کد خبر : 15325
تاریخ انتشار : شنبه 17 تیر 1396- 57: 16

سوغات مسافران برای طبیعت گیلان/ وقتی زباله رخ نمایی می کند

سوغات مسافران برای طبیعت گیلان/ وقتی زباله رخ نمایی می کند

طبیعت زیبای گیلان این روزها شاهد سوغات مسافران است، سوغاتی که با تولید زباله همراه بوده و چشم اندازهای بکر طبیعی استان را دست خوش تغییرات ناخوشایندی کرده است.

به گزارش گیلانستان، گیلان با طبیعت زیبا و موهبت‌های خدادای‌اش از استان‌های پرتردد کشور است. دریای آبی، جنگل زیبا، کوه‌های سرافراشته با پوشش گیاهی چشم‌نواز، رودهای پرآب و هوای پاکیزه این استان را مقصد بسیاری از گردشگران قرار داده است.

طبیعت زیبای گیلان این روزها پذیرای مسافرانی از اقصی نقاط کشور پهناور ایران اسلامی است که جهت برخورداری از مواهب الهی و آرامش خاطر به این استان زیبا و مهمان نواز سفر می‌کنند تا روزهای خوش و دل انگیزی را سپری کنند.

ورود گردشگران به استان نوید آینده‌ایی با رونق اقتصادی برای مردم استان و ورود سرمایه گذاران است. اما در کنار همه این مزایا آنچه که بیش از همه شهروندان گیلانی را آزرده خاطر می‌کند، سوغات مسافران است، سوغاتی که با تولید زباله همراه بوده و چشم اندازهای بکر طبیعی گیلان را دست خوش تغییرات ناخوشایندی کرده است.

در ایام پیک سفر تولید زباله در گیلان دو برابر می‌شود که دفع این حجم زباله علاوه بر هزینه‌های بسیاری که برای استان دارد، چهره زشتی را از خود باقی خواهد گذارد.

متاسفانه برخی گردشگران بی‌توجه به همه هشدارها، با بی‌رحمی طبیعت زیبای گیلان را مورد هجمه قرار داده و خاطرات تلخی از تخریب‌ و آلودگی در محیط‌های جنگلی، دریایی، آتش‌سوزی و ترافیک از خود برجای می‌گذارند.

اکثریت زباله‌های رها شده مسافران در دل طبیعت تا ماه‌ها حتی سال‌ها آنجا مانده و موجب زشتی محیط می‌شود و این در حالی است که مهمترین زیرساخت گیلان، طبیعت آن است که در معرض این خطر قرار دارد.

انباشت زباله در مکان‌هایی چون کنار سپیدرود (مکان تخم‌ریزی ماهیان سفید)، جنگل‌های انبوه سراوان در رشت یا جنگل‌های سیاهکل موجب ورود روزانه شیرابه آنها به رودخانه‌ها، تالاب‌ها و دریا شده و نسل آینده ما را با خطر ابتلا به انواع بیماری مواجه می‌کند.

احسان الله شکری، معاون نظارت و پایش اداره کل حفاظت محیط زیست گیلان با بیان اینکه روزانه ۲ هزار تن زباله در استان تولید می‌شود افزود: با ورود مسافرین به استان این میزان به ۲ هزار و ۵۰۰ تا سه هزار تن می‌رسد.

وی با بیان اینکه موضوع پسماندها و نحوه مدیریت آن از نگران کننده ترین معضلات شهرها و روستاهای استان‌های شمالی است اذعان کرد: کمبود امکانات برای امحای این زباله‌ موجب شده است که مدیریت پسماند در استان به مشکل جدی تبدیل شود.

 

شکری با بیان اینکه باید برای مدیریت پسماند مسافرین تدابیر لازم اندیشیده شود گفت: تولید زباله در گیلان به طور متوسط از میانگین کشوری بالاتر است و عدم مدیریت آن موجب شده است که بیماری و آلودگی آب و خاک مردم استان را تهدید کند.

حسینعلی خدایگانی، رئیس شورای اسلامی گیلان با بیان اینکه وضعیت زباله در حاشیه رودخانه‌ها و دریا بسیار اسفناک است گفت: مدیریت پسماند از معضلاتی است که شوراها و شهرداران نمی‌توانند به تنهایی آن را حل کنند و باید مدیریت منسجم وجود داشته باشد.

وی با تاکید بر اینکه گام‌های خوبی برای مدیریت پسماند و زباله در گیلان برداشته نشده است افزود: در بهترین نقاط طبیعت زباله می‌ریزیم و دفن می‌کنیم امروز زباله مانند سراوان دیگر نقاط شهرهای گیلان را تهدید می‌کند.

رهاسازی پسماندها در حاشیه رودخانه‌ها و رهاسازی غیرمسئولانه زباله‌ها در طبیعت سرسبز بیشتر یک مشکل فرهنگی است که نیازمند فرهنگ‌سازی و آموزش و همکاری متقابل مردم و مسئولان است. اکوسیستم شکننده استان‌های شمالی و نبود و کمبود مکان برای دفن زباله‌ها می‌طلبد که به‌طور ویژه و ملی به مشکل تولید و انباشت زباله‌ در استان‌های شمالی نگریست.

باید نگاهی جدی‌تر به مقوله طبیعت داشت تا شاهد این تصاویر تاسف بار و دلخراش نباشیم.

پایان پیام/شبستان

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار