کد خبر : 3044
تاریخ انتشار : یکشنبه 4 بهمن 1394- 34: 22

شهرداری که جاخالی می دهد و مدیرانی که قربانی می شوند!

شهرداری که جاخالی می دهد و مدیرانی که قربانی می شوند!

حالا این روزها در حالی ثابت قدم از صدور دستور برای شفاف سازی در خصوص روند برگزاری مناقصات و مزایده ها از طریق بارگزاری آن در پورتال شهرداری، آن هم علی رغم درخواست های فراوان، سرباز می زند که مشخص نیست قربانی بعدی جاخالی دادن شهردار از زیر بار این مسئولیت چه کسی است؟!

به گزارش درگیلان، هر چند هنوز هم مدت زمان زیادی از تصدی ثابت قدم بر راس شهرداری رشت نمی گذرد، اما رشت در پس تصمیمات شهردارش با حواشی فراوان روبرو بوده است. ثابت قدم که یک روز با وعده هایی همچون اصلاح وضعیت نا به سامان آسفالت خیابان ها، رسیدگی به وضعیت اسفناک دو رودخانه، حل معظل ترافیک سنگین معابر و چندین و چند هدف دیگر توانست نظر مثبت اعضای شورای شهر رشت را به خود جذب کند، به زعم برخی صاحب نظران خیلی زود با انحراف در روند دستیابی به اهداف مواجه شد. 

شهردار رشت هر چند در نخستین روزها به اصلاح روکش آسفالت معابر و یا لایروبی سطح دو رودخانه و شاهرگ حیاتی شهر رشت اقدام کرد، اما خیلی زود بخش گسترده ای از توان مجموعه تحت امر خود را معطوف به دستیابی چند هدف در سطح شهر نمود. ساخت پیاده راه در خیابان های منتهی به مرکز شهر رشت با تمام سرعت! ایجاد خطوط بی آر تی به به قیمت قطع درختان چندین و چند ساله! برپایی طرح ترافیک آن هم بدون ایجاد زیرساخت های لازم از نظر بسیاری از کارشناسان امر و …

نخستین و یکی از مهمترین چالش های مدیریتی ثابت قدم را می توان اعتراضات گسترده به قطع شبانه درختان دانست. نیروهای شهرداری شبانه به جان درختانی افتادند که گویا جرمی جز قرار گیری در مسیر توسعه شهری از منظر شهردار رشت نداشتند. ثابت قدم شاید هیچگاه گمان نمی کرد قطع چند درخت بتواند منجر به فراگیری اعتراضات گسترده ای نسبت به عملکرد وی شود. با این حال درختان قطع شده بودند و دیگر کاری از دست کسی بر نمی آمد. 

شهردار رشت اما در این مرحله جاخالی داد! ثابت قدم، نه تنها موضع گیری چندان برجسته ای در خصوص قطع این درختان نکرد بلکه گروهی که معمولا در سایه سکوت شهردار در این قبیل مواقع، سیاست های رسانه ای شهرداری را هدایت کرده و عملا به پاسخگویی به جای شهردار مشغول می شوند، توپ را از طریق رسانه های تحت اختیار خود، به زمین جمع چند نفره ای انداختند که متشکل از چند مدیر زیرمجموعه شهرداری و یکی از اعضای شورای شهر رشت بود.

پیشگر، عضو شورای شهر رشت که شاید شاخص ترین عضو این پارلمان محلی از نظر دغدغه های زیست محیطی بود، متهم به آن شد که زیر نامه قطع درختان را امضا کرده است! عذر مدیران شهرداری هم که موجه بود! بالاخره کمترین بهای ایستادگی در برابر دستورات شهردار می تواند برکناری از جایگاه مدیریتی فعلی باشد. آن هم شهرداری که ید طولایی در انتصاب و جابه جایی دارد! 

دومین چالش اعتراض گسترده به اجرای طرح ترافیک شهرداری رشت بود. بسیاری از کارشناسان معتقد بودند شهرداری بدون درنظر گرفتن زیرساخت ها اقدام به راه اندازی طرحی آن هم با صرف بودجه فراوان کرده است که تنها کار را برای پیاده راه سازی آسان تر می نماید. دامنه اعتراضات تا آن جا بالا گرفت که حتی بنا به برخی اظهارنظرها، راهنمایی و رانندگی هم حاضر به اجرای این طرح بدون فراهم بودن زیرساخت ها نشد. 

این بار هم برخی به صورت گسترده در فضای مجازی و رسانه ها سعی کردند تا ثابت قدم را از تیغ تیز انتقادات مصون دارند و وی را بی ارتباط با موضوع نشان دهند. بهانه هم تصویب این طرح در شورای عالی ترافیک بوده است! تنظیم اخبار در سایت های هوادار ثابت قدم، به گونه ای بود که گویی شهردار رشت برخلاف میل باطنی خود موظف به اجرای دستورات شورای عالی ترافیک شده است و شخص ثابت قدم هیچ علاقه ای به اجرای طرح ترافیک آن هم به این صورت نداشته است! این بار هم مقصر شورای عالی ترافیک شد! هر چند کسی نپرسید و نگفت اصرار چه کسی و با چه هدفی، پای این طرح را به شورای عالی ترافیک باز کرد؟

روز رشت هم که گل سرسبد حواشی بود. شهردار رشت این بار هم علی رغم هشدارهای فراوان حاضر به عذرخواهی نشد. ثابت قدم حتی با بازداشت یکی از مدیران زیرمجموعه شهرداری هم حاضر به قبول مسئولیت نشد. در این میان عده ای عملا سعی می کردند قانع، مدیرعامل سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری رشت را مقصر اصلی جلوه دهند! سرانجام نامه ای در سایت متعلق به یکی از دلالان انتخاباتی خشکبیجاری که البته توسط شهرداران یکی از مناطق پنج گانه ساپورت مالی می شود، منتشر شد و ثابت قدم  و عملا ثابت قدم این بار هم نپذیرفت که بنا به گفته یکی از اعضای شورای شهر رشت مقصر اصلی تمام اتفاقات روز رشت شخص شهردار بوده است!

به این ها البته طرح جمع آوری آب های سطحی را هم اضافه کنید که پس از عدم اجرای درست، تامین نشدن لوله ها از سوی استانداری دلیل اصلی شکست در اجرای طرح عنوان شد! حتی در اظهاراتی عجیب، دلیل عدم تعبیه مناسب سرویس بهداشتی عمومی از سوی شهرداری در سطح شهر، از سوی یکی از مسئولین شهرداری، مخالفت مردم و در نهایت تهدید استاندار عنوان شد! گویی در این میان همه مقصرند جز شهردار!

حالا این روزها در حالی ثابت قدم از صدور دستور برای شفاف سازی در خصوص روند برگزاری مناقصات و مزایده ها از طریق بارگزاری آن در پورتال شهرداری، آن هم علی رغم درخواست های فراوان، سرباز می زند که مشخص نیست قربانی بعدی جاخالی دادن شهردار از زیر بار این مسئولیت چه کسی است؟! /خزر

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار