کد خبر : 67060
تاریخ انتشار : پنجشنبه 20 خرداد 1400- 57: 18

نقی هدایتی در گفتگو با گیلانستان:

شورای پنجم استقلال فکری نداشت و ضعیف ترین شورا بود/ عوامل بیرونی در انتخاب برخی شهرداران نقش داشت/ تا سرمایه‌گذار می‌آید عده ای اول سهم خودشان را طلب می‌کنند!

شورای پنجم استقلال فکری نداشت و ضعیف ترین شورا بود/ عوامل بیرونی در انتخاب برخی شهرداران نقش داشت/ تا سرمایه‌گذار می‌آید عده ای اول سهم خودشان را طلب می‌کنند!

نقی هدایتی گفت: میتوانم به جرات قسم بخورم که در آوردن برخی شهرداران افراد بیرونی نقش کلیدی و زیادی داشتند در برداشتن هم همینطور بود.

نقی هدایتی کاندیدای ششمین دوره انتخابات شورای شهر رشت با حضور در تحریریه گیلانستان به سوالات خبرنگاران پاسخ داده که متن قسمت اول این گفتگوی تفصیلی در زیر آماده است:

گیلانستان: لطفا خودتان را کوتاه معرفی کنید؟

اینجانب نقی هدایتی با ۵۸ سال سن و ساکن رشت هستم. سال ۱۳۶۰ به عضویت سپاه پاسداران انقلاب اسلامی درآمدم. در سپاه پاسداران مسئولیت هایی همچون فرماندهی گروهان و گردان، مربی آموزش، مسئول تربیت بدنی سپاه و مدیر عامل باشگاه مقاومت بسیج و مقطعی به عنوان سرپرست تیم فوتبال باشگاه پگاه گیلان، رئیس کمیته فوتبال ساحلی استان، رئیس کمیته فوتسال استان و به مدت هشت سال هم به عنوان رئیس هیئت کشتی استان فعالیت داشتم.
یکسال و نیم با توجه به مشکلات اعم از ناکارآمدی مدیران، بحث نمایندگان محترم مجلس، تقسیم اراضی زمین، حوزه مدیریت شهری و فساد اداری در استان و دغدغه های مردم عزیز شهرم تا الان چیزی حدود دویست و هشتاد و شش یادداشت نوشته و در رسانه ها منتشر نموده ام.

گیلانستان: انگیزه شما از کاندیداتوری در انتخابات شورای شهر رشت چیست؟

هدایتی: میتوانم زبان گویای مردم در توسعه شهر باشم و مشکلات را با رشادت بیان بکنم

قضیه من با سایر عزیزانی که خودشان را کاندیدا کردندفرق میکند بنده قصد ورود به عرصه انتخابات شورا را نداشتم.
از دوران اول شورا تا دوران پنجم عزیزانی حضور داشتند و خودم حدود چهل سال سابقه کار اجرایی در حوزه های مختلف ورزشی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی را دارم و مشکلاتی را در حوزه توسعه شهر دیدم به این نتیجه رسیدم که من حقیر میتوانم حداقل زبان گویای مردم در توسعه شهر باشم مشکلات و معضلات موجود در شهر را با رشادت بیان بکنم به عنوان نمونه در حضور جناب آقای رئیسی ریاست قوه قضائیه که در سفر ۱۹ بهمن به گیلان داشتند مشکلاتی که در سطح استان در طول بیست و پنج سال گذشته وجود داشته ظرف پنج دقیقه به اطلاع ایشان رساندم

گیلانستان: عملکرد شورای پنجم را در مقایسه با شوراهای گذشته چگونه ارزیابی می کنید؟

هدایتی: شورای پنجم ضعیف ترین شورا در پنج دوره گذشته بود

به رغم اینکه شورای پنجم واقعا از ترکیب بسیار خوبی برخوردار بود اما در عملکرد ضعیف ترین عملکرد در طول این چهارسال را داشته است نمونه بارز ضعف، انتخاب پنج شهردار در طول چهارسال عمر شورایی بود حدود یکسال و اندی شهر رشت با سرپرست شهرداری اداره میشد و بی توجهی بر عملکرد حوزه های مختلف شهرداری عدم نظارت کافی، سیاسی کاری به اختلافات شدید داخلی می توان از جمله ضعف های شورای پنجم نام برد و بنظر من شورای پنجم ضعیف ترین دوره شورا در پنج دوره گذشته بود.

گیلانستان: شهرداران منتخب در شورای پنجم و شوراهای گذشته را چطور دیده اید؟

هدایتی: شورای فعلی به وظایف قانونی خودش آشنا نیست

وقتی یک دوره چهارساله پنج شهردار انتخاب میشود شهردارانی که بر اساس ضوابط، اصول و تخصص انتخاب نشوند اینگونه میشود که بلافاصله بعد از یک مدتی شهردار را طرح سوال میکنند و شهردار دیگری را جایگزین می‌کنند بنظر من دوستان شورای ما در انتخاب شهردار دقت لازم را بخرج نمیدهند.
قانون برای انتخاب شهردار کاملا روشن و شفاف است اینکه چرا اعضای شورا توجهی به این قوانین نمی‌کنند و شهرداری را انتخاب می‌کنند و بعد از مدتی شهردار را عزل میکنند این نشان میدهد که هم شورا به وظایف قانونی خودش آشنا نیست و ضعیف عمل میکند و هم شهرداری که براساس قانونی که یک شهردار خوب مشخص شده فرد خوب و درست را انتخاب نمیکنند این امر باعث میشود که اینگونه عزل و نصب ها صورت بگیرد و بنده میگویم شورای پنجم شهردارانی را که انتخاب کردند نسبت به دوره های گذشته ضعیف ترین شهرداران بودند بجز یک مورد که ایشان هم دوام نیاوردند.

گیلانستان: با توجه به بدهی حدود ۸۰۰ میلیاردی شهرداری رشت، راهکار شما برای افزایش درآمد شهرداری چیست؟

هدایتی: تا سرمایه گذار به رشت می‌آید آقایان اول سهم خودشان را طلب میکنند!

بنظر من در طول دوران عمر شورا از بیست و دو سال گذشته تا به امروز شورا در بحث درآمد پایه دار برای شهرداری برنامه نداشته است.
یعنی شورا و شهردارانی که انتخاب میشدند برنامه نداشتند شما وقتی که درآمد پایدار ندارید دخل و خرجتان با درآمدتان همخوانی ندارد هشتصد میلیارد تومان بدهی به وجود می آید متاسفانه نه تنها شورای شهر و شهرداری کاری انجام ندادند.
در سایر نهادها و سازمان ها در حوزه ورزش همین مشکلات هست مثلا میبینید تیم های داماش و سپیدرود یکی پس از دیگری نابود شدند ما بایستی بسته تشویقی برای سرمایه گذارهای داخلی و خارجی پیش بینی بکنیم تا زمانیکه این اتفاق نیفتد همین مشکلات موجود وجود خواهد داشت بسته تشویقی اینگونه است که وقتی شما دنبال سرمایه گذار رفتید باید به سرمایه گذار بگویید که ما به جهت صدور پروانه به شما کمک میکنیم و پولی از شما نمیگیریم زمین در اختیار شما میگذاریم و ده سال از شما پولی نمیخواهیم یک بسته تشویقی باید در اختیار این سرمایه گذار قرار بگیرد تا سرمایه گذار مجاب باشد به گیلان بیاید چرا هیچ کدام از سرمایه گذاران به رشت نمی آیند بخاطر اینکه رشت به محض اینکه سرمایه گذار آمد اول ما حق سهم خودمان را از این سرمایه گذار طلب میکنیم.

هدایتی: مدیری در راس استان که دلسوز، پایکار و انقلابی باشد نداریم

بدون رودربایسی این را عرض میکنم به‌نظر من از بین ۳۲ استان کشور، کلانشهر رشت که ضعیف تر از همه کلانشهرهای کشور هست دائما بحث شورا و شهرداری است یعنی این شهر اگر ضعیف هست هیچ کس نباید فریاد بزند چرا این شهر چنین وضعیتی را دارد این نشان میدهد که متاسفانه ما یک مدیری در راس استان که دلسوز، پای کار و انقلابی که این مسائل را حل کند نداریم.

نظرتان در رابطه با استیضاح‌های شهرداران رشت طی سالهای گذشته چیست؟

هدایتی: قسم میخورم در انتخاب برخی شهرداران عوامل بیرونی دست داشتند و این یعنی شورا استقلال فکری ندارند

ما نباید ضعف شورا را بر سر شهردار خالی کنیم شهردار براساس قانون باید دارای یکسری آیتم شهرداری باشد وقتی که شورا فرد ضعیفی را به عنوان شهردار انتخاب میکند این نشان دهنده ضعف خودش است که بعد از مدتی بخاطر اینکه ضعف خود را پوشش بدهند شهردار را استیضاح میکنند.

بنده فکر میکنم در انتخاب شهرداران دوره های گذشته عوامل بیرونی نقش داشتند علی الخصوص شهردار قبل از آقای احمدی میتوانم به جرات قسم بخورم که در آوردن ایشان افراد بیرونی نقش کلیدی و زیادی داشتند در برداشتن هم همینطور است.
شما نماینده مردم هستید از مردم رای گرفتید باید استقلال فکری داشته باشید تصمیم گیری های درون شورایی بگیرید نه افرادی که در بیرون به شما دیکته میکنند که افراد خاصی را بگذارید وگرنه تهدید هایی صورت میگیرد این خبرهایی هست که از داخل شورا و بدنه شهرداری به ما میرسد و من بارها روی این قضایا در یادداشت های مختلفی تاکید کردم و برادرانه نصیحت کردم که سعی کنید مشکلات و معضلات شهر را در درون شورا حل و فصل کنید خب این ضعف بزرگی است و فکر میکنند که مردم این را متوجه نمیشوند شما یک شهردار را چطور یکسال انتخاب میکنید خب اگر ایشان ضعیف بود چرا انتخاب کردید براساس چه اصولی شما شهردار انتخاب میکنید بنظر من اینکه دوستان ضعف خودشان را گردن شهردار بیندازند شهردار را استیضاح میکنند یکی از اصلی ترین استیضاح های برادرانمان در شورای پنجم همین قضیه بود.

درباره ورود اعضای شورا به بحث انتصابات شهرداری چه دیدگاهی دارید؟

هدایتی: مدیری از شهرداری میگفت معاون من را هم فرد دیگری انتخاب میکند!

طبق قانون، اعضای شورا تحت هیچ شرایطی حق عزل و نصب مدیران شهرداری را ندارند اگر توفیق حاصل شد و بنده به عنوان عضو کوچکی از شورا توسط آراء مردم انتخاب بشوم من هم حق این کار را ندارم بخاطر اینکه قانون این اجازه را به من نمیدهد قانون گذار سی و یک مورد از وظایف اعضای شورا را کاملا مشخص کرده اصلا این خلاف قانون است چون کسی بر کار شورا نظارت نمیکند اگر دوبار، یکبار با فردی از اعضای شورا که اینجور کارها را میکنند برخورد شود هیچ عضو شورای دیگری این جرات را به خودش نمیدهد که در کار شهردار علی الخصوص در عزل و نصب مدیران شهرداری دخالت کند شورا مشخص است که تصمیم سازی و نظارت میکند یعنی سیاست گذاری، تصمیم سازی، تصمیم گیری و نظارت بر کار شهردار و سازمان ها را دارد.
میتواند بر روند کار سازمان های شهرداری نظارت بکند اما حق دخالت نمیتواند داشته باشد.
بعضی از رده های شهرداری رده های تخصصی هستند نباید شورا در عزل و نصب دخالت کنند حتی مدیری از شهرداری میگفت معاون من را هم کسی دیگر انتخاب میکند. خب اینگونه نباید باشد شورا باید ابهت و پرستیژ خودش را حفظ کند خودش این اجازه را ندارد که در کوچکترین کار پرسنل شهرداری دخالت کند دوستان که صحبت میکردند واقعا در بعضی از چیزهایی دخالت میکردند که جای شرم است اینجا عنوان شود بنظر من این کارها خلاف است و نباید این اتفاقات بیفتد شورای شهر ششم بطور جد بایستی با این پدیده شوم مبارزه کند و خودش را مبرا از این دخالت ها بکند.

انتهای پیام/

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار