کد خبر : 36884
تاریخ انتشار : یکشنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۱:۵۹

مسئول سازمان بسیج مهندسان کشاورزی گیلان:

زنجیره تولید و فرآوری محصولات کشاورزی در گیلان شکل نگرفته است

زنجیره تولید و فرآوری محصولات کشاورزی در گیلان شکل نگرفته است

مسئول سازمان بسیج مهندسان کشاورزی و منابع طبیعی گیلان گفت: زنجیره و حلقه واسط بین تولید و فرآوری محصولات کشاورزی هنوز در گیلان شکل نگرفته است.

به گزارش گیلانستان غلامرضا ملک‌علی‌پور گفت:کشاورزان را نخستین و مهم‌ترین حلقه از زنجیره تولید در حوزه محصولات کشاورزی دانست و اظهار داشت: زنجیره و حلقه واسط بین حوزه تولید تا فرآوری محصولات کشاورزی، به دلایل مختلف هنوز در استان گیلان شکل نگرفته است.

مسئول سازمان بسیج مهندسان کشاورزی و منابع طبیعی گیلان یکی از پیش‌نیازهای اساسی برای تحقق شعار رونق تولید را تلاش برای کاهش ضایعات محصولات تولید شده خواند و افزود: خودکفایی در تولید انواع محصولات کشاورزی بدون ایجاد زیرساخت‌های مورد نیاز آن شدنی نیست.

علی‌پور تلاش برای کاهش ضایعات محصولاتی نظیر برنج و چای در شالیکوبی‌ها و کارخانجات فرآوری را مورد تأکید قرار داد و عنوان کرد: تا زمانی که آمار مربوط به ضایعات محصولات کشاورزی بالا است نمی‌توانیم به سیاست‌های تعیین شده در حوزه تحقق شعار رونق تولید، جامه عمل بپوشانیم.وی به بحث واردات انواع کودهای مورد نیاز قابل کاربرد در حوزه بخش کشاورزی از خارج کشور اشاره کرد و ابراز داشت: آمارها نشان می‌دهد چرخه تولید هنوز در کشورمان شکل نگرفته است به طوری‌که غیر از کود اوره مابقی انواع کودهای مورد نیاز بخش کشاورزی، هنوز از خارج کشور وارد می‌شوند.

مسئول سازمان بسیج مهندسان کشاورزی و منابع طبیعی گیلان دانش، وجود زیرساخت‌های لازم برای فرآوری و عنصر آموزش را سه مؤلفه اساسی جهت شکل‌گیری حلقه‌های تولید دانست و عنوان کرد: یکی از مهم‌ترین آثار تحقق این مؤلفه‌ها هموار شدن مسیر رسیدن به خودکفایی در حوزه تولید است.

علی‌پور وجود یک رابطه منطقی و برنامه‌ریزی شده بین واحدهای شالیکوبی و کارخانجات چایسازی در استان گیلان را ضروری اعلام کرد و بیان داشت: کارخانه‌های شالیکوبی باید در قبال کشاورزان متعهد باشند و نه فقط در فصل درو محصول، بلکه در تمام فصول سال از آن‌ها حمایت و پشتیبانی کنند.

وی ارتقاء سطح دانش کشاورزان را یکی از اهداف راهبردی سازمان بسیج مهندسان کشاورزی و منابع طبیعی استان نامید و عنوان کرد: در کنار بحث آموزش، اگر در حوزه فرآوری محصولات کشاورزی نیز تحولاتی مثبت ایجاد شود اهدافی نظیر ایجاد ارزش افزوده واقعی و کاهش ضایعات، به بار می‌نشینند.

انتهای پیام/تسنیم

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار