کد خبر : 43652
تاریخ انتشار : شنبه ۱۸ آبان ۱۳۹۸ - ۱۱:۲۵

سرنوشت مربیان پیش‌دبستانی همچون کلافی سردرگم/ امضای نمایندگان برای استیضاح وزیر

سرنوشت مربیان پیش‌دبستانی همچون کلافی سردرگم/ امضای نمایندگان برای استیضاح وزیر

اینکه در موضوع مشکلات مربیان پیش‌دبستانی، مجلس دولت را مقصر و دولتی‌ها صراحت قانون مصوب مجلس در ردیف حقوقی دولتی را مانع به‌کارگیری این مربیان کردند مشکلی را حل نمی‌کند و هنوز کلاس‌های درس خالی از معلم و نیروهای توانمند تدریس بدون کلاس مانده‌اند.

به گزارش گیلانستان بعد از گذشت نزدیک به دو ماه از آغاز سال تحصیلی جدید، متأسفانه هنوز برخی از کلاس‌ها بدون معلم و برخی از مربیان و معلمان بدون کلاس ماندند.

لغو ابلاغ معلمین پیش‌دبستانی بعد از سه روز از مهر

با توجه به مشکلات موجود در فضای آموزشی و نیروهای سرگردان آموزش‌وپرورش و کلاس‌های خالی مدارس، در آغازین روزهای سال تحصیلی، قریب ۲۰۰ تن از مربیان پیش‌دبستانی که با عنایت به قانون مصوب مجلس باید در کلاس‌های درس حاضرشده تا طبق قانون مراتب حق‌التدریسی آن‌ها صورت بگیرد، بعد از سه روز از آغاز سال تحصیلی از کلاس، لغو ابلاغ‌ و افراد دیگر تحت عنوان سرباز معلم‌ها جایگزین مربیان پیش‌دبستانی شدند.

نداشتن ردیف حقوق دولتی مربیان پیش‌دبستانی، دلیل لغو ابلاغ مربیان پیش‌دبستانی

وزارت آموزش‌وپرورش با توجه به دلایل مختلفی ازجمله نداشتن ردیف حقوق دولتی مربیان پیش‌دبستانی، آن‌ها را از ادامه کار در مدارس محروم کرد درصورتی‌که در سال گذشته با همین شرایط تعداد زیادی از مربیان پیش‌دبستانی بدون داشتن ردیف حقوقی دولتی، وارد مدارس شده و ابلاغ دریافت کردند بنابراین سؤال دیگری مطرح می‌شود که این تناقض اجرای قانون مصوب مجلس در دو سال متفاوت چه توجیه قانونی به همراه دارد؟

انتقاد مجلسی‌ها از وضعیت بلاتکلیفی مربیان پیش‌دبستانی/وزیر استیضاح می‌شود

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در رشت با انتقاد از وضعیت بلاتکلیف مربیان پیش‌دبستانی در استان گیلان اظهار کرد: مجلس به‌صورت شفاف در رابطه با حق‌التدریس شدن مربیان پیش‌دبستانی تا زمان ایجاد مقدمات استخدام رسمی آن‌ها قانون تصویب کرده است.

جبار کوچکی نژاد با انتقاد از وضعیت این مربیان و عدم ساماندهی این نیروها، توسط وزارت آموزش‌وپرورش تصریح کرد: توجیه ما در جلسات کمیسیون این بود که دریافت حقوق از آموزش‌وپرورش و انجمن اولیا و مربیان مدرسه، همان سند مالی برای این مربیان پیش‌دبستانی در نظر گرفته شود، اما دولت به دلیل اینکه مصوبه مجلس را زیر سؤال ببرد، در آیین‌نامه خود عدم ردیف حقوق دولتی را دلیل بر عدم ابلاغ فعالیت این مربیان مطرح کردند.

وی با ابراز تعجب از آیین‌نامه آموزش‌وپرورش مبنی برنداشتن ردیف حقوق دولتی برای مربیان پرورش مربیان پیش‌دبستانی، بیان کرد: همگان می‌دانند که تنها نیروهای رسمی آموزش‌وپرورش ردیف حقوقی دارند و این وزارتخانه تعمداً این کار را انجام داد تا این مربیان در معرض مشکلات قرار بگیرند و نیز در مقابل از رئیس مجلس شورای اسلامی خواستیم تا این مصوبه هیئت‌وزیران را ابطال کند.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه آموزش‌وپرورش گیلان طی یک اشتباه ابلاغ صادرشده ۲۰۰ تا ۳۰۰ مربی پیش‌دبستانی را ابطال کرد، افزود: به‌کارگیری مربیان پیش‌دبستانی که ردیف حقوقی دولتی ندارند هیچ منع قانونی نداشته و تنها وزارت آموزش‌وپرورش، برای این مربیان با آیین‌نامه خود مشکل ایجاد کرده است.

وی با اشاره به برگزاری جلسات مختلف با وزارتخانه گفت: طی جلسات قرار بر این شد که مجوز تدریس به مربیان پیش‌دبستانی استان گیلان داده شود تا این ۲۰۰ نفر مشغول به کار شوند.

کوچکی نژاد با انتقاد از عملکرد وزارتخانه در برخورد با مربیان پیش‌دبستانی، افزود: در جلسات ما با وزارتخانه قرار بر این بود که این مربیان مشغول به کار شوند اما متأسفانه وزارتخانه کارشکنی کرده و چنین مشکلاتی را متوجه مربیان پیش‌دبستانی استان گیلان کرده است.

وی با بیان اینکه نمایندگان قانون‌گذار بوده و تفسیر درست قانون را بهتر می‌دانند، خاطرنشان کرد: پرونده مربیان پیش‌دبستانی باز است و نمایندگان پیگیر کار این مربیان خواهند بود و نمایندگان شهرستان‌ها باید به وزارتخانه فشار آورده تا وزارت آموزش‌وپرورش مجوز فعالیت این مربیان را صادر کند.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با اشاره به خالی بودن برخی از کلاس‌های درس در شهرستان‌ها تصریح کرد: تا این لحظه وزارتخانه در مورد قانون شفاف مجلس تخلف کرده و در صورت ادامه روند، مجلس مصوبه و تفسیر جدید قانون را مطرح می‌کند تا مشکل برطرف شود اما معتقدیم دولت باید این مسئله را حل می‌کرد چراکه مادر گذشته این مباحث را با دولت حل کرده و مشکلی نبوده است.

 وی با بیان اینکه نداشتن ردیف حقوق دولتی مربیان توسط دیوان موردایراد قرارگرفته بود، گفت: وقتی قانون صراحت بر استفاده از این مربیان داشته باشد رأی دیوان هم کنار خواهد رفت.

عضو کمیسیون ولایی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه بیش از ۶۰ نماینده استیضاح وزیر آموزش‌وپرورش را درخواست کرده‌اند، افزود: یکی از دلایل استیضاح نیز تخلف وزارتخانه در این مورد بوده بنابراین نمایندگان مجلس تا حصول نتیجه پیگیری لازم را خواهند کرد.

به‌کارگیری مربیان پیش‌دبستانی به‌شرط نیاز

مدیرکل آموزش‌وپرورش استان گیلان نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در رشت، با بیان اینکه طبق قانون مصوب آموزش‌وپرورش تنها بر اساس نیاز خود مربیان پیش‌دبستانی را به‌کارگیری می‌کند، اظهار کرد: آموزش‌وپرورش بر اساس نیاز و قید جنسیت خانم یا آقا از مربیان پیش‌دبستانی که قبل از سال ۹۱ مشغول به کار بودند می‌تواند به‌عنوان نیروی حق‌التدریس به کار بگیرد.

نادر جهان‌آرای با بیان اینکه پرونده نیروهای پیش‌دبستانی باید تأییدشده و تأیید این پرونده‌ها باید توسط قانون مصوب مجلس صورت بگیرد، گفت: به‌هرحال باید از موقعیت این مربیان دفاع کرد آنان از اعتبارات دولتی حقوق نگرفته و تنها از شهریه اولیا دریافت حقوق می‌کردند، حتی بیمه هم نبوده و هنوز مشکل این مربیان هنوز برطرف نشده است.

وی در پاسخ به این سؤال که بعد از خروج این مربیان چرا سرباز معلم وارد کلاس شده‌اند، تصریح کرد: اولاً اینکه سرباز معلم‌ها تنها آقا هستند و آن‌ها تنها به دلیل سرباز معلمی وارد کلاس نشدند چراکه سرباز معلمانی که سال ۸۶ و ۸۷ به‌عنوان سربازی وارد کلاس شده و بعد از سال ۸۸ جدای از سربازی به‌عنوان نیروی خرید خدمات از اعتبارات دولتی حقوق گرفته‌اند، وارد این کلاس‌ها شده و قید سرباز معلمی صرفاً دلیل بر ورود آن‌ها به کلاس‌ها نبوده است.

مدیرکل آموزش‌وپرورش با بیان اینکه قانون مصوبه مجلس شرط ردیف حقوقی دولتی را قید کرده است، گفت: اگرچه در سال گذشته با همین وضعیت بدون ردیف حقوقی تعدادی از پرونده‌ها تأییدشده اما اگر مدعی‌العموم پیدا شود و این مسئله را ایراد بگیرد ممکن است برای آن دسته از همکاران حق‌التدریس نیز مشکل ایجاد شود.

جهان‌آرای با اشاره به منع قانونی برای صدور ابلاغ به مربیان افزود: نمایندگان باید تبصره جدید برای این مربیان مطرح کرده و قانون نیز در رابطه با این مربیان اصلاح شود.

وی با اشاره به صدور ابلاغ برای تعدادی از نیروها در سال گذشته گفت: یکی از دلایل این موضوع این بود که در برخی از نقاط استان نیاز به مربی وجود داشت و تنها به دلیل نیاز بدون در نظر گرفتن ردیف حقوقی دولتی، ابلاغ کار برای آن‌ها در نظر گرفته شد.

مدیرکل آموزش‌وپرورش استان گیلان با بیان اینکه اداره کل آموزش‌وپرورش استان این مسئله را پیگیری کرده تا اگر وزارتخانه این شرایط را تأیید کند این مربیان وارد کلاس‌های درس شوند، افزود: کلاس‌های خالی وجود ندارد و اگر کلاس‌های خالی وجود داشته باشد در صورت تأیید وزارت خانه از این مربیان به‌کارگیری خواهد شد.

سرنوشت مربیان پیش‌دبستانی همچون کلافی سردرگم

با توجه به اهمیت موضوع آموزش‌وپرورش و لزوم آرامش معلمان و مربیان در راستای بالا بردن کیفیت آموزشی در مدارس، ساماندهی نیروهای سرگردان آموزش‌وپرورش لازم و ضروری است.

 اینکه در این مسئله مهم، مجلس دولت را مقصر و دولتی‌ها صراحت قانون مصوب مجلس در ردیف حقوقی دولتی را مانع به‌کارگیری این مربیان کردند مشکلی را حل نمی‌کند وبرای حل مشکل کلاف سردرگم مربیان پیش‌دبستانی، نمایندگان محترم مجلس در صورت نقص قانون، قانون را اصلاح و در صورت دیدن نقض قانون از دولت، به‌صورت چند فوریتی با آن برخورد کنند، چراکه با ابراز تأسف باید گفت، هنوز کلاس‌های درس خالی از معلم و نیروهای توانمند تدریس بدون کلاس مانده‌اند و این کلاف سردرگم به‌هیچ‌عنوان در قابل قبول نیست.

انتهای پیام/فارس

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار