کد خبر : 70481
تاریخ انتشار : یکشنبه ۲۸ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۱

سهم‌خواهی اعضای شورا از شهرداران/ جدال‌هایی که به ضرر مردم گیلان تمام شد

سهم‌خواهی اعضای شورا از شهرداران/ جدال‌هایی که به ضرر مردم گیلان تمام شد

​سهم‌خواهی اعضای شورا از شهرداران و یا عدم تفکیک رهبری سیاسی از مدیریت تخصصی از جمله دلایل عمده کوتاه بودن عمر شهرداران در گیلان به شمار می‌آید و جنگ و جدل‌هایی که این وسط شکل گرفته نهایتا به ضرر شهروندان و مردم گیلان تمام شده است.

به گزارش گیلانستان، در شهرهای استان گیلان کمتر شهری را می‌توان یافت که شهردارش تنها انتخاب شورای اسلامی آن شهر در یک دوره چهارساله باشد، به طور مثال در شورای پنجم لاهیجان کاظمی و قیامتیون، در شهر آستانه اشرفیه دانش شکیب و سلیمانی، بدری و پورقربان در شهر بندرانزلی و محمدی و غلامیان در شهر فومن به عنوان شهردار انتخاب شدند.

به عقیده کارشناسان و صاحبنظران دانشگاهی مواردی نظیر سهم‌خواهی اعضای شورا از شهرداران و یا عدم تفکیک رهبری سیاسی از مدیریت تخصصی از جمله دلایل عمده کوتاه بودن عمر شهرداران در گیلان به شمار می‌آید به طوری‌که جنگ و جدل‌هایی که این وسط شکل گرفته نهایتا به ضرر شهروندان و مردم گیلان تمام شده است.

محدود بودن وظایف نهادهای مدیریت شهری، یکسان بودن مدل اداره امور شهر در تمام شهرهای کشور، ضعف مکانیزم‌های نظارت و تعادل بخشی در رابطه شورا و شهردار، عدم شکل‌گیری شوراهای محله‌ای و منطقه‌ای زیرمجموعه شوراهای شهر و نحوه انتخاب اعضای شوراهای شهر را می‌توان از دیگر دلایل عمده کوتاه بودن عمر شهرداران دانست.

کوتاه بودن عمر شهردار که تبعات بسیار زیادی هم برای شهرهای استان گیلان داشته می‌توان گفت در تمام کشور شاید قابل مشاهده باشد اما در گیلان این قضیه بسیار مشهودتر از سایر نقاط دیده می‌شود، از سویی دلایل مختلفی می‌تواند برای این قضیه وجود داشته باشد و شاید مهم‌ترین آن نبود درک مناسب از توسعه، تخصص و محورهایی که در توسعه مورد نیاز است باشد.

در شهر رشت که عمر مدیریت شهری آن به کمتر از یکسال رسیده است مسعود نصرتی با ۱۰ ماه، حاج محمدی با ۱۵ ماه و سید محمد احمدی با ۱۰ ماه شهرداران دوره پنجم شورای اسلامی شهر در رشت بودند. شورای ششم شورای اسلامی شهر رشت با توجه به اینکه در نخستین جلسه خود شهردار را انتخاب کرد اما متاسفانه شهردار بعد از حدود یکماه از سمت خود استعفا داد، بندرانزلی نیز هنوز شهردار خود را انتخاب نکرده، سیاهکل هم با وجود آنکه فراخوان عمومی برای انتخاب شهردار داده بود اما هنوز به جمع‌بندی نرسیده است.

به نظر می‌رسد شوراهای اسلامی شهرها با درک آسیب‌هایی که در طی ۲۲ سال گذشته داشتند هنوز نتوانستند برای عمر مدیریتی شهرداران کاری کنند و بتوانند آن را ارتقاء دهند تا به موجب آن شهرها به یک ثبات نسبی برسند.

* شهرهای گیلان درگیر پدیده عدم ثبات مدیریت شهری هستند 

«عباس صابر» در همین راستا بحث انتخاب شهرداران را نه تنها در استان گیلان بلکه در تمام کشور موضوعی کلیدی و مهم دانست و عنوان کرد: بسیاری از شهرهای کشورمان از جمله گیلان درگیر این پدیده هستند و قطعا تغییر مدیریت شهری آسیب‌هایی را برای شهر خواهد داشت که این آسیب در گیلان و شهرهای استان قابل مشاهدا است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار گیلان با بیان اینکه ثبات مدیریت شهری عامل کمک کننده به پیشرفت شهر در حوزه‌های مختلفی از جمله عمرانی است تصریح کرد: تغییر مدیریت شهری می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد و شاید یکی از دلایلی که باعث شده ما تغییرات را در این بخش داشته باشیم یک مقداری به عدم آشنایی به وظایف برگردد.

وی اینکه گاهی اوقات برای انتخاب یک فرد و بعد از برگزیدنش انتظاراتی از او داریم که امکان برآورده شدن آن در چهارچوب قانون و امکانات و شرایط وجود ندارد متذکر شد و گفت: اگر قرار باشد ثبات مدیریتی در شهرداری‌ها داشته باشیم در ابتدا باید یک برنامه مدون داشته باشیم و بر اساس آن برنامه ابزار لازم جهت اجرایی کردن برنامه را در اختیار بگیریم.

صابر از شورای ششم شهر رشت برای انتخاب سریع شهردار قدردانی کرد و با بیان اینکه علی‌رغم استعفای احمدی از این پس وی دارای توانمندی بسیار زیادی است افزود: امیدواریم شورای ششم در مدت زمان اندکی بتواند شهردار شهر رشت را انتخاب کند تا مدیریت شهری به ثبات لازم برسد.

* ما شورای شهرداری نمی‌خواهیم

«نصرالله مولایی» نیز در پاسخ به این پرسش که آیا اساسا سیستم انتخاب شهرداران مورد تأیید است یا خیر ابراز داشت: سه الگو در ارتباط با مدیریت شهری داریم که در مدل اول شورا توسط مردم انتخاب شده و سپس شورا مدیریت شهر را برعهده می‌گیرد و در دومین شکل افراد شورا پس از انتخاب خود شهردار را انتخاب می‌کنند.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه اگر پیوست سیاست‌زدگی از الگوی رایج در مدیریت شهری ما حذف شود شکل مذکور برای اداره شهرهای کشور کاملا جوابگو است عنوان کرد: ما شورای شهرداری نمی‌خواهیم شورای شهر می‌خواهیم که یکی از وظایف آن انتخاب شهردار و مابقی به دادن طرح‌ها، تصویب و بازنگری به لوایح ارسالی شهردار معطوف است.

وی با تاکید بر اینکه باید صادقانه دید که اعضای شوراهای اسلامی شهرهای ما حتی شهرهای بزرگ آیا این توانایی را دارند که در تمام حوزه‌های شهری به خوبی ورود کنند تصریح کرد: ما بایستی ضوابط انتخاب اعضای شورا را مورد تجدید نظر قرار دهیم و دوم برای انتخاب خود شهرداران فکری بیاندیشیم.

با روی کار آمدن شورای پنجم در شهریور سال ۹۶ انتخاب شهردار رشت در اولویت کاری اعضای شورا قرار گرفت و از بین گزینه‌هایی که برای انتخاب شورا اعلام آمادگی کرده بودند مسعود نصرتی قزوینی با ۱۱ رای قاطع به عنوان شهردار رشت انتخاب شد اما وی بعد از حدود ۱۰ ماه به علت مسائل خانوادگی از سمت خود استعفا داد. اعضای شورای شهر رشت پس از آن دوباره به سمت انتخاب شهردار جدید رفتند و جنب و جوش‌ها برای انتخاب شهردار رشت بالا گرفت و طی این مدت علی بهارمست به عنوان سرپرست شهرداری رشت انتخاب شد. شورای شهر رشت پس از تصرتی یکی از میان خودش را به عنوان شهردار برگزید اما پس از ۴۰ روز انتظار نهایتا وزارت کشور در نامه‌ای صلاحیت منتخب شورا را برای تصدی پست شهردار احراز نکرد.

باز هم قصه پر غصه انتخاب شهردار در شهر رشت تکرار شد و جلسات شبانه و گمانه‌زنی‌های شورای اسلامی شهر رشت بالا گرفت و بعد از چند دور کش و قوس بین شورای شهر و وزارت کشور نهایتا اعضای شورا ناصر حاج محمدی را برگزیدند که وی ۱۵ ماه شهردار رشت بود.

شورانشینان اینبار به سراغ سید محمد احمدی معاون سابق استاندار گیلان رفتند و وی را به عنوان شهردار شهر رشت انتخاب کردند، احمدی از مهر سال ۹۹ تا پایان دوره پنجم شهردار شهر رشت بود اما با روی کار آمدن شورای شهر ششم و بلافاصله در بدو ورود احمدی به عنوان شهردار انتخاب شد که ظرف مدت یکماه از سمت خود استعفا داد.

در حال حاضر و بار دیگر علی بهارمست سرپرستی شهرداری رشت را برعهده گرفته است و باید منتظر بمانیم که آیا شورای ششم راه پیشینیان خود را می‌پیماید یا مسیر دیگری را برای انتخاب شهردار برمی‌گزیند و بدون تردید آزمونی سخت برای سنجش عملکرد شورای ششم در راه است و باید دید نتیجه آن با شعارهای انتخاباتی آقایان مطابقت خواهد کرد یا خیر.

پایان پیام/شبستان

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار