کد خبر : 27987
تاریخ انتشار : یکشنبه 28 مرداد 1397- 35: 12

شهر، شهردار می خواهد

شهر، شهردار می خواهد

– اوایل مردادماه جاری، استعفای مسعود نصرتی قزوینی نژاد شهردار رشت در شورای اسلامی این کلانشهر بررسی و در نهایت با استعفای او موافقت شد و اینک، با انتخاب و معرفی اعضای هیات رئیسه جدید سال دوم دوره پنجم شورا، همه در انتظار گزینش شهردار هستند.

به گزارش گیلانستان شهرها برای توسعه، پیشرفت و عمران و آبادانی به شهردارانی متخصص، باتجربه، کارآزموده و داشتن روحیه تعامل و همکاری نیازمندند که اعضای شورا به جهت انتخاب شهردار به صورت مستقیم از سوی آنها، بایستی به این ویژگی ها توجه کنند.
شهرداری، سازمان محلی است که طبق اصل عدم تمرکز اداری و به‌ منظور اداره امور محلی از قبیل عمران و آبادی، بهداشت شهر و رفاه ساکنان آن شهر، تاسیس شده است؛ اجرای تصمیات شورای شهر به عهده اداره شهرداری است که در راس آن شهردار قرار دارد، شهردار به نوعی مجری تصمیمات شورای شهر است و به ‌وسیله اعضای شورا انتخاب و در صورت تشکیل نشدن شورا، توسط وزیر کشور انتخاب می شود.
انتخاب شهردار و معرفی او به وزیر کشور و همچنین عزل شهردار از اختیارات شورای شهر است، شهردار در مقابل شورای شهر مسئول و جوابگوی عملیات اداره شهرداری است و شورای شهر در صورت تخلف یا قصور از وظایف، شهردار را برکنار می‌ کند.
شهرداری در سه سطح شامل خدمات به مردم، حفظ و توسعه فضای سبز و در سطح فرهنگ با مردم در ارتباط است، جدای از این سطوح شهرداری باید به سه مؤلفه مبارزه با فساد در سیستم شهرداری و بافت مدیران شهری، ارتقاء سطح علمی اداره شهر و همکاری با سایر دستگاه ها توجه داشته باشد، بنابراین شهر شهردار می خواهد.
رشت از نخستین شهرهای ایران است که در آن شهرداری تاسیس شد؛ حاج میرزا خلیل آقا نخستین رئیس انجمن بلدیه رشت بود و پس از انتخاباتی در روز دهم بهمن ماه ۱۲۸۶، این انجمن تاسیس شد.
رشت معروف به اولین هاست و به عنوان مرکز استان گیلان حدود ۷۰۰ هزار نفر جمعیت ثابت دارد که به طور متوسط ، این تعداد در طول روز به بیش از یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر می رسد اما همواره از داشتن یک شهردار ثابت محروم بوده و میانگین فعالیت کاری شهرداران این کلانشهر، هفت ماه است.
مسعود نصرتی قزوینی نژاد آخرین شهردار کلانشهر رشت که با انتخاب اعضای شورای دوره پنجم، با شعار ‘رشت به سوی شکوفایی’ به عنوان شصت و پنجمین شهردار سکان مدیریت شهری رشت را به دست گرفته بود، پس از ۱۰ ماه، استعفایش را به رئیس شورا تقدیم کرد. اگر چه بعد از قبول استعفای نصرتی از سوی اعضای شورای اسلامی کلانشهر رشت، علی بهارمست به عنوان سرپرست شهرداری رشت با ۱۱ رای اعضای شورا انتخاب شده اما شهر، شهردار می خواهد نه سرپرست.
اکنون وقت آن رسیده که اعضای شورای اسلامی رشت جدی تر برای انتخاب شهردار برای این کلانشهر ورود کنند و با خرد جمعی، همدلی، انسجام و با بررسی سوابق گزینه ها سکان مدیریت شهری رشت را به فردی توانمند و باتجربه در عرصه مدیریت شهری بسپارند، این مهم خواسته شهروندان رشت است.
۷۲۸۶ / ۲۰۰۷

انتهای پیام /ایرنا

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار