کد خبر : 68302
تاریخ انتشار : سه شنبه 22 تیر 1400- 23: 12

سواحل گیلان جولانگاه دلتا ویروس کرونا/ پروتکل بهداشتی در سواحل رعایت نمی‌شود

سواحل گیلان جولانگاه دلتا ویروس کرونا/ پروتکل بهداشتی در سواحل رعایت نمی‌شود

در روزهایی که موج پنجم کرونا در کشور شروع و مسؤولان بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان به رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی تاکید و کادر درمان روزهای سختی را سپری می‌کنند ولی کماکان سواحل گیلان روز به روز شلوغ‌تر می‌شود.

به گزارش گیلانستان، در اوایل اسفندماه سال ۹۸ اولین مورد ابتلا به کرونا در گیلان شناسایی و تاکنون پنج موج کووید۱۹ در کشور ایجاد و چندین بار تمامی مراکز تفریحی، گردشگری و مذهبی در گیلان هم‌زمان با سراسر کشور تعطیل‌شده و منع رفت‌وآمدهای بین‌شهری اعمال شد.

استان‌های شمالی کشور اقتصادشان وابسته به گردشگری و جذب مسافر و توریست است ولی ولی کرونا اقتصاد گردشگری گیلان را دگرگون کرد.

استان سرسبز و معتدل گیلان دارای جاذبه‌های گردشگری و دیدنی بسیار زیادی است که مهم‌ترین آن وجود نوار ساحلی بی‌شمار و دریا است لذا هرساله و با آغاز فصل گرما، هم‌وطنان عزیز از اقصی نقاط کشور به گیلان سفرکرده و از سواحل این استان و دریا استفاده می‌کنند ولی امسال با توجه به وجود شیوع کرونا در کشور، شرایط تا حدی در گیلان متفاوت است.

باید از حضور گردشگران در سواحل گیلان به چشم یک فرصت نگاه کرد زیرا این یک ظرفیت بالقوه‌ای است که برنامه‌ریزی و هدایت درست می‌توان به اهداف مختلفی در حوزه‌های اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی دست یافت لذا باید برنامه‌های فرهنگی و اجتماعی اجراشده در سواحل علاوه بر جذاب بودن تأمین‌کننده نیاز گردشگران هم باشد.

همواره با گرم شدن هوا حضور مردم در سواحل با افزایش مواجه شده و این مردم که غالبا مسافر و بومی هستند بدون توجه به طرح سالم سازی دریا و بدون رعایت پروتکل بهداشتی در کنار هم نشسته که با شیوع کرونا این امر با جدیت توسط مردم دنبال می‌شود که جای بسیار نگرانی دارد.

در روزهایی روزانه بیش از ۱۵۰ نفر در اثر ابتلا به کرونا در کشور فوت می‌شوند، حضور مردم در سواحل و‌ بدون رعایت پروتکل‌های بهداشتی جای تأمل دارد زیرا ادامه این روند و همچنین هجوم مسافران احتمال شیوع دوباره کرونا در گیلان را با افزایش مواجه می‌کند.

در سراسر استان‌های ساحلی، استانداری‌ها متولی امر ساماندهی سواحل بوده و در طول فصل تابستان همواره بر اساس وظیفه ذاتی خود تمام تلاش خود را برای حفظ جان و سلامت مسافران در سواحل انجام می‌دهد.

طبق گفته مدیرکل اجتماعی و شورا‌های استانداری گیلان در استانداری و شهرستان‌های گیلان جلسات متعددی در خصوص ساماندهی سواحل به ویژه در ایام کرونا اتخاذ شده است.

بنا بر اعلام حیدری بر اساس آخرین آمار ۴۵۰ منجی غریق در ۳۰۰ کیلومتر نوار ساحلی استان حضور داشته و نکات آموزشی را مردم و گردشگران اعلام می‌دارند.

یکی از نکاتی که متأسفانه اغلب در سواحل گیلان به چشم‌ می‌خورد بی رغبتی خانواده به طرح سالم سازی دریا است‌ولی با این حال در سال جاری ۳۵طرح سالمسازی دریای خزر و ۶۵شناگاه در مناطق مختلف ساحلی استان به همراه نظارت و خدمات مطلوب دستگاه‌های اجرایی مرتبط، حفاظت از جان گردشگران را در این مناطق برعهده دارند.

علاوه بر لزوم توجه به طرح‌های سالم‌ سازی به منظور جلوگیری از غرق شدن ولی در روزهایی که موج پنجم کرونا در کشور شروع و مسوولان بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان به رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی تاکید و کادر درمان روزهای سختی را سپری می‌کنند ولی کماکان سواحل گیلان روز به روز شلوغ‌تر می‌شود.

بنابر گفته‌های معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان در ۲۴ ساعت گذشته ۱۰۵ بیمار جدید کرونایی در این استان شناسایی و تعداد بیماران بستری در بیمارستان‌های گیلان از مرز ۴۰۰ بیمار عبور کرده است.

ولی با این حال وقتی با مردم حاضر در ساحل در خصوص دلایل عدم اجرایی کردن فاصله‌گذاری اجتماعی در پرسیدم همه یک پاسخ مشترک دادند و آن خستگی از قرنطینه‌های طولانی‌مدت بود.

قطعاً اجرای طرح سالم‌سازی دریا در این روزهای کرونایی به‌نوعی در مغایرت و تضاد با طرح فاصله‌گذاری اجتماعی است و آن‌طور که در چند روز گذشته نیز شاهد بی‌توجهی مردم به پروتکل‌های بهداشتی در سواحل استان بودیم، بسیاری از افراد بدون توجه به طرح فاصله‌گذاری اجتماعی ضمن تجمع به شنا کردن دسته‌جمعی نیز مشغول شدند و این برای استان به هیج عنوان و با آن در روزهای جولان دلتا ویروس ایدئال نیست.

انتهای پیام/فارس

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار