کد خبر : 88547
تاریخ انتشار : شنبه ۱۳ اسفند ۱۴۰۱ - ۲۱:۴۷

قائم مقام وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی:

شمال کشور جایگاه ویژه ای در داشته‌های میراثی و تاریخی دارد

شمال کشور جایگاه ویژه ای در داشته‌های میراثی و تاریخی دارد

قائم مقام وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گفت: گیلان و مازندران جایگاه ویژه ای در داشته‌های میراثی، تاریخی دارد و در طول تاریخ نیز مرجع و پناه شیعیان بودند.

به گزارش گیلانستان، علی دارابی امروز شنبه در آئین اختتامیه همایش ملی آل بویه در املش، اظهار کرد: آل بویه در ایجاد وحدت در جهان اسلام نقش اثرگذاری داشته است.

 

وی با تاکید بر تبیین تاریخ و واکاوی شخصیت‌های مؤثر تاریخی، افزود: اثرگذاری آل بویه در فرهنگ و تاریخ ایران و جهان اسلام در بخش‌های مختلف باید مورد تببین قرار گیرد.

 

قائم مقام وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با بیان اینکه ۱۲ امامی بودن آل بویه سندیت رسمی دارد، گفت: نقش وحدت آفرین آل بویه در دوران حکومت امام علی (ع) و روش جنگ طلبانه و مبارزه جویانه با مخالفان این حکومت در تاریخ برجسته است.

 

دارابی با بیان اینکه تکریم غدیر از کارهای ارزشمند و ماندگار آل بویه بود، اضافه کرد: عملکرد آل بویه در ابعاد مختلف یکی از بهترین مدل‌های حکمرانی در دنیا بوده است.

 

وی با اشاره به تاریخ ۷ هزار ساله ایران، افزود: ایران و چین نخستین تمدن کره زمین را ثبت کرده‌اند، این تاریخ زمینه فراز و فرودها و آمد و شدهای دودمان‌ها و قدرت‌های مختلف بوده است.

 

قائم مقام وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با بیان اینکه بازگشت هویت ملی و حافظه تاریخی نیازمند بازشناسی تاریخی است، گفت: امروز برخی از کشورهای همسایه ما چون همواره مستعمره این قدرت و آن قدرت بودند و چند دهه بیشتر نیست که استقلال پیدا کرده‌اند، وقتی می‌خواهند موزه‌ای بسازند به نام موزه آینده نامگذاری می‌کنند چون گذشته‌ای ندارند که به آن ببالند.

 

دارابی با بیان اینکه موزه‌ها ویترینی از داشته‌های تاریخی است، اضافه کرد: امروز موزه کارکرد بزرگ‌تری دارد و آن مکانی برای رجوع نسل امروز به گذشته پر افتخار خویش است لذا ایجاد دبیرخانه دائمی و کرسی آل بویه شناسی گامی مؤثر در این خصوص است.

 

وی با بیان اینکه آل بویه دوران طلایی علمی تاریخ اسلام است، افزود: در تاریخ ۷ هزار ساله ما آل بویه برای ما مردم مسلمان و شیعه، بخش طلایی و درخشان آن است و لذا ما به این موضوع می‌بالیم و بالیدن به معنای پژوهش، تحقیق و تولید ادبیات است.

 

قائم مقام وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با بیان اینکه گیلان و مازندران جایگاه ویژه ای در داشته‌های میراثی، تاریخی دارد، گفت: استان‌های شمال کشور در طول تاریخ مرجع و پناه شیعیان بودند و شهرستان املش جایگاه تمدنی دارد بطوریکه یکی از خاورشناسان بزرگ می‌گوید املش نشان دهنده یک تمدن درخشان است.

 

دارابی از راه اندازی دبیرخانه دائمی و کرسی آل بویه شناسی در گیلان خبر داد و اضافه کرد: با راه اندازی دبیرخانه دائمی و کرسی آل بویه شناسی گامی مؤثر در انتقال مفاهیم تاریخی به نسل جوان است.

انتهای پیام/

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار