجمیع زباله را ندارند.

به گفته یکی از ساکنین روستای کشل آزادسرا، شهرداری آستانه‌اشرفیه ۲۵ سال زباله‌های شهرستان را به این محل آورده و بدون رعایت پروتکل بهداشتی رهاسازی و دپو می‌کنند که این امر منجر به مشکلات بهداشتی فراوان برای مردمان محل شده است.

حسینی می‌گوید اکثر مرد روستای کشل آزادسرا به دلیل مشکلات بهداشتی از جمله بیماری‌های پوستی و وجود حشرات بسیار زیاد و بوی نامطبوع منزل خود را فروخته و به شهر نقل‌مکان کردند زیرا اراضی کشاورزی آنان به دلیل وجود شیرابه‌های زباله از بین رفته و خشک‌شده است، و معتقد است که روستای کشل آزادسرا قربانی بی‌تدبیری مسؤولان شده است و همگان دیگر این روستا با اسم آشغال کوه می‌شناسند.

یکی از موارد مطرح‌شده در خصوص ساماندهی پسماند در روستای کشل آزادسرا بهره‌برداری از شن ساحل و ریختن آن بر روی زباله‌های دپو شده در این محل است ولی به گفته اهالی محل شن‌های بهره‌برداری شده در این روستا پس از مدتی به شهر برده شده و در امور دیگر مصرف می‌شود و هیچ شهردار و مسؤولی هم در این خصوص پاسخگو ما مردم نیست.

وجود بوی نامطبوع، حشرات، آلوده بودن آب، نابودی اراضی کشاورزی و کاهش ارزش زمین در منطقه سبب اعتراض شدید مردم روستای کشل آزادسرا در چند روز گذشته شده بود و شدت اعتراضات تا حدی با افزایش مواجه شد که امروز رئیس‌کل دادگستری گیلان با حضوری سرزده از محل دپو زباله در روستای کشل آزادسرا بازدید به عمل آورد.

حجت‌الاسلام والمسلمین حمزه خلیلی پس از حضور در محل دپو زباله در روستای کشل آزادسرا دستور رسیدگی فوری به این فاجعه زیستی محیط را داد و گفت: وجود این میزان از پسماند دپو شده زیبنده استان گیلان و مردمان منطقه نبوده و باید در سریع‌ترین زمان ممکن کمیته‌ای در این خصوص تشکیل و اقدامات لازم اتخاذ شود.

رئیس‌کل دادگستری استان گیلان مشکل پسماند را فقط مختص شهرستان آستانه‌اشرفیه نمی‌داند و می‌گوید متأسفانه میزان زباله تولیدشده در گیلان بیش از حد تصور بوده و تفکیک از مبدأ زباله در آستانه‌اشرفیه به از ۱۵ به یک درصد رسیده است که جای بسیار تأسف دارد.

به گفته عباس به پارسامنش رئیس دادگستری شهرستان آستانه‌اشرفیه، با توجه انباشت بسیار زیاد زباله در کشل آزادسرا، جلسه‌ای در هفته آینده در استان و با حضور رئیس‌کل دادگستری و مسؤولان استانی برگزار و تصمیمات لازم اندیشیده و در اسرع وقت ساماندهی زباله در این محل اندیشیده خواهد شد.

با توجه به فاصله ۱۰۰ متری محل دپو زباله در روستای کشل آزادسرا به رودخانه سفیدرود و اراضی کشاورزی، عدم اتخاذ تصمیمات درست و به‌موقع در خصوص ساماندهی پسماند در این محل می‌تواند خسارت زیست‌محیطی به مراتب بدتر از پسماند سروان را به دنبال داشته باشد.

انتهای پیام/فارس

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار