کد خبر : 32897
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۲۶ دی ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۹

شرکت‌های فناور گیلان ۳۸۳ هزار دلار درآمد ارزی کسب کردند

شرکت‌های فناور گیلان ۳۸۳ هزار دلار درآمد ارزی کسب کردند

رئیس پارک علم و فناوری استان گیلان گفت: شرکت‌ها و واحدهای فناور گیلان سال گذشته با صادرات محصولات خود ۳۸۳ هزار دلار درآمد ارزی کسب کردند.

به گزارش گیلانستان علی باستی صبح امروز در جمع خبرنگاران اظهار داشت:‌ در حال حاضر نزدیک به 300 شرکت،‌ واحد فناور و هسته در مجموعه پارک علم و فناوری گیلان وجود دارد که با صادرات محصولات خود در سال گذشته موفق شدند 383 هزار دلار درآمد ارزی کسب کنند.

رئیس پارک علم و فناوری گیلان تعداد مراکز رشد و پراکندگی آنان در سطح استان را برشمرد و عنوان کرد:‌ پارک علم و فناوری گیلان در سال 81 تأسیس شد و هم‌اکنون 8 مرکز رشد فعال آن در آستارا،‌ هشت‌پر، بندرانزلی، آستانه‌اشرفیه، رودسر و رودبار واقع شده و در حال فعالیت هستند.

باستی از ثبت 140 مورد قرارداد در مجموعه پارک علم و فناوری و واحدهای آن در سال گذشته خبر داد و عنوان کرد: واحد‌ها شرکت‌های فناور استان گیلان از محل فعالیت‌ها و فروش محصولات خود در بازارها‌ی داخلی سال گذشته چیزی حدود 57 میلیارد تومان درآمد کسب کردند.

وی با بیان اینکه 671 نفر به صورت تمام وقت و مستقیم در شرکت‌ها و واحدهای فناور استان گیلان مشغول به فعالیت هستند ابراز داشت: علاوه بر این‌ها حدود 300 نفر به‌صورت پاره وقت و تعداد بسیار زیادی نیز به‌صورت غیرمستقیم با این دسته از شرکت‌ها همکاری می‌کنند.

رئیس پارک علم و فناوری گیلان افزایش تعداد دانشگاه‌های کشور از 28 واحد به 260 واحد در چهل ساله اخیر را مورد تأکید قرار داد و گفت:‌ هم‌اکنون 2 هزار و 500 مرکز آموزشی‌ به همراه 4 میلیون نفر دانشجو و 90 هزار هیئت علمی در دانشگاه‌های سراسر کشور حضور دارند.

باستی با اشاره به اینکه 200 نفر از محققان و دانشمندان برتر ایرانی در رده یک درصد از دانشمندان برتر جهانی قرار گرفته‌اند اعلام کرد: کشورمان در سال 52 از لحاظ رتبه علمی و شاخص تولید علم در رتبه 55 دنیا قرار داشت اما این جایگاه هم‌اکنون به رتبه 15 دنیا ارتقاء پیدا کرده است.

وی تولید 2 درصد از تولیدات علمی جهان در ایران را مورد اشاره قرار داد و ابراز داشت: رتبه بیستم در مقالات پر استناد،‌ رتبه اول تولیدات علمی در بین کشورهای اسلامی،‌ و رتبه اول در نرخ شتاب علمی از جمله موفقیت‌ها و دستاوردهایی است که پس از پیروزی انقلاب اسلامی به‌دست آمد.

رئیس پارک علم و فناوری گیلان تشکیل بنیاد نخبگان کشور در جهت شناسایی،‌ حمایت و نگهداشت آنان را متذکر شد و تصریح کرد:‌ در سال 2015 بیش از 4 میلیون نفر از دانشجویان دنیا در خارج از کشور خود مشغول تحصیل بودند که پیش بینی می‌شود آمار آنان به زودی به 8 میلیون نفر افزایش پیدا کند.

باستی به شرایط پیش از پیروزی انقلاب و از تحصیل 40 درصد از دانشجویان ایرانی در خارج از کشور سخن گفت و عنوان کرد: بر اساس سیاست‌های تشویقی و حمایتی توسط وزارت علوم و تحقیقات و فناوری مشوق‌هایی برای بازگشت نخبگان و اساتید علمی مقیم خارج کشور اندیشیده شده است.

وی تاریخ ایجاد و شکل‌گیری شرکت‌های دانش‌بنیان را به پس از پیروزی انقلاب اسلامی مرتبط دانست و گفت: نسل جدیدی از کارآفرینان در قالب شرکت‌های دانش‌بنیان پس از پیروزی انقلاب اسلامی در کشور شکل گرفتند و با هدف تولید علم و ثروت و توسعه اقتصادی بر پایه دانش وارد حوزه کسب و کار شدند.

رئیس پارک علم و فناوری گیلان جایگاه شرکت‌های دانش بنیان در سال‌های آینده را بسیار ویژه و رفیع اعلام کرد و در این زمینه بیان داشت:‌ پیش‌بینی می‌شود شرکت‌های دانش بنیان و کارآفرینان آن در سال‌های آینده از صنایع سنتی نظیر تولید فولاد و خودروسازی پیشی بگیرند.

انتهای پیام/تسنیم

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار