کد خبر : 1661
تاریخ انتشار : سه شنبه ۱۲ آبان ۱۳۹۴ - ۲۲:۵۲

سردار جلایی: استکبار در باورهای ضعیف شکل می گیرد

سردار جلایی: استکبار در باورهای ضعیف شکل می گیرد

مسئول بسیج اساتید گیلان گفت: در واقع وقتی انسان خوب نگاه می کند به نوعی یک استکبار در درون خودمان داریم.

به گزارش در گیلان، سردار جلایی مسئول بسیج اساتید گیلان در گفت و گو با خبرنگار روشن خبر، با توجه به نزدیک شدن به ۱۳ آبان و روز ملی مبارزه با استکبار جهانی گفت: استکبار به اصطلاح اسلامی ما  گناهی برابر با شرک است که منشا ظلم و طغیان در برابر خدا و در برابر خلق خداست. یکی از خصیصه های حکومت های توحیدی مبارزه با استکبار است.

جلایی گفت: یکی از ویژگی های فرد یا حکومت مستکبر، خصیصه برتر جویی است. در قرآن آیه های بسیاری مانند سوره فرقان آیه ۲۱، سوره یونس آیه ۷۵، سوره قصص آیه ۴۸ و سوره اعراف آیه ۴۸ هستند که مستقیما یا به طور کامل به استکبار از دیدگاه فرهنگ سیاسی قرآنی پرداخته است.

عضو هیات علمی گروه سیاسی دانشگاه گیلان گفت: در تاریخ و معاصر افراد مستکبر، عده ای محدود زورگو هستند که می خواهند بر خیل عظیم مردم تسلط پیدا کنند. قرآن نیز به درستی می گوید که اولین لازمه برخورد با استکبار، شناخت بیشتر دشمن است. کسی استکبار ستیز می شود که دشمن را خوب بشناسد.

وی افزود: استکبار در باورهای ضعیف شکل می گیرد. وقتی باورهای ضعیف، سست و نگران، یعنی مقابل حرف امام اگر ما نمی توانیم شکل بگیرد، به نوعی جامعه خودش را برای  پذیرش مستکبرین آماده می کند. نقطه مقابل آن هم، باور و اعتماد به توانایی خود، یعنی ما می توانیم است که اگر هر شخصی بتواند اینها را در خود تقویت کند، زیر بار آن استکبار های فردی هم نخواهد رفت. آن چیزی که به عنوان منطق دین در همه ادیان دیده می شود، مقابله با استکبار و ظلم است. اسلام که دین کاملی است، برنامه ی جامعه ای برای استکبار فردی و اجتماعی دارد.

جلایی گفت: واقعا انسان از برخی چیزهایی که امروزه می شنود، تعجب می کند. انسان هایی که می خواهند اصل خصیصه این دولت های توحیدی را زیر سوال ببرند. متاسفانه کار را به جایی رساندند، که از امام حسین(ع) مایه می گذارند. وزیری می گوید که ما  شیوه  امام حسین(ع) را  در مذاکرات پیش گرفتیم، یا متاسفانه دست دادن امام حسین(ع) را با عمر سعد بیان می کنند، ما هر چقدر به منابع و کتب های مختلف نگاه می کنیم، چنین روش و شیوه ای را پیدا نمی کنیم.

وی در ادامه تصریح کرد: به واقع اگر جمله ی «کل یوم عاشورا، کل ارض کربلا» را سرمشق خود قرار دهیم و روز خود را عاشورایی و سرزمین خود را کربلایی بدانیم، هیچ گونه مشکلی پیش نمی آید. به راستی در سپاه امام حسین(ع) تمام فضائل لازمه بشریت، موجود است. افراد و  حاکمان فاسد که  شنیع ترین کارهای غیرانسانی  را مباح  می شمارند، اصلا میلی به تشکیل حاکمیت خدایی ندارند؛ چون به قولی دکان های شان تخته می شود. در نتیجه به دنبال فساد در همه ی انسان ها هستند. که این نزاع ها و داعش پروری ها در همین راستا است.

جلایی افزود: ما نیز باید خیلی مراقب باشیم، چون این خطرات ما را به شدت تهدید می کند. همه ی ما می دانیم وعده خداوند به اولیا و  پیروانش، حتمی است. ما در فرهنگ دینی شکست نداریم. مگر اینکه از این تعالیم عاشورایی فاصله بگیریم و در واقع دین ما را شبیه به دنیای خودمان کنیم و به این ترتیب استحاله فرهنگی ایجاد می شود.

مسئول بسیج اساتید گیلان در ادامه گفت: در واقع وقتی انسان خوب نگاه می کند به نوعی یک استکبار در درون خودمان داریم. متاسفانه چند روز پیش دولتمردان به تجمع در مقابل آقای جک استراو  واکنش نشان داده و آن را با تحریم شدن ایران مرتبط می کنند، در حالیکه تجمع های دوران فتنه یادشان می رود. یعنی هر وقت خودمان به قدرت رسیدیم همه چیز گل و بلبل است و وقتی کنار رفتیم برعکس. انسان های ارزشی باید مراقب باشند چون این جریان ها می آیند و می روند.

جلایی در انتها گفت: به نظر من  عوامل استکبار  را می توان ۴ مورد ذکر کرد که بیشتر درونی است. ۱-عدم آگاهی از ضعف ها ۲-دوری از اسلام، قرآن و آموزه های آن ۳- وابستگی به قدرت های بزرگ و ترس از تهدید های آن جزوه عوامل درونی استکبار هستند و ۴-وجود استکبار و ظالم هم از موارد استکبار بیرونی است. پس مهمتر از عوامل بیرونی، درون ما  است. یعنی مائیم که چه از لحاظ فردی و اجتماعی این استکبار را در خود پذیرا می شویم./

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار