کد خبر : 70263
تاریخ انتشار : یکشنبه 21 شهریور 1400- 19: 11

سکوت ۲ ساله سینماهای گیلان/ سینماداران استان منتظر مساعدت وزیر

سکوت ۲ ساله سینماهای گیلان/ سینماداران استان منتظر مساعدت وزیر

کرونا تعطیلی سالن های سینمایی در گیلان را دو ساله کرد و در این میان سینماداران منتظر مساعدت وزیر برای حل بخشی از مشکلات هستند.

به گزارش گیلانستان، در تقویم ملی ایران روز ۲۱ شهریور ماه به نام روز ملی سینما نامگذاری شده است. سینمایی که این روزها به واسطه شیوع ویروس تاجدار حال و روز خوشی ندارد.

در دو سال گذشته تعطیلی فعالیت سینماها به دلیل شیوع کرونا آسیب‌های مالی فراوانی به فعالان این عرصه اعم از تولیدکننده، کارگردان، شرکت‌های تولید فیلم، بازیگران به ویژه صاحبان سالن‌های سینمایی زده و در این مدت شاهد بودیم که بسیاری از سینماداران به دلیل عدم توانایی در اداره ملک خود اقدام به تعطیلی و حتی فروش کردند.

سینما از جمله مشاغل و صنعتی بود که در جهان بیشترین آسیب را از همه گیری کرونا متحمل شد و این آسیب و ضرر در ایران به واسطه شرایط خاص سینماهای آنها بیشتر نیز بوده است. در دو سال گذشته حتی به واسطه ابلاغ و اجرای شیوه نامه‌ها و پروتکل‌های بهداشتی نیز مردم رغبتی به حضور در سالن‌ها نمایش نداشته و نوعی ترس و وحشت از حضور در این مکان را داشتند و حتی اکران فیلم‌های صاحب نام نیز نتوانست این وحشت را از بین ببرد.

البته در این میان وزارت ارشاد با حمایت‌هایی تلاش کرد تا بخشی هر چند کوچک از مشکلات بزرگ فعالان این عرصه را برطرف کند اما در این زمینه نیز عملکرد ناموفقی داشته و آسیب‌های سینماداران در استان‌ها و شهرستان‌ها مغفول ماند و بیشتر حمایت‌ها در همان مرکز توزیع شد که این موضوع بارها گلایه‌های فعالان این عرصه در استان‌ها به ویژه سینماداران استان گیلان را به دنبال داشته و خواستار تمرکز زدایی و توجه مسئولان وقت وزارت ارشاد به استان‌ها شدند.

سکوت ۲ ساله سینماهای گیلان/ سینماداران استانی منتظر مساعدت وزیردرآمد با هزینه‌ها همخوانی ندارد

به بهانه روز ملی سینما به سراغ «فرهاد بافکر» یکی از قدیمی ترین سینما داران استان گیلان در شهر رشت رفتیم که تا پای درد دل وی نشسته تا شاید با بازگو کردن مشکلات فعالان این عرصه، این سخنان به گوش وزیر جدید رسیده و گامی برای حل مشکلات آنها برداشته شود. مدیر سینما ۲۲ بهمن رشت با اشاره به اینکه مشکلات سینما خیلی زیاد است، اظهار کرد: در شرایط کنونی، ویروس کرونا سینما را سرنگون کرد و دیگر چیزی از آن باقی نمانده است.

فرهاد بافکر در ادامه با بیان اینکه سینما از جمله حرفه‌هایی است که در طول سال به تأسی از هر مناسبتی فعالیتش تعطیل می‌شود، گفت: سینما همانند یک دانشگاه و کلاس ظرفیت تربیت و آموزش دارد.

وی با اشاره به اینکه طی سال‌های گذشته تلاش کردیم تا تغییراتی در سیستم سینما ۲۲ بهمن رشت ایجاد کنیم، ادامه داد: البته یکی از نکات مهمی که باید به آن توجه شود این است که گیشه سینما باید پاسخگوی هزینه‌های آن باشد. زمانی که خرید دو عدد لامپ برای سیستم‌های جدید ویدئو پروجکشن ها هزینه ۳۰ میلیون تومانی برای صاحب سینما به دنبال دارد بنابراین باید درآمد گیشه به گونه‌ای باشد که بتواند این هزینه‌ها را نیز جبران کند چیزی که متأسفانه طی سال‌های اخیر محقق نشده است.

بافکر با تأکید بر اینکه امروز سینما رقبای قوی همانند فضای مجازی و ماهواره دارد، تصریح کرد: طی دو سال اخیر نیز شیوع کرونا وضعیت سینماها را بحرانی‌تر کرده و من آینده روشنی برای سینماهای رشت متصور نیستم.‌طی دو سال اخیر نیز شیوع کرونا وضعیت سینماها را بحرانی‌تر کرده و من آینده روشنی برای سینماهای رشت متصور نیستم

مدیر سینما ۲۲ بهمن رشت در ادامه با بیان اینکه هم اکنون تنها دو سینمای ۲۲ بهمن و سپیدرود رشت آن هم با زحمت زیاد فعال هستند، اضافه کرد: سینما میرزا کوچک با اعلام اینکه توانایی اداره سینما را با این هزینه‌ها و تعطیلی به واسطه کرونا ندارد تعطیل شده و سینما انقلاب نیز قرار بود به مجتمع تجاری و فرهنگی تبدیل شود که تاکنون تحقق نیافته است.

وی با اشاره به فعالیت شرکایی سینماهای گیلان، ادامه داد: پدرم تنها سینماداری بود که از همان ابتدای تأسیس در سال ۴۵ به تنهایی مالک سینما ۲۲ بهمن بود و بیش از ۹۰ سال تلاش کرد تا این سینما را سرپا نگه دارد.

ساخت سالن‌های جدید سینما در رشت ضروری است

بافکر با بیان اینکه در تمام این سال‌های در کنار پدر برای سرپا نگهداشتن این سینما تلاش کردیم، افزود: اگر می‌خواهیم سینما در گیلان زنده بماند باید سالن‌های سینمایی بیشتری برای مردم استان بسازیم چون با دو سینما ۲۲ بهمن و سپیدرود نمی‌توانیم پاسخگوی نیاز مردم باشیم.

وی با تأکید بر ضرورت حمایت مسئولان و متولیان امر، گفت: در مکان سینمای ۲۲ بهمن هیچ فعالیتی به غیر سینما نمی‌توانیم داشته باشیم که قطعاً اگر چنین بودن با ارزش ریالی این ملک می‌توانستیم فعالیت‌های دیگری انجام دهیم اما به واسطه عشق و علاقه به سینما آن را حفظ کرده‌ایم.

مدیر سینما ۲۲ بهمن رشت اضافه کرد: تا زمانی که پدر در قید حیات بود با وجود کهولت سن به فعالیت ادامه می‌داد اما حال صحبت از وراث است و ادامه فعالیت این مکان باید برای آنها بازدهی مالی داشته باشد.

سکوت ۲ ساله سینماهای گیلان/ سینماداران استانی منتظر مساعدت وزیر

لزوم مساعدت مسئولان برای ایجاد تغییرات در سینما

وی با اشاره به اینکه قطعاً با ادامه این روند شرایط مناسب نیست و ادامه فعالیت این سینما به نظر شرکا بستگی دارد، گفت: در حال حاضر این سینما فعالیت ندارد و قطعاً برای ادامه فعالیت باید تغییراتی در آن انجام دهیم که این نیز نیازمند مساعدت مسئولان استان اعم از شهرداری، ارشاد، استانداری و فرمانداری است.

بافکر با بیان اینکه به دنبال تبدیل بالکن سینما به دو سالن مجزا هستیم و از طبقه پایین نیز به عنوان یک فضای تجاری استفاده کنیم تا هم سینما حفظ شود و هم هزینه‌ها نگهداری و رضایت شرکا تأمین شود، ادامه داد: برای تبدیل سینما به پردیس باید سینما را به صورت کامل تخریب کنیم که در شرایط کنونی امکان پذیر نیست اما با این تغییرات داخلی می‌توانیم هم هزینه‌ها را تأمین و هم سینما را بازسازی و حفظ کنیم که برای اجرای این طرح نیاز به همکاری و همراهی مسئولان داریم.

وی در ادامه به اقداماتی که مسئولان برای حمایت از سینماداران طی دو سال گذشته انجام داده‌اند نیز اشاره و اظهار کرد: متأسفانه حمایتی انجام نشده و حتی زمانی که کارگران برای دریافت بیمه بیکاری معرفی کردیم از پرداخت بیمه بیکاری نیز به آنها خودداری شده است.

مدیر سینما ۲۲ بهمن رشت با اشاره به اینکه کسی زنگ نزد تا حال ما را در این روزها بپرسد، ادامه داد: یکی از مهم‌ترین خواسته‌های ما از وزیر جدید ارشاد این است مساعدتی انجام داده و با طرح ما موافق شود.‌یکی از مهم‌ترین خواسته‌های ما از وزیر جدید ارشاد این است مساعدتی انجام داده و با طرح ما موافق شود

وی با بیان اینکه در تمام این سال‌ها حمایتی که از سینماداران پایتخت شد از فعالان سینما در استان نشده است، افزود: در استان گیلان بعد از سال ۱۳۵۰ سینمایی ساخته نشده و امروز شاهد تعطیلی بسیاری از سالن‌های سینمایی این استان همانند سینما سعدی، آبشار، انقلاب و میرزا کوچک تعطیل هستیم سرمایه گذاران رغبتی برای سرمایه گذاری در این بخش ندارند.

سرمایه گذاری در سینما برای سرمایه گذار صرفه اقتصادی ندارد

بافکر با تأکید بر اینکه سرمایه گذاری در این حوزه صرفه اقتصادی ندارد لذا سرمایه گذار پول خود را در این بخش سرمایه گذاری نمی‌کند، اظهار کرد: از سال ۷۰ در تلاشیم سینما را به مجتمع فرهنگی تجاری تبدیل کنیم اما از همان زمان تاکنون برای ما مانع تراشی کردند.

وی با اشاره به اینکه مشکلات سینما به قدری زیاد است که نمی دانم از کدامش باید گفت، ادامه داد: تنها درخواست ما از وزیر ارشاد مساعدت در زمینه تسهیل در گرفتن مجوز برای ایجاد تغییرات در سینما است تا بتوانیم به فعالیت خود ادامه دهیم در غیر این صورت مجبور به بستن سینما هستیم.

انتهای پیام/مهر

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار