کد خبر : 57637
تاریخ انتشار : چهارشنبه 16 مهر 1399- 01: 18

در جلسه مدیران اقتصادی گیلان مطرح شد:

زنگ های خطر برای سرمایه گذاری صنعتی در گیلان به صدا درآمد

زنگ های خطر برای سرمایه گذاری صنعتی در گیلان به صدا درآمد

جلسه مدیران اقتصادی گیلان با مجمع نمایندگان این استان برگزار و مسئولان اقتصادی از کاهش سه درصدی سرمایه گذاری در حوزه صنعتی گیلان و به صدا درآمدن زنگ های هشدار در این حوزه خبر دادند.

به گزارش گیلانستان، سید رضا عظیمی مدیرکل امور اقتصادی و دارایی گیلان عصر چهارشنبه در جلسه مدیران اقتصادی استان با مجمع نمایندگان گیلان در سالن اجتماعات اداره کل امور اقتصاد و دارایی، اظهار کرد: در سال ۹۶ تولید ناخالص داخلی گیلان ۴۰ هزار میلیارد تومان با نفت بوده است.

وی به سهم ۲.۲ درصدی گیلان در تولید ناخالص کشور با در نظر گرفتن نفت اشاره کرد و افزود: این سهم بدون در نظر گرفتن نفت ۲.۳ تا ۲.۷ درصد است که بر اساس جمعیت از متوسط کشوری کمتر است.

مدیرکل امور اقتصاد و دارایی گیلان با بیان اینکه این استان از لحاظ میزان تولید در رده یازدهم کشوری قرار دارد، گفت: نرخ تورم در شهریور امسال معادل ۲۴ درصد و استان گیلان با ۱.۹ درصد تورم کمتری نسبت به کشور دارد.

وی در خصوص نرخ بیکاری استان‌گیلان نیز بیان کرد: نرخ بیکاری در جمعیت ۱۵ ساله و بیشتر، ۹ درصد بوده که این استان نسبت به متوسط کشوری وضعیت بهتری دارد و با وجود شرایط کرونا در فصل بهار نرخ بیکاری کاهشی بوده است.

عظیمی از بالا بودن نرخ مشارکت به عنوان یکی از جنبه‌های مثبت یاد کرد و افزود: گیلان سومین استان در کل کشور است که نرخ مشارکت بالایی دارد.

وی با اشاره به کیفیت نیروی انسانی و میانگین سنی نیز اضافه کرد: نرخ باسوادی استان با کشور تفاوت چندانی ندارد اما گیلان تنها استانی است که متوسط سن آن بالای ۴۱ سال است و پیرترین استان کشور محسوب می‌شود که این مسئله در بلند مدت یک آسیب اقتصادی محسوب می‌شود.

رشد ۴۵ درصدی صادرات گیلان در شش ماهه نخست امسال

مدیرکل امور اقتصاد و دارایی گیلان ادامه داد: در شش ماه نخست امسال در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته در حوزه تولیدات، کشاورزی نقش پررنگی داشته و چندان عوامل منفی روی آن تأثیر نداشته است.

عظیمی به وضعیت صنعتی در گیلان نیز اشاره و اظهار کرد: تعداد پروانه‌های صنعتی بهره برداری در سال جاری ۲۲ درصد رشد داشته است و تولیدات منتخب صنعتی استان گیلان فولاد خام، کاشی، فولاد، سیمان، انواع دارو و روغن نباتی را شامل می‌شود.

مدیر کل امور اقتصاد و دارایی گیلان به تشریح وضعیت گمرکات استان گیلان پرداخت و گفت: گیلان با وجود شیوع بیماری کرونا در حوزه گمرک عملکرد خوبی داشته است

وی سهم رشد صادرات گیلان را در شش ماهه نخست سال ۴۵ درصد دانست و افزود: واردات استان ۵ درصد رشد داشته است که میزان واردات در گمرکات نسبت به صادرات سهم بالایی برخوردار شده است.

عظیمی با تأکید بر ضرورت بهره مندی از ظرفیت اتحادیه اوراسیا و کریدور شمال – جنوب برای استان گیلان، اظهار کرد: باید برای بهره مندی از این ظرفیت برنامه‌ای راهبردی داشت.

وی با اشاره به اینکه در حوزه صنعت و معدن و صدور پروانه‌های بهره برداری شاهد رشد ٢٢ درصدی هستیم، افزود: میزان سرمایه گذاری صنعتی سه درصد کاهش یافته که این هشدار است.

عظیمی با بیان اینکه محصولات فولادی ۲۵ درصد و دارویی ٢٢ درصد رشد داشته است که در این بخش‌ها جز صنایع پیشتاز می‌رویم، گفت: در تولید روغن نباتی و کاغذ با ۵۰ درصد کاهش داشته‌ایم.

وضعیت نامطلوب گیلان در حوزه اقتصادی و اشتغال

در ادامه این جلسه نماینده رشت در مجلس نیز مدیران اقتصادی را افسران و اندیشمندان جبهه اقتصادی گیلان عنوان و اظهار کرد: باید با همدلی و همکاری و اراده قوی و تلاش مضاعف مشکلات را حل کنیم.

محمدرضا احمدی با بیان اینکه گیلان از نظر فعالیت‌های اقتصادی و اشتغال در وضعیت خوبی قرار ندارد، افزود: امروز در جنگ اقتصادی هستیم اما در گیلان نه اتاق فرمانداری جنگ پیش بینی نشده است.

وی با اشاره به وجود قوانین دست و پاگیری در حوزه اقتصادی، تأکید کرد: در این زمینه مدیران اقتصادی می‌توانند از ظرفیت نمایندگان در مجلس استفاده کنند.

احمدی با بیان اینکه بوروکراسی اداری در گیلان سبب سرگردانی و خسته شدن سرمایه گذاران شده است، گفت: متأسفانه در بخش‌های اقتصادی، شرکت‌ها و کارخانجات، گردشگری و سایر بخش‌ها عملکردها مناسب نیست.

انتهای پیام/

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار