کد خبر : 27551
تاریخ انتشار : یکشنبه 14 مرداد 1397- 59: 10

شهردار رشت را از اهالی فرهنگ و هنر انتخاب نمائید/ بسیاری از معضلات پیچیده شهری ریشه فرهنگی دارد

شهردار رشت را از اهالی فرهنگ و هنر انتخاب نمائید/ بسیاری از معضلات پیچیده شهری ریشه فرهنگی دارد

این فعال فرهنگی در نامه خود که خطاب به اعضای شورای شهر رشت نوشته شده است، ریشه بسیاری از مشکلات و مسائل شهری رشت را در مسائل فرهنگی دانست و راه برون رفت آن را با اتخاذ استراتژی فرهنگی معرض نموده است.

به گزارش گیلانستان، رضا ثقتی از فعالان فرهنگی استان گیلان، در آستانه انتخاب شهردار رشت توسط شورای اسلامی این شهر، پیشنهاد انتخاب شهردار از جامعه فرهنگی هنری استان را عنوان و افزود: آرمانشهر مطلوب مردم فرهنگ پرور رشت به دست یک رجل فرهنگی محقق می شود.

این فعال فرهنگی در نامه خود که خطاب به اعضای شورای شهر رشت نوشته شده است، ریشه بسیاری از مشکلات و مسائل شهری رشت را در مسائل فرهنگی دانست و راه برون رفت آن را با اتخاذ استراتژی فرهنگی معرض نموده است.

مشاور فرهنگی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان، در نامه خود با اشاره به معضلاتی مانند ترافیک، پسماند، گردشگری و جذب توریست داخلی و خارجی، زیباسازی و مبلمان شهری، فرهنگ پرداخت عوارض و مالیات و … ، خاطرنشان کرد: با نگاه فرهنگی و استفاده از ظرفیت مردم فرهنگ دوست رشت، می توان امیدوارانه برای حل این مسائل پیچیده کوشید.

ثقتی در نامه خود با دفاع از پیشنهاد انتخاب شهردار رشت از جامعه فرهنگی – هنری، تصریح کرد: دولتمردان هوشمند و منتخبان دلسوز هر جامعه، رجای واثق دارند که اهالی فرهنگ و هنر که به همین ابزار آراسته اند، سرمایه های مادی و معنوی هر جامعه ای هستند و اگر بخواهند در شهر رشت که خود سابقه و ید طولائی در هنرپروری و فرهنگ دوستی دارد، روی آنها سرمایه گذاری نمایند، یک اتفاق و فرصت و حرکت سودآور بلند مدت به وقوع خواهد پیوست.

وی در آخر نامه پیشنهادی خود نوشته است: بی شک مردم رشت با آن عقبه فرهنگی، دست یاری به سمت چنین شهردار از جنس خود، بلند نموده و خود پیشگام در اداره و پیشرفت و توسعه همه جانبه رشت خواهند بود.

متن کامل نامه خطاب به شورای شهر رشت به قرار زیر است:

منتخبین دلسوز و نمایندگان محترم شورای اسلامی شهر رشت

سلام علیکم؛

پس از حمد و ثنای خدای متعال و طلب رحمت و موفقیت روزافزون برای شما نمایندگان محترم شورای شهر رشت، به استحضار می رساند شهر رشت از دیرباز مهد فرهنگ و هنر ایران و خاستگاه هنرمندان شهیر و تکرار ناشدنی و تاریخ ساز بوده. فرهنگ و هنرش به بلندای تاریخش زبانزد بوده و در هر خانه ای که رجوع شود، رشته ای از فرهنگ و هنر را در آن خواهیم یافت. مردمانی تاریخ ساز در ماجرای مشروطه نهضت میرزاکوچک، انقلاب اسلامی، دفاع مقدس، هشت دی…

مردمی که با مقوله فرهنگ و هنر بیش از هر چیز دیگری رابطه برقرار می کنند و خود به ابزار فرهنگ که رساترین، ماناترین، نافذترین و گسترده ترین ابزار انتقال هر رسالت و سیاستی و استراتژی هست، همزاد پنداری دارند و خود نیز به آن مجهزند.

دولتمردان هوشمند و منتخبان دلسوز هر جامعه ای رجای واثق دارند که اهالی فرهنگ و هنر که به همین ابزار آراسته اند، سرمایه های مادی و معنوی هر جامعه ای هستند و حاکمیت اگر بخواهد روی آنها سرمایه گذاری نمایند، نه یک ریسک؛ بلکه یک اتفاق و فرصت سودآور در بلند مدت است.

مدیریت شهری بواسطه بی واسطه بودن ارتباط با مردم، نیازمند یک استراتژی عالمانه و هنرمندانه و حکیمانه و ظریف است که مهارت این ارتباط همه جانبه را باید در اهالی فرهنگ و هنر جست. از سوی دیگر به اعتقاد تمامی صاحب نظران ریشه اکثر مشکلات و معضلات شهری را نمی شود تنها در مباحث مالی، فنی، مهندسی و عمرانی یافت؛ بلکه بسیاری از آن تحت تأثیر کارکرد فرهنگی جامعه است و به اعتقاد بنده اگر از زاویه فرهنگ و با پای کار آوردن ابزار و مزیت ها و رهنمودهای فرهنگی به مباحث شهری بنگریم، می توان امیدوارانه تر به حل و رفع آن دل بست.

مقوله هایی مانند ترافیک شهری، مدیریت پسماند، زیباسازی و مبلمان شهری، مدیریت پارک ها و فضای سبز، خانه های فرهنگ، فرهنگ پرداخت عوارض و مالیات، توسعه گردشگری و جذب توریست های داخلی و خارجی، حفظ و حراست از ناوگان شهری و امکانات درون شهری، تولید فضای سبز، پاکیزگی و آراستگی معابر، جذب سرمایه گذار، تولید درآمد پایدار، فرهنگ مدیریت هزینه و بهره وری و ارتقاء سطح نیروی انسانی و بدنه مدیریتی مرتبط با اداره شهر و خیلی از مباحث دیگر شهری، همه و همه یک راه حل فرهنگی دارد و برای همه آنها می توان یک پیوست فرهنگی تعریف و تدوین شود و مردمی از اهالی فرهنگ و هنر مأموریت اجرای آن را در حوزه های تخصصی شهرداری بر دوش کشند.

از این رو به اعضای محترم، معزز و دلسوز شورای اسلامی شهر رشت که از نخبگان فرهنگی و رسانه ای رشت می باشند و دارای صبغه طولانی در مباحث فرهنگی دارند و به ابزار اعجاز برانگیز فرهنگ بیش از همه واقفند، پیشنهاد می کنم که در جهت رسیدن به آرمانشهر مطلوب مردم فرهنگ دوست رشت در این برهه حساس که همگی در تلاش برای بر کرسی نشاندن شهرداری توانمند و دلسوز هستید، این‌بار این اعتماد را به فردی از اهالی فرهنگ و هنر نمایید و شهردار رشت را از جامعه بزرگ و اثرگذار فرهنگی استان انتخاب نمائید و کلید توسعه و پیشرفت شهر را به آن بسپارید.

بی شک مردم رشت با آن سابقه تاریخی هنر پروری، دست یاری به سمت چنین شهرداری از جنس خود، بلند نموده و خود پیشگام در اداره و پیشرفت شهر خواهند بود.

باشد که مرضی رضای خداوند هنرمند بیافتد.

رضا ثقتی

فعال جامعه فرهنگی هنری رشت

 گفتنی است رضا ثقتی که در کارنامه خود مشاور کمیسیون فرهنگی شورا و ریاست اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی رشت را دارد، هم اکنون مشاور فرهنگی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان می باشد. وی خالق اولین هفته فرهنگ و هنر رشت بوده است.

انتهای پیام/

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 2 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۲
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

از اهالی فرهنگ یکشنبه , ۱۴ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۱۲

جناب آقای ثقتی لطفا در این مورد سخنی نگویید . زمانی که رئیس ارشاد رشت بودید با منت گذاشتن سر ارباب رجوع درخواستشو امضا میکردی .

یاسر یکشنبه , ۱۴ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۸:۳۰

اتفاقا دوران آقای ثقتی از درخشانترین و فعالترین روزهای اداره ارشاد رشت بود و بعد از ایشون هیچ وقت شاهد چنین روزهایی نبودیم

رفتن به نوار ابزار