کد خبر : 43667
تاریخ انتشار : شنبه 18 آبان 1398- 11: 17

شمارش معکوس برای عنوان «رشت، شهر خلاق خوراک در یونسکو»

شمارش معکوس برای عنوان «رشت، شهر خلاق خوراک در یونسکو»

با توجه به فرارسیدن سررسید چهارساله یونسکو در بیستم آذر اگر عملکرد قابل دفاعی بر اساس دستورالعمل شهرهای خلاق خوراک یونسکو ارائه نشود یقیناً این عنوان جهانی برای رشت از دست می‌رود.

به گزارش گیلانستان شهر خلاق خوراک پس از تلاش‌های فراوان و حمایت علاقه‌مندان به فرهنگ و آداب‌ورسوم این شهر در بیستم آذرماه سال ۹۴ در یونسکو به ثبت رسید.

رشت، شهر باران‌های نقره‌ای که درگذشته‌های نه‌چندان دور به‌عنوان شهر اولین‌ها در کشور مطرح بود یک‌بار دیگر با همت دوستدارانش توانست به عنوانی خاص و چشمگیر در کشور و دنیا دست پیدا کند.

عنوان شهر خلاق خوراک، مزیتی است که بسیاری از کشورهای دنیا با بهره‌مندی از آن به ایجاد اشتغال، درآمد پایدار و جذب گردشگر دست پیدا کرده‌اند.

پس از ثبت این عنوان قیل‌وقال فراوانی به پا شد و برخی از افراد که مدعی بودند در کسب این برند برای رشت نقش داشته‌اند وعده‌های دل‌فریب و وسوسه‌انگیزی پیرامون توسعه صنعت غذایی در شهر و اشتغال‌زایی در رشت مطرح کردند.

اما پس‌ازآن شاهد شکل‌گیری درگیری‌های پنهانی پیرامون این برند بودیم و هرکسی سعی داشت به‌نوعی یا این عنوان را در اذهان عمومی به نام خود سند بزند و یا در اجرای برنامه‌های مربوط به آن سنگ‌اندازی کند.

تمامی کشورهای عضو شبکه شهرهای خلاق یونسکو هر چهار سال یک‌بار از سوی سازمان جهانی یونسکو مورد ارزیابی قرار می‌گیرند و چنانچه شهری در این بازه زمانی عملکرد مؤثر و قابل دفاعی ارائه نکند از فهرست مجموعه شهرهای خلاق خوراک یونسکو حذف می‌شود.

رشت بیستم آذرماه سال ۹۴ به جمع شهرهای خلاق خوراک یونسکو پیوست و در بیستم آذرماه سال ۹۸ این بازده زمانی به اتمام می‌رسد و چنانچه عملکرد قابل دفاعی بر اساس دستورالعمل شهرهای خلاق خوراک یونسکو ارائه نشود یقیناً این عنوان جهانی برای رشت از دست خواهد رفت.

عنوان رشت شهر خلاق خوراک یونسکو به‌ظاهر تنها یک عنوان است که شاید بسیاری از شهروندان این شهر نسبت به آن بی‌اطلاع باشند اما درواقع بخشی از هویت این شهر محسوب می‌شود.

درست است که از ثبت رشت به‌واسطه غذاهای رنگارنگ، لذیذ و خوش‌نقش و نگارش در جمع شهرهای خلاق خوراک یونسکو بیش از چهار سال نمی‌گذرد اما قدمت غذاهایی که این عنوان به‌واسطه آن‌ها برای رشت به ارمغان آورده بسیار طولانی است.

باقلا قاتوق، ترش تره، فسنجان، اناربیج و دیگر غذاهای محلی و لذیذ و منحصر به فرد گیلانی غذاهایی هستند که سالیان طولانی با خلاقیت ناب زنان دیار میرزا کوچک جنگلی بر سر سفره‌های مردم این شهر و دیار دیده می‌شود و طعم و لذتشان همواره در یاد گردشگرانی که در سفر به رشت، مزه این غذاها را چشیده‌اند، باقی می‌ماند.

حال پس از گذشت حدود چهار سال شمارش معکوس برای عنوان «رشت، شهر خلاق خوراک یونسکو» به صدا درآمده است و علاقه‌مندان به فرهنگ و هنر و آداب و سنن این شهر در انتظار تمدید دوباره این عنوان در اضطراب به سر می‌برند.

پیشنهاد برگزاری آکادمی و موزه خوراک برای رشت

روشن بابایی مدیر کمیته علمی ثبت شهر خلاق خوراک رشت در گفت‌وگویی اعلام کرده بود که رشت در بین شهرهای خلاق خوراک یونسکو نامی ناآشنا بوده و پیشنهاد برگزاری آکادمی و موزه خوراک را برای این شهر مطرح کرده بود که متأسفانه تاکنون این پیشنهاد محقق نشد.

به‌راستی با داشتن این‌همه تنوع غذایی در رشت چرا این امر محقق نشد و چه کسانی و بنا به چه دلایلی در عدم راه‌اندازی این موزه نقش داشتند؟

برنامه‌ای برای شهر خلاق خوراک نیست؟

فرهام زاهد عضو کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای رشت نیز معتقد است باید برنامه‌ای مشخص و مدون به‌منظور استفاده بهینه از این عنوان برای شهر و شهروندان ارائه شود.

حال سؤال این است که این برنامه مدون قرار بود توسط چه کسانی ارائه شود و چرا تاکنون این برنامه مدون ارائه نشده و چه کسانی باید پاسخگوی کم‌کاری‌های انجام‌شده پیرامون عنوان رشت شهر خلاق خوراک یونسکو باشند؟

تا بیستم آذرماه فرصت چندانی باقی نمانده است و به‌طور یقین مردم رشت از شهردار و منتخبین خود در شورای شهر انتظار دارند تا تمام تلاش خود را به‌منظور حفظ عنوان رشت شهر خلاق خوراک یونسکو به کار بگیرند و امید است در فرصت زمانی چهارساله آتی شاهد برنامه‌ریزی‌های مدون و اصولی به‌منظور بهره‌مندی از این برند در ایجاد اشتغال، توسعه گردشگری و رونق اقتصادی در رشت باشیم.

مردم دیار میرزا کوچک جنگلی منتظرند تا ببینند شهرداری و شورای شهر رشت به‌عنوان متولیان اصلی کسب و حفظ این عنوان برای تمدید مجدد آن چه کرده و چه می‌کنند.

آیا عنوان رشت شهر خلاق یونسکو همچون بسیاری دیگر از داشته‌های این شهر ازجمله رودخانه‌های زرجوب و گوهررود، طبیعت زیبای سراوان، خانه سایه و دیگر ارزش‌های این شهر متمدن به دست فراموشی و نابودی سپرده می‌شود؟

انتهای پیام/فارس

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار