کد خبر : 44528
تاریخ انتشار : پنجشنبه 14 آذر 1398- 57: 10

مدیرعامل شرکت سهامی آب منطقه‌ای گیلان:

ساخت سازه‌هایی سازگار با محیط زیست استان در اولویت قرار گرفت

ساخت سازه‌هایی سازگار با محیط زیست استان در اولویت قرار گرفت

۱۱ سد لاستیکی در گیلان در حال احداث است که برخی از این سازه‌های بسیار پرکاربرد در مناطق شرق و غرب استان هم‌اکنون تکمیل شده و به مرحله بهره‌برداری نیز رسیده‌اند.

به گزارش گیلانستان ۱۱ سد لاستیکی در گیلان در حال احداث است و برخی از این سازه‌ها که علاوه بر سایر مزیت‌های بی‌شمارشان در حوزه‌های اقتصادی، گردشگری و زیست محیطی به توسعه اراضی کشاورزی استان نیز کمک  شایان توجهی می‌کنند هم‌اینک تکمیل و به مرحله بهره‌برداری رسیده‌اند.

تاکنون ۳ مورد از این پروژه‌های آبی شامل سدهای لاستیکی منطقه دهنه سر در آستانه‌اشرفیه ، پهلوان بست در شهرستان لنگرود و باغبانان در شهرستان فومن افتتاح شده‌اند از طرف دیگر سد لاستیکی گالشکلام لنگرود نیز هم‌اینک با پیشرفت فیزیکی بالای ۹۸ درصدی به زودی تکمیل و به مرحله بهره‌برداری کامل می‌رسد.

مدیرعامل شرکت سهامی آب منطقه‌ای گیلان ایجاد حوضچه مکش مناسب و انحراف آب را از جمله کارکردهای احداث سدهای لاستیکی خواند و عنوان کرد: همزمان با کاهش سطح نزولات جوی و کم‌آبی که به‌‌‌عنوان یک معضل در کشور تلقی می‌شود احداث سدهای لاستیکی می‌تواند در تغذیه آب زیر زمینی نقش مهمی ایفا کند.

وحید خرمی با بیان اینکه علاوه بر ساخت سازه‌های بتنی بزرگ نظیر سد  پلرود رودسر احداث سدهای لاستیکی در نقاط مختلف استان در دستور کار شرکت سهامی آب منطقه‌ای گیلان قرار گرفته است تصریح کرد: با ساخت سدهای لاستیکی امکان بهسازی سواحل رودخانه‌ها و انتقال آب به مزارع اطراف به روش پمپاژ فراهم می‌شود.

وی ذخیره‌سازی و تضمین آب اراضی حاشیه رودخانه‌ها را مورد تأکید قرار داد و با بیان اینکه از سدهای لاستیکی می‌توان در حوزه‌های تفریحی و گردشگری نیز استفاده کرد اظهار داشت: یکی از مؤلفه‌های بحث اقتصاد مقاومتی استفاده از ظرفیت‌ها و استعداد‌های هر منطقه برای اشتغالزایی و در نهایت تولید ثروت است.

مدیرعامل شرکت سهامی آب منطقه‌ای گیلان فراهم بودن امکان اجرای فعالیت‌های آبزی‌پروری در سدهای لاستیکی را نشانه پرکاربرد بودن چنین پروژه‌هایی دانست و ابراز داشت: با استفاده از این سازه‌ها اهداف مهم دیگری نظیر هدایت آب به کانال‌های شبکه آبیاری استان گیلان و جلوگیری از برگشت آب شور دریا محقق می‌شوند.

وی تخصیص منابع مالی و اعتبارات لازم را یکی از موضوعات و پیش‌زمینه‌های مهم برای تکمیل پروژه‌های سدسازی در گیلان خواند و ابراز داشت: ۴ عدد از سدهای لاستیکی استان مربوط به قبل از سفر چند سال گذشته رئیس جمهور به گیلان بوده و ۷ عدد از آنان نیز جزو مصوبات بعد از سفر هیئت دولت به استان هستند.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای گیلان با تأکید بر اینکه این شرکت برای ساخت سدهای سازگار با محیط زیست از تکنولوژی‌های برتر دنیا استفاده می‌کند تصریح کرد: این شرکت با احداث سدهای لاستیکی علاوه بر تأمین نیاز آبی مناطق مختلف در مصارف مختلف به نوعی در مسیر کمک به محیط زیست استان نیز گام برمی‌دارد.

به گزارش تسنیم، سدهای لاستیکی از یک تیوپ بزرگ و حجیم تشکیل شده و سپس بر روی یک بستر بتنی نصب و بوسیله هوا پر می‌شوند؛ اتصال بدنه پلاستیکی سازه به بستر بتنی با استفاده از مهارهای فولادی انجام می‌شود.

از دیگر ویژگی‌ها و مؤلفه‌های کاربردی مهم احداث چنین سدهایی می‌توان به کنترل ساده آن جهت تنظیم تعادل فشار درون تیوپ، اجرای فرمان تخلیه و یا پر کردن تیوپ اشاره کرد.

انتهای پیام/تسنیم

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار