کد خبر : 80471
تاریخ انتشار : یکشنبه 30 مرداد 1401- 44: 20

شرایط عمومی جدید داوطلبان انتخابات مجلس مشخص شد

شرایط عمومی جدید داوطلبان انتخابات مجلس مشخص شد

اعضای کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس در جلسه امروز این کمیسیون، شرایط عمومی جدید داوطلبان انتخابات مجلس شورای اسلامی را مشخص کردند.

به گزارش گیلانستان، علی حدادی، سخنگوی کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس در تشریح جلسه امروز یکشنبه ۳۰ مرداد این کمیسیون گفت: بررسی جزئیات طرح اصلاح قانون انتخابات مجلس در دستورکار جلسه امروز قرار داشت.

وی افزود: با مصوبه امروز کمیسیون، وزارت آموزش و پروش و سازمان صدا و سیما جمهوری اسلامی مکلف شدند برای تبیین جایگاه مجلس، وظایف نمایندگان، قواعد و ضوابط حاکم بر روند انتخابات، همچنین تبلیغات، جرائم و تخلفات انتخاباتی به نحوه مناسب برنامه آموزشی در نظر بگیرند.

سخنگوی کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس ادامه داد: همچنین مقرر شد قوه قضاییه رسیدگی به تخلفات و جرائم انتخابات را در شعب هر حوزه قضاییه، فوری و خارج از نوبت انجام دهد. در تبصره ای تاکید شد که از زمان ثبت نام تا پایان تایید نهایی انتخابات مجلس، جلب و بازداشت داوطلبان نمایندگی مجلس در خصوص اتهامات قبل از داوطلبی یا جرائم انتخابات ممنوع است مگر در مواردی که با استدلال مکتوب دادستان مرکز استان، تعویق تعقیب موجب تضییع حقوق افراد یا حقوق عمومی شود.

سخنگوی کمیسیون شوراهای مجلس اظهار کرد: رسیدگی به جرائم و تخلفات خاص انتخابات اعضای هیئت‌های اجرایی یا نظارت در بخش یا هر شهرستان، در صلاحیت مراجع صالحه حوزه قضائیه شهرستان و مرکز استان قرار گرفت و جرم های خاص اعضای هیئت های اجرایی و نظارت استان یا مرکزی در دادگاه های کیفری تهران رسیدگی می شود؛ در واقع اگر فرمانداران تخلف و جرائمی داشته باشند در دادگاه کیفری تهران رسیدگی می شود. بررسی تخلف اشخاصی که رابطه استخدامی ندارند نیز به کارگروه تخصصی کمیسیون برای بررسی بیشتر ارجاع شد.

حدادی برخی شرایط عمومی داوطلبان نمایندگی مجلس را که به تصویب کمیسیون رسید را تشریح کرد و گفت: داوطلب باید در هنگام ثبت نام حداقل سن ۳۰ سال تمام و حداکثر ۷۵ سال هجری شمسی داشته باشد، داشتن حداقل مدرک تحصیلی معتبر در مقطع ارشد یا سطح سه حوزی یا معادل آن که در کلیه نهادهای و سازمان های جمهوری اسلامی ارزش استخدامی داشته باشد، گواهی معتبر و مورد تایید بالاترین مقام مربوطه مبنی بر داشتن حداقل ۵ سال سابقه اجرایی، آموزشی و پژوهشی در بخش عمومی، خصوصی ـ دولتی یا غیر دولتی در هنگام ثبت نام از جمله شرایط عمومی است.

سخنگوی کمیسیون شوراهای مجلس در پایان خاطرنشان کرد: برخی شرایط برای بررسی بیشتر داوطلبان به کارگروه تخصصی ارجاع شد؛ در نشست بعدی نیز کمیسیون شرایط عمومی و خصوصی داوطلبان انتخابات مجلس را بررسی می‌کند.

انتهای پیام/ فارس

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار