کد خبر : 11538
تاریخ انتشار : شنبه ۲۶ فروردین ۱۳۹۶ - ۱۳:۱۶

سازمان بازرسی و استانداری گیلان نسبت به تهاترهای شهرداری رشت حساس باشند/ لزوم مبارزه با فساد مالی و اداری

سازمان بازرسی و استانداری گیلان نسبت به تهاترهای شهرداری رشت حساس باشند/ لزوم مبارزه با فساد مالی و اداری

دستور فرمایید با تعیین کمیته ویژه ای نسبت به بررسی تهاترهای انجام شده از سوی شهردار رشت ، اقدامات لازم انجام پذیرد و مراتب نیز به نهادهای ذی ربط گزارش گردد.

به گزارش گیلانستان، محمود باقری خطیبانی عضو شورای شهر رشت در نامه ای خطاب به استاندار گیلان نوشت:

باسمه تعالی

محضر جناب آقای دکتر نجفی استاندار محترم گیلان

با سلام و احترام

همان طوری که  استحضار دارند؛

1- تهاتر از جمله راه های درآمدزایی و دریافت مطالبات شهرداری از مودیان بدهکار و پرداخت مطالبات پیمانکاران از طرف شهرداری و به روش غیر نقدی است؛ اما خبرهای دریافتی حاکی است عملیات تهاتر که می بایست مطالبات شهرداری را سهل الوصول نموده و توانمندی شهرداری در پرداخت بدهی ها را افزایش دهد با کاهش تاثیر و یا حذف رکن نظارتی مرکزی که قبلا تعریف شده بود، عملا نتایج زیان بار ذیل را در پی داشته است  :

 

  • کاهش وصول درآمدهای نقدی
  • ترویج فضای رانت به دلیل هدایت مودیان نقد به سمت چانه زنی با پیمانکاران و نیروهای ناسالم اداری
  • افزایش هزینه اجرای پروژه های عمرانی
  • کاستن از فضای رقابتی در انجام مناقصات به نحوی که برخی مناقصات با یک شرکت کننده انجام می شد .
  • ایجاد بسترهای لازم جهت گسترش فساد مالی و اداری
  • انباشت املاک به ویژه واحدهای آپارتمانی در حوزه املاک شهرداری
  • پذیرش املاک خارج از روند دستورالعمل و فراتر از سقف اختیار شهرداری توسط شهردار رشت که باعث کاهش نقدینگی شده است.

 

2- در گزارش منتشره از عملکرد 8 ماهه سال 95 شهرداری رشت ، وضعیت کدهای درآمدی که در آن تهاتر انجام گرفته بالغ بر 64 میلیارد تومان بوده است که در سرفصل های زیر به آن اشاره شده است . تحقیقا این مبلغ تا پایان سال، میلیاردها تومان افزایش یافته است :

الف/ در مورد کد درآمدی عوارض برمازاد تراکم و پایه اعیانات نیز مجموع درآمد شهرداری در ۸ ماهه سال جاری ۲۲ میلیارد و ۳۷۰ میلیون تومان بود که ۱۵ میلیارد ۴۳۴ میلیون تومان از آن نقدی و ۶ میلیارد و ۹۳۶ میلیون تومان از طریق تهاتر به دست آمده است. ( منبع: سایت رشت رویایی.گزارش شفاف عملکرد هشت ماهه شهرداری رشت –  بخش اول)

ب/ مجموع درآمد شهرداری از کد درآمدی ۱۲۰۴ که به عوارض بر تفکیک اراضی و ساختمان ‌ها اختصاص دارد، در هشت ماهه اول سال برابر با ۹۲۱ میلیون و ۴۱۰ هزار تومان بوده که ۸۴۴ میلیون و ۹۰۱ هزار تومان آن به صورت نقد و ۷۶ میلیون و ۵۰۹ هزار تومان آن از طریق تهاتر به دست آمده است. . ( منبع: سایت رشت رویایی.گزارش شفاف عملکرد هشت ماهه شهرداری رشت –  بخش دوم)

ج/ در مورد کد درآمدی ۱۲۰۸ که به عوارض نوسازی اختصاص دارد، شهرداری رشت ۳ میلیارد و ۲۶۲ میلیون و ۶۷۵ هزار تومان درآمد داشته که ۵ میلیون و ۱۶۵ هزار تومان آن از طریق تهاتر و مابقی به صورت نقد به دست آمد. ( منبع: سایت رشت رویایی.گزارش شفاف عملکرد هشت ماهه شهرداری رشت –  بخش دوم)

د/ در کد درآمدی ۱۲۰۵ که به عوارض پیش آمدگی مشرف بر معابر عمومی در بودجه ۸ ماهه ۳۵۰ میلیون و ۱۱۲ هزار تومان درآمد پیش بینی شده بود که ۶۶ درصد آن یعنی ۲۳۱ میلیون و ۹۸۶ هزار تومان تحقق یافت که حدود 50 میلیون تومان آن از طریق تهاتر بوده است. ( منبع: سایت رشت رویایی.گزارش شفاف عملکرد هشت ماهه شهرداری رشت –  بخش دوم)

ه/ برای کد درآمدی ۱۲۹۹ که به مازاد بر تراکم پایه اختصاص داشت در بودجه هیچ درآمدی پیش بینی نشده بود، اما شهرداری توانست ۹۳۳ میلیون و۶۲۹ هزار تومان درآمد کسب کند که ۲۶۳ میلیون و ۳۹۵ هزار تومان آن نقدی و ۶۷۰ میلیون و ۲۴۴ هزار تومان از طریق تهاتر به دست آمد. ( منبع: سایت رشت رویایی.گزارش شفاف عملکرد هشت ماهه شهرداری رشت –  بخش دوم)

و/ درآمد شهرداری از محل عوارض حق النظاره مهندسین ناظر ساختمان و سایر حق نظارت ۲۰۲ میلیون و ۷۹۹ هزار تومان بودکه ۱۹۰ میلیون و ۵۴ هزار تومان آن نقد و ۱۲ میلیون و ۲۵۰ هزارتومان به صورت تهاتری به دست آمده است. ( منبع: سایت رشت رویایی.گزارش شفاف عملکرد هشت ماهه شهرداری رشت –  بخش سوم)

ز/ در بودجه هشت ماهه جاری از محل عوارض عدم تامین پارکینگ چهارمیلیارد و ۵۷۰ میلیون تومان درآمد پیش‌بینی شده بود که ۷۴ درصد آن معادل سه میلیارد و ۳۷۰ میلیون تومان تحقق یافت که دو میلیارد و ۷۸۱ میلیون آن نقدی و ۵۸۹ میلیون و ۵۶ هزارتومان در قالب تهاتر بوده است. ( منبع: سایت رشت رویایی.گزارش شفاف عملکرد هشت ماهه شهرداری رشت – بخش سوم)

ح / درآمد شهرداری رشت از محل عوارض ایمنی ساختمان­ها با ۴۹ درصد افزایش نسبت به بودجه پیش بینی شده هشت ماهه جاری به ۴۹ میلیون و ۱۳ هزار تومان رسید که ۳۹ میلیون و ۶۲ هزار تومان آن نقد و ۹میلیون و ۹۵۱ هزار تومان در قالب تهاتر به دست آمد. . ( منبع: سایت رشت رویایی.گزارش شفاف عملکرد هشت ماهه شهرداری رشت – بخش سوم)

ط/ درآمد شهرداری رشت از محل عوارض توسعه و ایجاد فضای سبز ۳۸۵ میلیون و ۸۱۵ هزار تومان بوده که از این مقدار ۳۴۰ میلیون و ۱۴ هزار تومان نقد و ۴۵ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان آن در قالب تهاتر بوده است. ( منبع: سایت رشت رویایی.گزارش شفاف عملکرد هشت ماهه شهرداری رشت – بخش سوم)

ی/ درآمد شهرداری رشت در بهای خدمات کارشناسی در هشت ماهه جاری ۴۳۶ میلیون و ۱۴۸ هزاررتومان بود که ۴۳۱ میلیون و ۷۱۸ هزار تومان آن نقد و هفت میلیون و ۴۳۰ هزار تومان تهاتری بوده است ( منبع: سایت رشت رویایی.گزارش شفاف عملکرد هشت ماهه شهرداری رشت – بخش سوم)

ک / شهرداری رشت از محل بهای خدمات محلی و جمع‌آوری زباله در هشت ماهه جاری، دو میلیارد و ۲۵۶ میلیون تومان درآمد داشت که ۲۴۹ میلیون آن نقد و ۶ میلیون و ۱۶۷ هزار تومان در قالب تهاتر به دست آمد. . ( منبع: سایت رشت رویایی.گزارش شفاف عملکرد هشت ماهه شهرداری رشت – بخش سوم)

ل / درآمد شهرداری رشت از محل جریمه کمیسیون ماده صد در هشت ماهه سال جاری ۹۴ معادل ۹۴ میلیارد و ۲۳۵ میلیون تومان بود که ۴۶ میلیارد و ۶۹۱ میلیون آن نقدی و ۴۷ میلیارد و ۵۴۳ میلیون تومان آن از طریق تهاتر به دست آمد. ( منبع: سایت رشت رویایی.گزارش شفاف عملکرد هشت ماهه شهرداری رشت –  بخش چهارم)

م/ در مورد کد درامدی ۶۳۱۰ که به عوارض تعیین و تغییر کاربری (تهاتری) شهرداری رشت دو میلیارد و ۲۵۰ میلیون تومان درآمد کسب کرد که یک میلیارد و ۵۰۱ میلیون تومان آن نقدی و ۷۴۸ میلیون و ۸۵۳ هزار تومان آن از طریق تهاتر به دست آمد. ( منبع: سایت رشت رویایی.گزارش شفاف عملکرد هشت ماهه شهرداری رشت –  بخش چهارم)

ن / درآمد شهرداری از جرایم متعلقه از تاخیر پرداخت عوارض مطالبات در هشت ماهه جاری ۲۶۰ میلیون و ۸۷۵ هزار تومان بود که ۱۳۴ میلیون و ۶۷ هزارتومان آن نقد و ۱۲۶ میلیون و ۸۰۸ هزار تومان آن از طریق تهاتر به دست آمد. ( منبع: سایت رشت رویایی.گزارش شفاف عملکرد هشت ماهه شهرداری رشت –  بخش چهارم)

ق/ درآمد شهرداری رشت از محل عوارض استفاده از اعیانات در کاربری غیر مرتبط شش میلیارد و ۲۶۸ میلیون تومان بود که چهار میلیارد و ۶۶ میلیون تومان آن نقد و دو میلیارد و ۲۰۷ میلیون تومان آن از طریق تهاتر به دست آمد. ( منبع: سایت رشت رویایی.گزارش شفاف عملکرد هشت ماهه شهرداری رشت –  بخش چهارم)

3- با عنایت به حجم بالای عملیات تهاتر و این که در تهاترهای انجام شده در شهرداری رشت، تخلفاتی صورت گرفته است که نیازمند بررسی دقیق تری از سوی بازرسی استانداری و دیگر نهادهای نظارتی است از محضر حضرت عالی به عنوان نماینده عالی دولت و با هدف مبارزه با فساد مالی و اداری که مورد تاکید مقام معظم رهبری است استدعا دارد دستور فرمایید با تعیین کمیته ویژه ای نسبت به بررسی تهاترهای انجام شده از سوی شهردار رشت ، اقدامات لازم انجام پذیرد و مراتب نیز به نهادهای ذی ربط گزارش گردد.

 اجرکم عندالله

محمود باقری خطیبانی

عضو شورای شهر رشت

 

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار