کد خبر : 89521
تاریخ انتشار : جمعه 4 فروردین 1402- 43: 14

رئیس جهاد کشاورزی گیلان خبر داد

شخم اولیه ۳۵ درصد اراضی شالیکاری گیلان

شخم اولیه ۳۵ درصد اراضی شالیکاری گیلان

رئیس جهاد کشاورزی گیلان از انجام شخم اولیه در ۳۵ درصد اراضی شالیکاری استان خبر داد و افزود: یکی از مهمترین اهداف شخم اولیه مدیریت منابع آبی است.

به گزارش گیلانستان، صالح محمدی با اشاره به بارش باران و نزولات جوی طی روزهای اخیر در استان گیلان، اظهار کرد: این امکان برای شالیکاران فراهم شده تا نسبت به شخم اولیه و آماده سازی شالیزارها اقدام کنند.

 

وی از انجام شخم اولیه در ۳۵ درصد اراضی شالیکاری استان خبر داد و افزود: یکی از مهمترین اهداف شخم اولیه مدیریت منابع آبی است، زیرا امسال با کاهش منابع آبی ناشی از کمبود نزولات جوی در پاییز و زمستان گذشته مواجه هستیم.

 

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان در گفت و گوی خبری باران، همچنین به کاهش ۴۰ درصدی آورد سد سفیدرود نسبت به سال گذشته اشاره کرد و گفت: زراعت برنج نیاز به منابع آبی فراوان دارد و لذا امسال زراعت برنج سخت است و باید از تجارب گذشته در قالب قرارگاه مدیریت جهادی آب برای عبور از این شرایط استفاده کنیم.

 

محمدی از شالیکاران خواست کلیه فعالیت های زراعت را با تقویم زراعی منطبق و از انجام شخم های عمیق خودداری کنند و ادامه داد: شخم های اولیه سطحی تا عمق ۲۰ سانت باشد؛ همچنین از آب سبز(باران)، آب بندان ها، ایستگاه های پمپاژ، چاه های کشاورزی و موتور پمپ ها استفاده شود.

 

وی یکی از روش ها برای نگهداری آب در شالیزارها را تسطیح اراضی کشاورزی دانست که در حال انجام است و متذکر شد: شالیکاران از نهاده های غیر آبی همچون بذرهای گواهی شده و کودهای پتاسه و فسفاته استفاده کنند.

 

انتهای پیام/

 

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار