کد خبر : 70374
تاریخ انتشار : چهارشنبه 24 شهریور 1400- 05: 11

سرنوشت مبهم رشت الکتریک علی‌رغم تحرکات مقطعی/ بی‌سلیقگی در انتصاب مدیرعامل رشت الکتریک؟!

سرنوشت مبهم رشت الکتریک علی‌رغم تحرکات مقطعی/ بی‌سلیقگی در انتصاب مدیرعامل رشت الکتریک؟!

جدای از مطالبه مدیران و خواص گیلان برای واگذاری رشت الکتریک به صندوق بازنشستگی و متعاقب آن انتصاب مدیرعامل بدون در نظر گرفتن شرایط استانی به نظر نمی‌رسد که تصمیمات اتخاذشده برای احیای رشت الکتریک با همین نوع کاربری بلندمدت باشد.

به گزارش گیلانستان، واگذاری ناموفق شرکت «الکتریک ایران رشت» یا همان «رشت الکتریک» و تعطیلی و توقف تولید و اشتغال در این کارخانه بزرگ با فراز و نشیب‌های فراوان، دستور رسیدگی فوری به وضعیت این کارخانه توسط رئیس وقت قوه قضاییه در بهمن ماه سال گذشته صادر شد.

با پیگیری و نظارت مستمر مسؤولان قضایی گیلان سهام این شرکت، اراضی و املاک کارخانه بالغ‌بر هشت و نیم هکتار در داخل شهر رشت به ارزش بالغ‌بر هزار میلیارد تومان اقاله و این اموال به بیت‌المال بازگردانده شد که اقدام ضرب‌الاجل رئیس وقت قوه قضاییه و نمایندگان مجلس در خصوص کارخانه رشت الکتریک چشمان ناامید بسیاری از بازماندگان کارخانه پرآوازه و مظلوم رشت الکتریک را به نور امید روشن کرد.

دستگیری مسببین نابودی رشت الکتریک

به گفته سید مهدی فلاح‌میری دادستان مرکز گیلان در راستای اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی در قوه قضاییه و کمک به احیای واحد‌های بزرگ تولیدی در گیلان، با رسیدگی به وضعیت شرکت رشت الکتریک و تشکیل پرونده کیفری در این خصوص، در کمترین زمان ممکن تحقیقات فنی و کارشناسی درباره اتهامات وارده به اشخاصی که سبب تعطیلی این کارخانه شدند در دادسرای رشت تکمیل و پرونده با صدور کیفرخواست، برای رسیدگی به دادگاه ارسال و خریداران شرکت رشت الکتریک به‌ اتهام مشارکت و معاونت در اخلال در نظام تولید متهم و دستگیر شدند.

انتصاب مدیر جوان و سیاسی رشت الکتریک

این پایان ماجرا نبود و با توجه به اهمیت صنعت استان و پیگیری برای احیای این کارخانه، انتصاب مدیر رشت الکتریک در یک سکوت کامل رسانه‌ای خبر و انتشار آن بعد از دو ماه از زمان انتصاب با حواشی زیادی مواجه شد که این حواشی عمدتاً مربوط به فرایند انتخاب و چگونگی انتصاب شخصی که از طرف شرکت سرمایه‌گذاری آتیه صبا به‌عنوان یکی از هلدینگ‌های صندوق بازنشستگی کشوری تعیین شده است که به اذعان برخی رسانه‌ها سابقه اعتراض کارگران شرکت فجر جهاد را نیز در کارنامه دارد.

مدیرعامل جوان غیربومی که دارای سابقه سیاسی و جناحی ساختاری ازجمله معاون امور مناطق ستاد انتخابات حزب اعتماد ملی است و با توجه به دیدارهای بدوی وی با برخی مسؤولان استان به سراغ آن‌ها رفتیم که اکثر قریب به‌اتفاق آنان در کمال تعجب معتقد بودند بدون نظرخواهی از آنان در استان این مسؤولیت از صندوق بازنشستگی به وی داده شده و از حتی از جزئیات برنامه‌های تفویضی به وی اظهار بی‌اطلاعی کردند.

اگرچه برخی از فعالان اجتماعی به سوابق سیاسی این مدیر جوان اشاره می‌کنند و این سوابق را هم‌راستا با نگاه سیاسی مسببین نابودی رشت الکتریک می‌دانند اما مدیرعامل منتصب رشت الکتریک معتقد است که برای احیای کارخانه آمده‌ و سوابق وی در صندوق بازنشستگی نشان‌دهنده آن فعالیت‌ها بوده و همچنین گفته که در سال ۹۱ به‌عنوان تولیدکننده برتر جوان انتخاب و مسؤولیت‌های مختلفی در صندوق بازنشستگی داشته و معتقد است عملکرد فعلی و آتی وی جناحی بودن یا نبودنش را ثابت خواهد کرد.

رضا امیدوار تجریشی در پاسخ به واکنش‌هایی مبنی بر انتصاب وی در سکوت و بی‌خبری استان گیلان می‌گوید، «من مهمان استان گیلان هستم و صرفاً برای احیای این ظرفیت عظیم صنعتی در گیلان آمده‌ام و در این دو ماه، مسؤولین استانی در جریان انتصاب قرار گرفتند چون با بسیاری از آن‌ها دیدار صورت گرفته و روند همکاری بیان شده است.»

مدیرعامل رشت الکتریک به دیدارهای خود با مدیران استانی اشاره می‌کند و معتقد است، دریکی از دیدارها با رئیس کمیته امداد نشستی صورت داده تا برای دعوت به کار نیروی کار در مرحله اول از نیروهای سرپرست خانوار دعوت به همکاری شود تا علاوه بر احیای تولید، مسئله اقتصادی خانوارها نیز بهبود پیدا کند.

تولید به کمک دانش‌بنیانی‌ها

امیدوار از انعقاد تفاهم‌نامه‌ای با پارک علم و فناوری خبر داده و گفت که دانش‌بنیانی‌ها می‌توانند همکاری خوبی با مجموعه شهرک صنعتی داشته باشند به‌طوری‌که اگر طرح‌هایی برای تولید دارند که امکان تولید برای آن‌ها وجود ندارد، می‌توانیم همکاری دو جانبه‌ای در این حوزه داشته باشیم.

ساخت یک‌میلیون مسکن، بازار داخلی تولیدات رشت الکتریک

مدیرعامل رشت الکتریک از برنامه‌های کوتاه‌مدت، میان و درازمدت صنعت رشت الکتریک سخن می‌گوید و معتقد است که در مرحله اول کالاهایی که سریع تولید می‌شود را هدف‌گذاری کردیم و در این هدف‌گذاری بازار صادراتی و بازار داخلی را نیز شناسایی کرده‌ایم. امیدوار به ساخت یک‌میلیون مسکن با توجه به قول وزیر را از جوامع هدف اقتصادی بازار داخلی عنوان کرده و می‌گوید، ساخت این خانه‌ها نیاز به تجهیزاتی دارد که تولیدات شهرک الکتریک می‌تواند نیاز این بازار را تأمین و تولید را افزایش دهد.

تکلیف اراضی مخروبه رشت الکتریک چه می‌شود؟!

مشخص شدن تکلیف اراضی مخروبه رشت الکتریک موضوع مهمی است که پس از راه‌اندازی احتمالی بخش حداقلی در شهرک صنعتی رشت باید تکلیف آن مشخص شود کما اینکه اراضی باقی‌مانده از کارخانه تعطیل‌شده رشت الکتریک به‌عنوان سرمایه ملی محسوب می‌شود.

معادل قیمت زمین و ملک باید در گیلان سرمایه‌گذاری شود

در همین رابطه مدیرکل سازمان بازرسی گیلان گفته اگرچه تحرکاتی برای احیای کارخانه از سوی دولت آغازشده ولیکن دستگاه نظارتی این اقدامات را کافی ندانسته و به متولیان این مجموعه تولیدی ابلاغ کردیم که مکلف‌اند معادل ارزش واقعی ملک باقی‌مانده که به نظر می‌رسد در حال حاضر بیش از یک هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان است در استان سرمایه‌گذاری کند و به‌هیچ‌وجه رقم کمتری از این مبلغ و یا ارزش واقعی ملک، مورد تأیید نهادهای نظارتی و قضایی نخواهد بود و و مقررشده تا معادل بهای روز این ملک در راستای تولید و اشتغال در استان گیلان سرمایه‌گذاری شود.

مسرور همچنین تأکید کرده که تا ارائه طرح مناسب برای احیای رشت الکتریک و اطمینان خاطر از سرمایه‌گذاری معادل ارزش واقعی ملک در استان، به‌هیچ‌وجه اجازه تغییر کاربری به اراضی رشت الکتریک داده نخواهد شد و این دستگاه نظارتی در استان همراه با دادگستری استان کاملاً بر روند امور اشراف داشته و همچنان نظارت‌های لازم را تا حصول نتیجه نهایی مبذول خواهد داشت.

اولویت کار با کارگران سابق و خانواده‌های آنان

مدیرعامل رشت الکتریک از ایجاد سامانه‌ای برای دریافت ایده‌های جوانان و ایده‌پردازان خبر داد تا ایده‌های خود را برای تولید به اشتراک بگذارند و در همین راستا یکی از برنامه‌های رشت الکتریک این است که برای جذب نیرو از کارگران سابق این کارخانه و یا امتیاز ویژه برای فرزندان این عزیزانی که سال‌ها جوانی خود را در راه صنعت رشت الکتریک خرج کرده اما با نامهربانی مواجه شده‌اند در نظر بگیرند.

امیدوار می‌گوید که چشم‌به‌راه کمک گیلان هستیم تا این صنعت احیا و رونق تولید در گیلان اتفاق بیفتد، باید به‌طور ویژه از حجت‌الاسلام خلیلی تقدیر کنم چراکه ایشان نعمتی برای کمک به صنایع استان هستند و کمک می‌کنند که صنعت گیلان جان دوباره بگیرد.

دعوت به کار نیروی‌های تخصصی فاقد شغل

عباس علیزاده مدیرکل اداره کار تعاون و رفاه اجتماعی استان گیلان نیز در گفت‌وگوی کوتاهی با خبرنگار فارس می‌گوید، از روند انتصاب خبر ندارد اما در دیداری که با مدیرعامل رشت الکتریک صورت گرفت قرار بر این شد تا نیروهای تخصصی که بیکار بوده و از بیمه بیکاری استفاده می می‌کنند در فرآیند آغاز به کار رشت الکترونیک دعوت به کار شده و از نیروهای تخصصی بهره‌مند شوند.

مردم گیلان از تصمیمات یک‌باره و خارج از استان خاطرات خوشی ندارند

اگرچه احیای رشت الکتریک بعد از خلع ید و دستگیری بخش خصوصی نااهل، خبر مسرت بخشی برای گیلانیان است اما آنچه مورد نگرانی و سؤال از مسؤولین صندوق بازنشستگی می‌باشد این است که در سال‌های گذشته با تصمیم بیرونی روند تخریب کارخانه رشت الکتریک رقم خورد و امروز نیز در سکوت کامل خبری و استانی و انتصاب از بیرون، بدون مشورت با مسؤولین استانی انتخاب شده خاطرات خوشی ندارند و این سکوت و انتصاب یک‌باره به‌نوعی بی‌سلیقگی مدیران صندوق بازنشستگی را نشان می‌دهد چراکه این موضوع منجر به بی‌اعتمادی و نهایتاً ممکن است به عدم همکاری با مدیر منتصب منجر شود که هم فرصت احیا از بین می‌رود و هم مشکلات مدیران جوان با هر گرایش سیاسی، دوچندان می‌شود.

آنچه این وسط مهم است چگونگی واگذاری به یک شرکت هلدینگی و متعاقب آن صندوق بازنشستگی کشوری بوده و اظهار بی‌اطلاعی مسؤولان استان پس‌ازاین مدت منطقی به نظر نمی‌رسد و شاید هم قائل بر موج‌سواری رسانه‌ای برای دور شدن از حواشی داشته تا در آزمون‌وخطای اتفاق افتاده در نزد افکار عمومی سهیم نشوند.

مدیرکل سازمان بازرسی گیلان معتقد است که کماکان این نظارت‌ها بر نحوه احیای شرکت الکتریک رشت از سوی این بازرسی و در حوزه قضایی نیز از سوی رئیس‌کل دادگستری و دادستان مرکز گیلان جریان دارد و هرگونه اقدام و فعالیت از سوی صندوق بازنشستگی کشوری مورد رصد دقیق قرار دارد که در این صورت باید علاوه بر صندوق بازنشستگی کشوری ناظران یادشده نیز باید پاسخگوی قصورات احتمالی باشد.

نتیجتاً جدای از اهمیت مطالبه مدیران و خواص گیلان برای واگذاری رشت الکتریک، در بی‌سلیقگی نوع واگذاری صورت گرفته به صندوق بازنشستگی و متعاقب آن انتخاب مدیرعامل بدون در نظر گرفتن شرایط استانی، به نظر نمی‌رسد که تصمیمات اتخاذشده برای احیای رشت الکتریک با همین نوع کاربری بلندمدت باشد و بازهم گیلانیان باید تا مستقر شدن عملی نهادهای تصمیم‌ساز چشم‌انتظار  اقدامات متقن و مدیریتی تضمینی باشند.

انتهای پیام/فارس

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار