کد خبر : 10675
تاریخ انتشار : دوشنبه 7 فروردین 1396- 47: 22

شورای شهر آزمایشگاه و یا آرایشگاهی برای استاد شدن ناشی ها نیست/ حضور از نفس افتاده‌ها و تشنگان قدرت در بین داوطلبین!

شورای شهر آزمایشگاه و یا آرایشگاهی برای استاد شدن ناشی ها نیست/ حضور از نفس افتاده‌ها و تشنگان قدرت در بین داوطلبین!

مردم عزیز باید بدانند که شوراهای شهر آزمایشگاه و یا آرایشگاهی برای استاد شدن ناشی ها نیست، بلکه دقیقاً یک مجلس کوچک محلی است که در عین حال، تصمیمات بزرگی بعهده اش سپرده شده و کارهای مهمی باید انجام دهد.

به گزارش سرویس یادداشت گیلانستان، حسین رضاپور فعال سیاسی و کاندیدای دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی از حوزه انتخابیه شهرستان رشت در یادداشتی نوشت:
امروزه سیاستگذاری و مدیریت شهرها بدون مشارکت مردم و بکارگیری روش های نوین مدیریت امکان پذیر نیست. شوراهای شهر یکی از نهادهایی است که توانسته با حضور نمایندگان شهروندان، مشارکت مردم در سیاستگذاری و مدیریت شهری را فراهم آورد.
شوراهای شهر به عنوان تبلور و نمود قابل لمس مشارکت اصیل مردمی در عرصه تصمیم‌گیری‌های اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی، به نوعی مشارکت جمعی و تصمیم‌گیری‌های مربوط به امور روزمره مردم را در بر می گیرد.
از نظرگاه دین و قانون نیز این اهمیت و کارسازی قابل فهم و درک است.
با توجه به تأکیدی که در قرآن و روایات بر ضرورت کار شورایی شده است و نیز در قانون اساسی که در ۶ اصل از آن به اهمیت شوراها در نظام جمهوری اسلامی می‌پردازد، اهمیت شوراها نمایان است.
آنچه توجه جدی به این نهال تازه بنیان را پر اهمیت تر میسازد این است که؛ شوراها تجلی‌گاه مردم‌سالاری دینی به مفهوم واقعی کلمه و نمونه حاکمیت مردم بر سرنوشت خویش است.
در قانون اساسی شوراها افزون بر شرکت در فرآیند تصمیم‌گیری و سیاست‌گذاری، از اختیارات و وظائف اجرائی نیز برخودارند. ‘شوراهای اسلامی شهر’ و ‘شهرداری’ به‌عنوان دو بازوی نظارتی و اجرایی نظام مدیریت شهری، نقش مؤثر و اساسی در روند اداره شهر ایفاد می‌کنند.
با توجه به این‌که شوراهای اسلامی شهر کارآمدترین ابزار حکومت محلی برای مدیریت شهری و در راستای نهادینه شدن مشارکت مردم در ساختارهای تصمیم‌گیری محلی هستند توسعه نقش آنها در امور مدیریت شهری و شهرداری، ضرورت غیر قابل انکاری دارد.
باید توجه داشت شوراها به عنوان فراگیرترین و گسترده‌ترین زنجیره‌ی نهاد مدنی، پاسخ به یک نیاز اجتماعی است که در گذشته به شیوه‌های سنتی و اکنون به شکل نوین در قالب بستری مناسب جهت مشارکت مردمی تجلی یافته است. به هر حال امروزه شهرها به عنوان مرکز تجمع خیل عظیمی از مردم و به عنوان عمده‌ترین مرکز بازیگران اقتصاد ملی، نیازمند برنامه‌ریزی دقیق و بهبود مدیریت شهری به منظور تثبیت رشد اقتصادی، ثبات سیاسی و افزایش مشارکت شهروندان، حل بیکاری، فقرزدایی و جلوگیری از تخریب محیط زیست در جهت افزایش رضایت‌مندی شهروندان است.
یکی از مهم‌ترین عناصر که می‌تواند نقش مهمی در بهبود مدیریت عملکرد شهری داشته باشد شورای شهر است. امروزه یک مدیر شهری باید بتواند نقاط قوت و ضعف شهر خود را شناخته و در صدد تقویت مزایای رقابتی آن بر آید؛ از این رهگذر است که شهر می‌تواند نقطه قابل اتکایی در شبکه اقتصادی کشوربیاید و نقش خود را در جهت توسعه ملی بهبود بخشد.
با توجه به حضور چهره های مشهور و غیرمشهور، توانمند و غیرتوانمند، از نفس افتاده ها و تازه نفس ها، شیفتگان خدمت و تشنگان قدرت، آقازاده ها و بی نام و نشان ها، طایفه گراها و تخصص گراها، شورائیان و شورا ندیده ها،از ریز و درشت وارد گود شده اند .
سه اقدام اساسی قابل توجه است .
اول ) از عزیزانی که اقدام به ثبت نام و اعلام آمادگی جهت حضور در عرصه رقابت انتخابات شوراها نموده اند،استدعا دارم اگر در بین سایر کاندیداها فرد توانمند تر و موفق تر از خود را می بینند، میدان خدمت را به او واگذار کرده و جوانمردانه بگذارند تا در فضای کم التهاب تر و شفاف تری ، مردم بتوانند از بین افراد صالح، افراد اصلح را برگزیده و شورای کارآمدتری را تجربه کنند و گرفتار انتخاب های سنتی و احساسی و تلقینی و تحمیلی و تشریفاتی نشوند.
دوم ) بزرگان ، فعالان سیاسی و تشکل های اجتماعی و سیاسی اثرگذار و انقلابی به عنوان قوه عاقله شهر ، نسبت به شناسایی،ارزیابی و انتخاب نیروهای متخصص ، متعهد و دلسوز جهت معرفی به مردم اقدام نمایند تا ان شاءالله در سایه چنین اقدامی از نعمت شورایی یکپارچه بهره‌مند گردیم، پر واضح است که در ارائه لیست و ائتلاف ها حتما به توانایی ها و انقلابی گری افراد توجه شود و سهم گرایانه نباشد، ضرورت اطمینان نمودن به نیروهای جوان، خلاق و تازه نفس جهت شکستن حلقه های سنتی گذشته باید مورد توجه جدی قرار گیرد .
سوم ) نقش کلیدی و اثرگذار مردم فهیم شهر است که از مردم انقلابی درخواست می کنم با بصیرت و با نگاه به نقش محوری شوراها در پیشرفت و آبادانی شهر وارد عرصه شوند و افرادی را برگزینند که از مدارک دانشگاهی معتبر و مرتبط با پشتوانه های قابل قبول اجرایی برخوردار باشند. برنامه محور باشند و راهکار عملی قابل اجرا برای رفع مشکلات شهری داشته باشند .
کرسی پر اهمیت نمایندگی در شورای شهر را به کسانی بسپارند که بجای خودمحوری و خودپردازی، دگرخواهی و دگرپردازی و شهرپردازی را در دستور کار قرار داده و بشدت از انتقام کشی، مطالبات مادی، مانورهای قدرت فردی، انحصارگرائی، تکروی، سوژه سازی برای مخالفان و رسانه ها، اختلاف اندازی، باندسازی، خط بازی، گروکشی بپرهیزند .
مردم عزیز باید بدانند که شوراهای شهر آزمایشگاه و یا آرایشگاهی برای استاد شدن ناشی ها نیست، بلکه دقیقاً یک مجلس کوچک محلی است که در عین حال، تصمیمات بزرگی بعهده اش سپرده شده و کارهای مهمی باید انجام دهد.
در پایان ضمن آرزوی برگزاری انتخاباتی سالم و پرشور از درگاه ایزد منان عاجزانه و خاضعانه خواستارم که آنانی را که دل در گرو خدمت خالصانه به مردم عزیز شهر را سپرده اند در این انتخابات پیروز گرداند تا شاهد شورایی موفق باشیم که کام همشهریان عزیز را از طعم دلنشین خدمت صادقانه شیرین نماید .

انتهای پیام/

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار