کد خبر : 60702
تاریخ انتشار : سه شنبه 2 دی 1399- 01: 17

ستاد مدیریت بحران گیلان آماده مقابله با زمستانی سخت

ستاد مدیریت بحران گیلان آماده مقابله با زمستانی سخت

به گفته مدیرکل مدیریت بحران استانداری گیلان در هفته‌های گذشته و به‌منظور کنترل و جلوگیری از بحران در هنگام بارش برف نشستی میان متولیان و مدیران بحران سه استان هم‌جوار گیلان، اردبیل و قزوین برگزار و آخرین وضعیت گیلان به لحاظ استعداد و امکانات لجستیکی در این نشست موردبحث و بررسی قرار گرفت.

به گزارش گیلانستان، استان گیلان همواره یکی از استان سردسیر کشور بوده و هرساله شاهد بارش نسبتاً سنگین برف در تمامی شهرهای استان به‌ویژه گردنه‌های برف خیز بوده و این امر منجر به ایجاد بحران در استان می‌شود.

در برف بهمن‌ماه سال گذشته استان گیلان بسیاری‌ها از شهرستان‌های استان شاهد بارش سنگین و بی‌سابقه برف بوده و برخی از مناطق با قطعی آب، برق، گاز، تلفن مواجه و جاده‌های مواصلاتی به دلیل بارش برف و یخ‌زدگی مسدود و برخی از خودروها در برف گرفتار شدند.

با آغاز بارش برف در استان گیلان و علیرغم هشدارهای متعدد هواشناسی مبنی بر بارش سنگین برف بسیاری از مسافران در جاده امام‌زاده هاشم (ورودی استان گیلان) گرفتار و کار برای بازگشایی مسیر مشکل شد و در این هنگام ضعف مدیریتی استان به هنگام بحران به‌شدت حس و سپاه قدس گیلان به همراه نیروی انتظامی در کنار دیگر نهادهای خدمات رسان در برف سال ۹۸ به باز شدن جاده به راهداری کمک شایانی کردند.

به همین دلیل و به گفته مدیرکل مدیریت بحران استانداری گیلان در هفته‌های گذشته و به‌منظور کنترل و جلوگیری از بحران در هنگام بارش برف نشستی میان متولیان و مدیران بحران سه استان هم‌جوار گیلان یعنی اردبیل و قزوین برگزار و آخرین وضعیت گیلان به لحاظ استعداد و امکانات لجستیکی در این نشست موردبحث و بررسی قرار گرفت.

هرساله با کاهش برودت هوا در فصل زمستان شاهد سنگین برف و انسداد جاده در گردنه‌های برف خیز استان بوده و به‌این‌علت طرح زمستانه استان گیلان از ۲۰ آذر آغاز و تا ۲۰ اسفند ادامه داشته و بنا بر گفته فرمانده نیروی انتظامی استان گیلان حضور در گردنه‌های برف خیز یکی از اهداف این رزمایش است که باید مورد تأکید قرار گیرد.

به گفته فرمانده نیروی انتظامی استان گیلان در دو هفته گذشته جلسه هماهنگی بین سازمان‌های متولی رزمایش زمستانه با استان‌های هم‌جوار قزوین و اردبیل برگزار و در خصوص چگونگی خدمات‌رسانی به مردم در هنگام بارش برف به جمع‌بندی‌های خوبی رسیدیم.

بی‌شک نیروی انتظامی در شرایط بحرانی نقش مهمی در برقراری نظم اجتماعی داشته و به‌این‌علت سردار عزیزالله ملکی می‌گوید تسهیل عبور و مرور، کنترل ایمنی وسایل نقلیه در تمامی معابر برون‌شهری، مدیریت ترافیک، پایش تخلفات رانندگی و اطلاع‌رسانی به‌موقع وضعیت راه‌ها ازجمله اولویت‌های نیروی انتظامی در طرح زمستانه است.

به گفته عالی‌ترین مقام مسؤول در نیروی انتظامی استان گیلان ممانعت از ورود خودروهای با نقص فنی و فاقد کارت بیمه، زنجیر چرخ و وسایل تجهیزات زمستانه، کنترل تجهیزات ایمنی خودروها در مبادی ورودی، پیگیری احداث خاک‌ریز در حاشیه راه‌هایی که دارای پرتگاه و پیگیری استقرار جایگاه سیار پمپ‌بنزین و شن و نمک‌پاشی ازجمله مهم‌ترین دستورالعمل‌های طرح زمستانه سال ۹۹ است که باید تمامی ارگان‌ها به آن توجه کنند.

در چند روز گذشته برف سنگینی در برخی محورهای استان گیلان شروع به باریدن کرد و طبق گفته‌های مدیرکل راهداری استان گیلان کاهش شدید هوا برف نسبتاً شدیدی در برخی شهرستان‌های استان مثل رودبار، املش، سیاهکل، تالش و ماسال باریده و راهداری با ۱۳۵ راهدار بسیاری از این مناطق را برف‌روبی کردند.

بی‌شک یکی از راه‌های توسعه شهری بعد از هر بحرانی شناسایی نقاط ضعف و تلاش برای جبران آن است به این منظور امیر مرادی می‌گوید با برگزاری جلسات مختلف ۵۰ نقطه آسیب‌پذیر و بحران را در حوزه مدیریت بحران بررسی و شناسایی و تلاشیم که این مشکلات برطرف و به حداقل برسد زیرا برای دومین سال متمادی شایسته استانی مثل گیلان نیست که با معضل قطعی برق، آب و انسداد راه‌های روستایی و مواصلاتی مواجه شود.

در بحران‌ سفید سال گذشته وقتی با مدیران کل راهداری و اکثر فرمانداران‌ صحبت کردیم قریب به‌اتفاق آنان فرسودگی ناوگان راهداری را عاملی مهم در بروز این بحران و مسدودی راه‌های اصلی و روستایی می‌دانستند لذا این ضعف در سال جدید برطرف و مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان گیلان از تأمین اعتبار در خصوص تجهیز و بازسازی ناوگان خبر داد.

مرادی معتقد است یکی از دلایل ایجاد مشکل در برخی محورهای استان در هنگام بارش برف را عدم وجود پایگاه‌های راهداری بوده و بر همین اساس با پیگیری‌های انجام‌شده در ۶ محور استان که پایگاه‌های راهداری وجود نداشت پایگاه‌هایی در حال احداث و به‌منظور جلوگیری از حوادث ناگوار در جاده‌های استان مرکز مانیتورینگ در نظر گرفته شده است.

یکی از مهم‌ترین نکات قبل از مواجهه با بحران شناسایی مشکلات، نقاط ضعف و تلاش برای حل آن است، زیرا سه مرحله قبل، هنگام و بعد برای مدیریت صحیح بحران بسیار مؤثر بوده و آن‌طور که از شرایط و قرائم مشخص است در استان بخش اعظمی از نقاط ضعف شناسایی و اقدامات لازم برای برطرف کردن آن در حال انجام‌ است.

انتهای پیام/فارس

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 1 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۱
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

حسین رضایی سه شنبه , ۲ دی ۱۳۹۹ - ۲۲:۲۵

باز مسئولین رشت در زمستان امسال اگر برف ینگین بباره مسئول راهداری را عوضش می کنند و از تجربیات سال های گذشته استفاده نخواهند کرد چون می خواهند از بحران بارش برف پولی از دولت دریافت کنند

رفتن به نوار ابزار