کد خبر : 30880
تاریخ انتشار : پنجشنبه 24 آبان 1397- 00: 14

سنت حسنه وقف جامعه را در مسیر عدالت قرار می‌دهد

سنت حسنه وقف جامعه را در مسیر عدالت قرار می‌دهد

نماینده مردم گیلان در مجلس خبرگان رهبری گفت:‌ عمل به سنت حسنه وقف جامعه را در مسیر اجرای عدالت اجتماعی قرار می‌دهد.

به گزارش گیلانستان،‌ آیت‌الله احمد پروایی صبح امروز در همایش یاوران وقف در این شهرستان اظهار داشت: سنت حسنه وقف از مصادیق بارز قرض‌الحسنه و فریضه امر به معروف و نهی از منکر است به طوری‌که با ادای آن جامعه در مسیر عدالت اجتماعی قرار می‌گیرد.

نماینده مردم گیلان در مجلس خبرگان رهبری عنوان کرد: فریضه ارزشمند وقف که در فرهنگ اسلامی و آیات و روایات بر روی اجرا و نهادینه کردن آن تأکیدات فراوانی شده است علاوه بر فواید بی‌شمارش در حوزه‌های مختلف به نوعی افراد جامعه را به سمت کار خیر هدایت و ترغیب می‌کند.

آیت‌الله پروایی نوع دوستی و ترحم به همنوعان را از ویژگی‌های وقف خواند و افزود: وقف در حقیقت صدقه جاریه و از الطاف الهی است زیرا به وسیله عمل به آن نه تنها در دنیای مادی از انسان نام نیک به جا می‌ماند بلکه توشه بسیار ارزشمندی نیز برای آخرت وی محسوب می‌شود.

عضو مجلس خبرگان رهبری کارهای عام‌المنفعه خیر تالشی را نیز مورد اشاره قرار داد و بیان داشت: نعمت اللهیان که هزار متر زمین را به حوزه علمیه امام جعفر صادق(ع)‌ وقف کرد از آن دسته از نیکوکاران و خیرانی است که نام و یادش برای همیشه در اذهان مردم جای گرفته است.

وی با تأکید بر اینکه در آیات مربوط به انفاق و صدقات به وقف اشارات زیادی شده است تصریح کرد:‌ در بسیاری از آیاتی که با مضامینی نظیر حسنات و صدقات در قرآن کریم آورده شده از سنت وقف به عنوان مصداق باقیات صالحات در زندگی دنیوی و اخروی انسان نام برده شده است.

فرماندار تالش نیز در این جلسه یکی از بزرگ‌ترین اقدامات نبی مکرم اسلام را جهت‌دار کردن وقف دانست و افزود: وقف از نظر دین اسلام به عنوان عملی بسیار ارزشمند و مفید در راستای ریشه‌کنی چهره فقر و محرومیت شناخته می‌شود و سفارشات زیادی نسبت به ادای آن شده است.

سید عیسی مهدوی با بیان اینکه بشریت از آغاز خلقت با مفهوم وقف آشنایی داشته است ابراز داشت: دین مبین اسلام به تعمیق و گسترش فرهنگ وقف در جوامع اسلامی تأکید دارد بنابراین متولیان امور فرهنگی و سایر نهادهای دیگر باید در این راه با همدیگر مشارکت سازنده‌ای داشته باشند.

وی عمومی‌تر کردن فرهنگ وقف را زمینه‌ساز موفقیت بیشتر در استقرار عدالت دانست و اظهار داشت:‌ ترویج فریضه ارزشمند وقف به عنوان یک هدف بزرگ انسانی و اسلامی محسوب می‌شود که یقیناً با اجرای صحیح و دقیق آن جامعه مسیر رشد و تعالی خود را با سرعت بیشتری طی می‌کند.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان گیلان نیز در این جلسه بر لزوم تأسیس مراکز وقف در ادارات استان تأکید کرد و گفت: حس نوع دوستی نسبت به همنوعان و رفع مشکلاتشان نه فقط در جوامع اسلامی بلکه در تمامی جوامع امری پذیرفته شده است و به عنوان یک اصل مهم تلقی می‌شود.

وی وقف را خدمتی فرهنگی،‌ دینی، اقتصادی و اجتماعی اعلام کرد و اظهار داشت:‌ فرد واقف با گذشتن از مال و بخشیدن آن به محرومان و نیازمندان جامعه قدم بسیار بزرگی را در راستای تضمین سعادت دنیا و آخرت خود بر می‌دارد به طوری‌که آثار مثبت آن تا سال‌های متمادی باقی می‌ماند.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان گیلان با اشاره به ضرورت گسترش وقف‌های مشارکتی تصریح کرد: یکی از اقدامات و برنامه‌های اداره کل اوقاف و امور خیریه گیلان طرح تأسیس مراکز وقف در ادارات استان است که تأثیر زیادی در گسترش و افزایش وقف‌های مشارکتی دارد.

انتهای پیام/ تسنیم

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار