کد خبر : 57596
تاریخ انتشار : سه شنبه 15 مهر 1399- 43: 15

سهم صاحبان مشاغل و مردم استان در استفاده از ماسک/ مردم گیلان چقدر از ماسک استفاده می کنند؟

سهم صاحبان مشاغل و مردم استان در استفاده از ماسک/ مردم گیلان چقدر از ماسک استفاده می کنند؟

بنا بر ارزیابی کارشناسان بهداشت، به‌طور میانگین ۷۶ درصد مراجعین به اماکن عمومی و همچنین ۷۴ درصد متصدیان این اماکن در گیلان از ماسک استفاده می‌کنند.

به گزارش گیلانستان، استفاده از ماسک یکی از توصیه‌های کارشناسان بهداشت به جهت پیشگیری از مبتلا نشدن به ویروس کرونا است.

 از ابتدای شیوع ویروس کرونا تاکنون یکی از دغدغه‌های مسئولان حوزه سلامت، پزشکان و متخصصان و مردم الزامی شدن استفاده از ماسک از هر نوع آن به جهت پیشگیری بوده و همچنان نیز این رویه یکی از ضروریات انکارناپذیر است.

علیرغم توسعه مسؤولان حوزه سلامت و متخصصان عفونی برخی از مردم همچنان اعتقادی به ماسک زدن ندارند و از استفاده آن امتناع می‌کنند.

از بین جمعیت بالغ‌بر دو میلیون و ۵۰۰ هزارنفری استان گیلان نیز اگر ارزیابی میدانی انجام شود، آمارها نشان می‌دهند که عده‌ای از مردم و صاحبان مشاغل در اماکن عمومی استان حاضر به استفاده از ماسک نیستند.

مهدی جواهرشناس، مدیر بهداشت محیط و کار دانشگاه علوم پزشکی گیلان در گفت‌وگو با فارس بیان کرده که به‌صورت هفتگی میزان استفاده از ماسک توسط مراجعین و متصدیان در اماکن عمومی بررسی می‌شود.

به گفته وی، بازرسین و کارشناسان بهداشت در اماکن عمومی، مراکز تهیه و عرضه مواد خوردنی آشامیدنی و ادارات به‌طور میانگین به مدت ۵ دقیقه حضور پیدا می‌کند و ارزیابی‌های بهداشتی دارند.

مدیر بهداشت محیط و کار دانشگاه علوم پزشکی گیلان می‌گوید در یکی از هفته‌های اخیر که کارشناسان جهت ارزیابی در اماکن عمومی به مدت پنج دقیقه حضور پیدا کردند استفاده از ماسک ۵۰ هزار و ۸۰۶ نفر از مراجعین و همچنین ۲۲ هزار و ۵۹ نفر از شاغلین بررسی‌شده است.

به گفته جواهرشناس در بررسی‌های کارشناسان مشخص شد که به‌طور میانگین ۷۶ درصد مراجعین به اماکن عمومی و همچنین ۷۴ درصد متصدیان این اماکن از ماسک استفاده کرده‌اند.

به گفته کارشناسان بهداشت محیط مراجعین به اماکن عمومی در شهرستان‌های تالش و فومن ۹۱ درصدشان از ماسک استفاده می‌کنند اما درعین‌حال ۸۸ درصد صاحبان مشاغل و صنوف در تالش و همچنین ۸۴ درصد صاحبان مشاغل و صنوف فومن خود را ملزم به استفاده از ماسک می‌دانند.

کمترین استفاده مراجعین و صاحبان صنوف از ماسک آنچه نمودارهای آماری برگرفته از نظارت کارشناسان بهداشت نشان می‌دهد مربوط به شهرستان رضوانشهر، شفت و آستانه‌اشرفیه است.

ارزیابی کارشناسان بهداشت نشان می‌دهد ۵۱ درصد شاغلین در رضوانشهر، ۵۷ درصد صاحبان مشاغل در شفت و همچنین ۶۳ درصد صاحبان مشاغل در آستانه‌اشرفیه ماسک می‌زنند.

گفتنی است مردم شهرستان رضوانشهر ۴۹ درصد، شفت ۵۳ درصد و آستانه‌اشرفیه ۵۹ درصد از ماسک استفاده می‌کنند.

استفاده نکردن مردم و صاحبان مشاغل در گیلان علاوه بر ابتلا شدن به بیماری کرونا و بیماری‌های شبیه به آن، اعتراض‌های مردمی و تحمیل هزینه‌های گزاف به سیستم درمان را به دنبال دارد.

با توجه به همه‌گیری ویروس کرونا و اهمیت حفظ سلامتی در جامعه پذیرفتنی نیست که مردم و شاغلان صنوف علیرغم شیوع بیش از هفت‌ماهه ویروس کرونا از ماسک استفاده نکنند چراکه به‌اندازه کافی آموزش، فرهنگ‌سازی و الزامات استفاده از ماسک برای همگان آشکارشده و لازم‌الاجرا است.

گرچه اغلب صاحبان مشاغل، صنوف و مردم از ماسک در اماکن عمومی، مراکز تجاری و فروشگاهی استفاده می‌کنند اما استفاده نکردن برخی از صاحبان مشاغل و مردم از ماسک در این مراکز قابل‌پذیرش نیست و به‌نوعی تعدی و تهدید حقوق سایر مردم محسوب می‌شود و می‌طلبد برخوردها با هنجارشکنان سخت‌تر و ضابطه‌مند‌تر شود.

انتهای پیام/فارس

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار