کد خبر : 28484
تاریخ انتشار : سه شنبه 6 شهریور 1397- 10: 12

 “سد لاسک” حیات تالاب بین‌المللی انزلی را به خطر می‌اندازد

 “سد لاسک” حیات تالاب بین‌المللی انزلی را به خطر می‌اندازد

رئیس شورای شهر بندرانزلی با تأکید بر ضرورت جلوگیری از احداث سد لاسک گفت:‌ این طرح غیرکارشناسی یکی از ۱۱ شریان حیاتی تالاب بین‌المللی انزلی را قطع می‌کند.

به گزارش گیلانستان، امیر احمدی‌فر شامگاه دوشنبه در جشنواره لاله‌های تالابی در شهر انزلی اظهار داشت:‌ پروژه سد لاسک در صورت اجرایی شدن ضمن به خطر انداختن حیات تالاب‌ بین‌المللی انزلی یکی از ۱۱ شریان اصلی آن را قطع می‌کند بنابراین ساخت این پروژه باید متوقف شود.

رئیس شورای شهر بندرانزلی عنوان کرد:‌ تالاب بین‌المللی انزلی خط قرمز مردم این خطه بوده و متعلق به تمام مردم ایران است بنابراین از تمام نمایندگان مجلس،‌ مجموعه دولت و مسئولان اجرایی استان گیلان انتظار داریم برای حفظ این ذخیره ارزشمند،‌ مانع اجرای پروژه‌های غیرکارشناسانه شوند.

احمدی‌فر با اشاره به اینکه تالاب انزلی یکبار مورد هجوم گونه مهاجم آزولا قرار گرفته است افزود:‌ این گیاه مهاجم آسیب‌های بسیار فراوانی را بر پیکره تالاب بین‌المللی انزلی وارد آورد اما مردم این خطه و شهر بندرانزلی دیگر اجازه آسیب‌زدن به این تالاب را به هیچ کسی نمی‌دهند.

وی ورود فاضلاب‌ها به دریای خزر و نفوذ شیرابه به آب‌های زیرزمینی را نگران کننده خواند و ابراز داشت:‌ از تمام مسئولین کشوری انتظار داریم به جای اجرای پروژه‌های مخربی نظیر سد لاسک برای حل معضل پسماند شهرهای شمالی به ویژه استان گیلان و شهر بندرانزلی فکری اساسی کنند.

رئیس شورای شهر بندرانزلی به برنامه ششم توسعه و اولویت‌های دولت اشاره کرد و اظهار داشت:‌ رئیس جمهور یکی از چهار محور توسعه را دغدغه زیست محیطی و یکی از چهار محور برنامه محیط زیستی خود را احیای مجدد تالاب‌ها و ساماندهی پسماندها اعلام کرده است.

احمدی‌فر تخصیص ۲ میلیارد دلار توسط دولت برای اجرای طرح احیای تالاب‌ها و حل معضل پسماند شهرهای شمالی را متذکر شد و افزود:‌ عدم پذیرش این طرح از سوی مجلسی‌ها به هیچ عنوان قابل قبول نیست و امیدواریم برای تصویب چنین اعتباراتی به جای مخالفت،‌ بیشتر از این‌ها همکاری کنند.

وی به سیاست دوگانه دولت نیز در خصوص احیای تالاب‌ها اشاره کرد و ضمن انتقاد جدی از برخی تصمیمات گرفته شده بیان داشت:‌ دولت از طرفی ۲ میلیارد تومان را برای اجرای طرح احیای تالاب‌ها اختصاص می‌دهد اما از طرف دیگر مجوز احداث طرح مخربی نظیر سد لاسک را صادر می‌کند.

رئیس شورای شهر بندرانزلی فاصله شعار تا عمل دولت را بسیار زیاد دانست و خاطرنشان کرد:‌ رئیس جمهور به همراه رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در بدو ورودش به انزلی خبر از احیای تالاب انزلی با صرف اعتبار ۸۵۰ میلیارد تومان می‌دهد اما در عمل برخلاف این تصمیم عمل می‌کند.

احمدی‌فر یکی از نمونه‌های بارز اختلاف شعار تا عمل دولت را پذیرش اجرای پروژه سد لاسک خواند و عنوان کرد:‌ برای همه ما جای تعجب است با پروژه‌ای که تمام جامعه دانشگاهی و کمیته ارزیابی استان در سازمان حفاظت محیط زیست اجرای آن را زیان‌آور می‌دانند چگونه موافقت می‌شود.

وی با تأکید بر اینکه سد لاسک در صورت اجرایی شدن یکی از ۱۱ شریان اصلی تالاب بین‌المللی انزلی را قطع می‌کند افزود:‌ چگونه می‌توان به سخنان دولتی که از یک طرف شعار حمایت از تالاب‌ها را سر می‌دهد و از سوی دیگر زمینه نابودی و مرگ آن را فراهم می‌کند امیدوار بود.

رئیس شورای شهر بندرانزلی اهداف برگزاری جشنواره لاله تالابی در بندرانزلی را مورد اشاره قرار داد و بیان داشت:‌ همه مردم و ‌شهروندان این خطه در این جشنواره حضور پیدا کردند تا به همگان بگویند تالاب بین‌المللی انزلی خط قرمز آن‌ها است و هیچ کسی حق نابودی آن را ندارد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار