کد خبر : 51565
تاریخ انتشار : شنبه ۳ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۲

مدیرکل ثبت احوال گیلان:

سال‌های آینده استان گیلان با «بحران سالمندی» مواجه می‌شود

سال‌های آینده استان گیلان با «بحران سالمندی» مواجه می‌شود

مدیرکل ثبت احوال گیلان از روند نزولی رشد جمعیت در گیلان خبر داد و گفت: اگر وضعیت به همین صورت پیش برود در سال‌های آینده با بحران سالمندی مواجه می‌شویم.

به گزارش گیلانستان قاسم روحانی‌فر صبح امروز در جمع خبرنگاران روند نزولی رشد جمعیت در گیلان را مورد اشاره قرار داد و اظهار داشت: نرخ رشد جمعیت در گیلان حدود 4 دهم درصد و در کشور حدود یک درصد است بنابراین اگر وضعیت به همین صورت پیش برود در سال‌های آینده با بحران سالمندی در گیلان مواجه می‌شویم.

مدیرکل ثبت احوال گیلان فرمایشات مقام معظم رهبری در ابتدای امسال در باب اهمیت مسائل جمعیتی و شاخص‌های چهارگانه آن را مورد اشاره قرار داد و عنوان کرد: به فرموده مقام معظم رهبری قوی شدن نیازمند یکسری ابزار است که یکی از این ابزارها به حفظ اکثریت جمعیت جوان کشور و خط ‌مشی افزایش زاد و ولد مربوط می‌شود.

روحانی‌فر با بیان اینکه نخستین صدور شناسنانه در ایران در سال 1297 و در استان گیلان نیز در سال 1304 انجام شد تصریح کرد: جمعیت استان گیلان بر اساس آخرین آمارها و برآوردهای ثبت شده در سال 99 حدود 2 میلیون و 571 هزار نفر برآورد شد که از این تعداد 51 درصد جمعیت استان مرد و حدود 49 درصد نیز زن هستند.

وی با تأکید بر اینکه 65 درصد جمعیت گیلان شهری و 35 درصد روستایی هستند نرخ رشد جمعیت استان را حدود 4 دهم و نرخ رشد جمعیت کشوری را حدود یک درصد اعلام کرد و افزود: میانگین سنی جمعیت استان گیلان 35 سال است از طرفی حدود 20 درصد جمعیت آن یعنی افراد 15 تا 29 سال نیروی جوان محسوب می‌شود.

مدیرکل ثبت احوال گیلان درصد جمعیت سالمند 65 سال به بالای گیلان را حدود 9.5 درصد اعلام کرد و با اشاره به اینکه طبق پیش‌بینی‌ها تا سال 1400 درصد جمعیت سالمند استان به 10.5 درصد می‌رسد گفت: میانگین امید به زندگی در زنان شهری 78 سال، مردان شهری 75 سال، زنان روستایی 74 سال و در مردان روستایی 71 سال است.

روحانی‌فر جمعیت کار و فعال استان گیلان را به گواه آمار ثبت احوال حدود 73 درصد یعنی معادل یک میلیون و 877 هزار نفر خواند و ابراز داشت: پنجره جمعیتی گیلان همچنان باز و فعال است اما در سال‌های آینده با بحران سالمندی در استان مواجه می‌شویم بنابراین لازم است از هم‌اکنون به فکر راه‌حلی برای رفع این مشکل باشیم.

وی رشد جمعیتی در گیلان را از سال 94 تاکنون نزولی اعلام کرد و با بیان اینکه نرخ ولادت استان در سال 97 حدود 8.8 درصد به ازای هر هزار نفر و در کشور 14.1 درصد به ازای هر هزار نفر است افزود: میانگین سن ازدواج در گیلان بین 28 تا 25 سال قرار دارد از طرفی نرخ طلاق در استان 2.7 درصد شده که از میانگین کشوری بیشتر است.

انتهای پیام/تسنیم

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار