کد خبر : 27238
تاریخ انتشار : سه شنبه ۲ مرداد ۱۳۹۷ - ۲۰:۴۰

سهل‌انگاری مسئولان علت اصلی نابودی صنعت ابریشم در گیلان است

سهل‌انگاری مسئولان علت اصلی نابودی صنعت ابریشم در گیلان است

رئیس مجمع نمایندگان گیلان گفت: سهل‌انگاری مسئولان علت اصلی خاموشی صنعت تولید ابریشم در گیلان است.

به گزارش گیلانستان، جبار کوچکی‌نژاد در گفت‌وگویی اظهار داشت:‌ کشاورزان و فعالان عرصه تولید پیله کرم ابریشم به‌ویژه در استان گیلان انگیزه و آن باور لازم برای ورود مجدد به این حوزه را نداشته و سال‌هاست شاهد شعارهای رنگارنگ بدون هیچ خروجی مناسبی هستند.

رئیس مجمع نمایندگان گیلان به آمار و اطلاعاتی که از سوی دولت مطرح می‌شود اشاره کرد و بیان داشت:‌ گزارش‌های ارائه شده مسئولان در مورد روند حمایت دولت از چای،‌ ابریشم و توتون با وضعیت فعلی تولید در این حوزه‌ها و اوضاع اقتصادی کشاورزان همخوانی چندانی ندارد.

نایب رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس از وجود روحیه بیم و هراس در تولیدکنندگان داخلی به ویژه در حوزه محصولات کشاورزی اظهار نگرانی کرد و افزود:‌ به علت قیمت بسیار ناچیز و عدم حمایت، کشاورز گیلانی هنوز نسبت به ورود مجدد به عرصه تولید ابریشم ‌دچار تردید است.

کوچکی‌نژاد با بیان این نکته که ایجاد و احیای مجدد توتستان‌ها هزینه‌های گزافی را برای کشاورزان در بر خواهد داشت ابراز داشت:‌ کشاورزان برای موفقیت و حاصل شدن سود و بهره لازم در صنعت پرورش پیله ابریشم به حمایت‌های واقعی دولت و مسئولان نیازمند هستند.

نماینده مردم رشت در مجلس دلایل وجود امنیت درآمدی نسبی کشاورزان گیلانی در سال‌های گذشته را برشمرد و تصریح کرد:‌ پرداختن به اموری نظیر پرورش کرم ابریشم،‌ اقتصاد کشاورزان را تثبیت می‌کرد و نقش زیادی در تأمین معیشت آنان تا زمان فرا رسیدن محصول برنج داشت.

وی اشتغال فصلی کشاورزان و ورود به عرصه تولید کرم ابریشم را موجب ایجاد حاشیه امنیت شغلی برای آنان دانست و عنوان کرد:‌ به علت بی‌توجهی،‌ برنامه‌ریزی اشتباه و سیاست‌گذاری‌های نامشخص جایگاه این حوزه تولیدی در استان گیلان و کشور، تضعیف و دچار اختلالات شدیدی شده است.

رئیس مجمع نمایندگان گیلان ایجاد یک زنجیره تولیدی و ظهور رسته‌های شغلی متنوع را از جمله فواید مؤثر صنعت ابریشم اعلام کرد و اظهار داشت:‌ حوزه ابریشم از مرحله تولید و پرورش کرم ابریشم تا مرحله فرآوری و تولید انواع محصولات،‌ چرخه وسیعی از فرصت‌های شغلی را رقم می‌زد.

نایب رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس از رونق بازار تجارت ابریشم و ورود بازرگانان سراسر کشور به گیلان سخن گفت و بیان داشت‌:‌ در یکی دو دهه گذشته رونق بسیار خوبی در بازار معاملات ابریشم در برخی شهرهای گیلان نظیر آستانه‌اشرفیه و لنگرود وجود داشت.

کوچکی‌نژاد سهل‌انگاری مسئولان را علت اصلی خاموشی صنعت تولید ابریشم در گیلان دانست و خاطرنشان کرد:‌ در حال حاضر بسیاری از واحدهای بزرگ تولیدی در حوزه نساجی و یا فرش‌بافی به علت کمبود ابریشم داخلی،‌ محتاج واردات جنس خارجی از سایر کشورها هستند.

نماینده مردم رشت در مجلس انحلال شرکت ابریشم ایران که در استان گیلان مستقر بود را نشأت گرفته از بی‌تدبیری و عدم آینده‌نگری اعلام کرد و ابراز داشت:‌ انحلال این تشکیلات بزرگ کشوری و تنزل آن به یک مرکز نوغانداری تنها به روند زوال هر چه بیشتر صنعت ابریشم کمک کرد.

وی قیمت بسیار ناچیز، عدم صرفه‌ اقتصادی و نبود انگیزه لازم در کشاورزان را از موانع جدی احیای مجدد صنعت ابریشم قلمداد کرد و اظهار داشت:‌ دولت ضمن حمایت‌های جدی و برنامه‌ریزی راهبردی باید با اعطای سوبسید و یارانه از فعالان صنعت ابریشم کشور حمایت جدی به‌عمل آورد.

رئیس مجمع نمایندگان گیلان تلاش برای احیای مجدد صنعت ابریشم به‌ویژه در استان گیلان را مورد تأکید قرار داد و ‌گفت:‌ ایجاد تحول در صنعت ابریشم نه‌تنها کشور را از واردات این حجم وسیع جنس خارجی بی‌نیاز می‌کند بلکه رونق اقتصادی و تضمین معیشت کشاورزان را نیز در پی خواهد داشت.

انتهای پیام/ تسنیم

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار