کد خبر : 27603
تاریخ انتشار : دوشنبه ۱۵ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۷:۴۴

سرانه استاندارد فضای سبز برای هر شهروند حدود 9 مترمربع است

سرانه استاندارد فضای سبز برای هر شهروند حدود 9 مترمربع است

سرانه فضای سبز در شهر رشت به گفته مسئولان شهری حدوداً یک‌چهارم حد استاندارد است درحالی‌که با همین مقدار فضای سبز، مناطق کم برخوردار رشت از توسعه کمتری برخوردارند و نیازمند توجه بیشتری هستند.

به گزارش گیلانستان، توسعه شهرنشینی، کمبود فضای فیزیکی در خانه ازجمله در آپارتمان‌ها، آمدوشد پرحجم خودروها و ایجاد شلوغی در خیابان‌ها، مشاغل سخت، پیچیده و پرتنش روزانه با رشد جوامع بشری موجب شده تا توجه به فضای سبز، سیما و منظر در شهرها موردتوجه قرار گیرد.

فضای سبز، سیما و منظر شهری در مفاهیم عام به پارک‌ها، حاشیه رودخانه‌ها و هر ابنیه‌ای که شهروندان بتوانند اوقات فراغت خود را سپری کنند و روح و روان خود را با گذراندن در آن‌ها به آرامش نسبی برسانند اطلاق می‌شود و امروزه این فضاهای توانسته‌اند نقش به سزایی در گذراندن سالم اوقات فراغت نوجوانان، جوانان و خانواده‌ها داشته باشد.

پراهمیت بودن فضای سبز، سیما و منظر در شهرها با توجه به نقشی که در بهداشت روانی شهروندان دارد، به‌عنوان معیار و شاخص توسعه در هر شهر به شمار می‌روند و مدیران و مسئولان شهری نسبت به این مهم، توجه اساسی و قابل‌ملاحظه‌ای دارند هرچند حضور نوجوانان و جوانان در خیابان‌ها، معابر و کوچه‌ها و مشغول شدن به بازی و ایجاد سروصدا و مزاحمت برای سایرین، بیانگر کمبود فضای فیزیکی و مناسب برای تفریح و سرگرمی در شهر رشت را می‌رساند.

کمبود فضای سبز و پارک‌های تخصصی و مناسب برای سرگرمی، بازی و تفریح اقشار مختلف موجب شده تا نوجوانان و جوانان گاه‌وبیگاه، در ساعات مناسب و نامناسب در سطح معابر و در مقابل اماکن خصوصی و عمومی تجمع کنند که روی ناخوشی را به شهر رشت بخشیده و نیاز است مسئولان شهری نسبت به این مطالبه به‌حق و عمومی مردم توجه کافی و درخور داشته باشند و در جهت رفع نیاز شهروندان اقدامات عملی و مقتضی را داشته باشند.

توزیع نامتوازن فضای سبز در شهر رشت موجب شده تا عده‌ای حتی سالانه نیز نتوانند به پارک‌ها و فضای سبز دسترسی داشته باشند و در اوج فصل اوقات فراغت که ایام گرم تابستان هست از حداقل‌ها در فضای سبز شهری برخوردار شوند.

در حال حاضر محله‌هایی در سطح شهر رشت وجود دارند که سالانه کودکان، نوجوانان و جوانان امکان حضور در پارک‌ها را ندارند و لاجرم برای استفاده از فضای سبز باید به محله‌های دیگر مراجعه کنند که با توجه به شرایط شخصی و تنگ معیشتی فعلی خانواده‌ها امکان حضور را در پارک‌هایی که صرفاً فضای سبز دارد را نیز ندارند.

*سرانه استاندارد فضای سبز برای هر شهروند حدود 9 مترمربع است

رئیس سازمان فضای سبز، سیما و منظر شهرداری رشت در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در خصوص کمبود فضای سبز در کلان‌شهر رشت اظهار کرد: 158 هکتار فضای سبز در سطح شهر رشت وجود دارد که سرانه هر یک نفر از فضای سبز 2.5 مترمربع است.

سجاد محجوب سرانه استاندارد فضای سبز برای هر شهروند را حدود 9 مترمربع ارزیابی کرد و افزود: در سرانه فضای سبز رشت به نسبت سرانه متوسط کشوری بسیار عقب هستیم.

وی با اشاره به نقش مستقیم سرانه فضای سبز با درآمد شهرداری‌ها گفت: با توجه به اینکه درآمد شهرداری رشت‌ ضعیف است برای جبران کمبود فضای سبز دست به‌سوی فضای سبز موجود در منابع طبیعی برده‌ایم.

رئیس سازمان فضای سبز، سیما و منظر شهرداری رشت با بیان اینکه سایت لاکان و سراوان ازجمله فضاهایی هستند که توسط منابع طبیعی برای افزایش سرانه فضای سبز به شهرداری رشت واگذارشده خاطرنشان کرد: در تلاشیم تا با افزایش حدود 455 هکتار در سایت لاکان و 1200 هکتار از جنگل‌های سراوان به فضای سبز شهری رشت، سرانه فضای سبز شهری رشت را افزایش دهیم.

محجوب با بیان اینکه واگذاری جنگل‌های سراوان و لاکان به سرایه گذار در حال انجام است خاطرنشان کرد: با اضافه شدن 1655 هکتار از اراضی منابع طبیعی به فضای سبز شهر رشت، سرانه فضای سبز رشت به حد استاندارد می‌رسد.

وی با اشاره به ساماندهی رودخانه‌های رشت و تبدیل آن‌ها به فضای سبز شهر تصریح کرد: در تلاشیم تا حاشیه رودخانه‌های رشت را به پارک تبدیل کنیم که در این صورت افزایش سرانه فضای سبز را شاهد خواهیم بود.

محجوب با اشاره به برنامه‌ریزی‌ها برای افزایش فضای سبز و پارک‌ها در محله‌های کم برخوردار ازجمله حمیدیان و صف سر گفت: با مکاتباتی که با شهرداری‌های مناطق و املاک شهرداری رشت داشته‌ایم درخواست شده تا محوطه‌هایی که توانایی تبدیل به پارک را دارند را به سازمان فضای سبز واگذار کنند تا تبدیل به پارک‌های محلی شوند.

رئیس سازمان فضای سبز، سیما و منظر شهرداری رشت بر لزوم بازسازی و بازپیرایی پارک‌های قدیمی شهر رشت تأکید کرد و افزود: بودجه بهسازی پارک‌ها سالانه دیده می‌شود اما درصد تحقق آن‌ها بسیار کم است.

محجوب با بیان اینکه بودجه عملیاتی توسط سازمان فضای سبز نوشته‌شده اما باگذشت چهار ماه از سال 89 درصد از بودجه نوشته‌شده عقب هستیم تصریح کرد: بودجه‌ای که شهرداری باید طبق صورت‌وضعیت‌های تعریف‌شده برای فضای سبز اختصاص می‌داد و تأمین اعتبار می‌کرد، غافل و ناتوان ماند و حتی در پروژه‌هایی که خود نیز تعریف کرده بود نیز عقب‌مانده است که از دلایل آن عدم تحقق درآمد، کمتر شدن ساخت‌وسازها و سایر موارد برمی‌گردد.

*افزایش سرانه فضای سبز به‌صورت متوازن نیاز به توسعه پارک‌های محله‌ای است

رئیس شورای اسلامی شهر رشت نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در رشت با اشاره به میزان فضای سبز موجود در شهر رشت اظهار کرد: مساحت کل فضای سبز در شهر رشت 158 هکتار بدون در نظر گرفتن پارک 450 هکتاری لاکان است.

سید امیرحسین با بیان اینکه مساحت پارک‌ها و اماکن تفریحی در شهر رشت حدود 78 هکتار است افزود: سرانه فعلی فضای سبز شهر رشت حدوداً به 2.5 مترمربع می‌رسد.

وی با تأکید بر اینکه بر اساس استانداردهای تدوین‌شده سرانه فضای سبز شهر رشت باید بین هفت‌تا 12 مترمربع باشد گفت: در صورت احداث و بهره‌برداری از سایت لاکان، سرانه فضای سبز شهر رشت به 9 مترمربع خواهد رسید.

رئیس سازمان فضای سبز، سیما و منظر شهرداری رشت با بیان اینکه افزایش سرانه فضای سبز به‌صورت متوازن نیاز به توسعه پارک‌های محله‌ای است خاطرنشان کرد: افزایش سرانه فضای سبز به‌صورت متوازن در محله‌ها مستلزم تملک عرصه است.

علوی افزود: ایجاد پارک در حاشیه رودخانه‌ها ازجمله برنامه‌هایی است که در جهت تحقق این امر در دستور کار شورای اسلامی شهر رشت قرار دارد.

کمبود حدود یک‌چهارم حد استاندارد فضای سبز در شهر رشت موضوعی است که نباید مسئولان شهر رشت نسبت به آن غفلت ورزند و نسبت به این خواسته شهروندان و تأمین آن بی‌توجه باشند.

کمبود محسوس و ملموس سرانه فضای سبز در شهر رشت و امید به افزایش آن بر اساس تحقق پارک‌ها در سراوان و لاکان موضوعی است که دغدغه شهروندان رشتی را مبنی بر جبران کمبود پارک‌ها و اماکن تفریحی رفع نمی‌کند و لازم است مسئولان شهری نسبت به این مطالبه به‌حق و دست‌یافتنی بیشتر تلاش کنند.

مسئولان شهری در پس تلاش‌های شبانه روی خود، در حالی از افزایش سرانه فضای سبز در رشت وعده می‌دهند که هم‌اکنون نوجوانان و جوانان رشتی همچون پدرانشان در معابر و کوچه‌ها اوقات فراغت خود را سپری می‌کنند و از داشتن حداقل‌ها در پارک و فضای سبز رنج می‌برند و لذتی از اوقات فراغت خود نمی‌برند.

سالانه تعداد زیادی از املاک و مستغلات از سوی واقفان برای نیات خاص وقت می‌شوند که با توسعه فرهنگ وقف برای طرح‌های عمرانی عام‌المنفعه ازجمله فضای سبز و پارک‌ها می‌توان شاهد رشد واقعی سرانه فضای سبز شهری شد.

تخصیص اعتبار لازم برای توسعه و احداث پارک‌ها و فضای سبز شهری به جهت تسریع در ساخت و بهره‌برداری از پارک‌ها از سوی دولت برای افزایش خدمات اجتماعی و کمک برای بهداشت روانی و اجتماعی از مواردی است که دولت باید در این زمینه پیش‌قدم شود و دست شهرداری‌ها را در این رابطه بگیرد.

چندین دهه است که از ساماندهی دو رودخانه گوهر رود و زرجوب رشت می‌گذرد اما تنها این رودخانه‌ها به دستاویزی برای هدایت آرای شهروندان رشت در عرصه‌های سیاسی منتهی می‌شود که با تبدیل آن‌ها به فضای سبز و پارک با مشارکت بخش خصوصی می‌توان هم به ساماندهی رودخانه‌ها و هم به افزایش سرانه فضای سبز منتج شود.

توجه مسئولان شهری به توسعه فضای سبز در مناطق کم برخوردار همچون مناطق برخوردار شهر از دیگر مواردی است که نمایندگان مردم هم در مجلس شورای اسلامی و هم در پارلمان شهری باید نسبت به آن توجه داشته باشند و تنها از مردم مناطق کم برخوردار دررسیدن به اهداف سیاسی و موقعیت‌های اجتماعی خود سوءاستفاده نکنند.

بسیاری از پارک‌ها در مناطق بالا یا مرکز شهر رشت علاوه بر اینکه وسعت بیشتری دارند، از امکانات ورزشی و سیمای بهتری برخوردارند که مناطق حاشیه‌ای شهر نسبت به آن‌ها بی‌نصیب هستند و انتظار می‌رود مسئولان شهری نسبت به تفریحات مردم حاشیه شهر مناطق کم برخوردار بیشتر اهمیت قائل شود./ فارس

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار