کد خبر : 39635
تاریخ انتشار : پنجشنبه 3 مرداد 1398- 55: 11

شکاف دیجیتالی چالشی بزرگ برای خانواده است/منع استفاده از ابزارهای رسانه‌ای در اتاق فرزندان

شکاف دیجیتالی چالشی بزرگ برای خانواده است/منع استفاده از ابزارهای رسانه‌ای در اتاق فرزندان

مسؤول سازمان فضای مجازی سپاه قدس گیلان با اشاره به اینکه بزرگ‌ترین چالش در زمینه فضای مجازی، شکاف دیجیتالی است،گفت: فاصله دانسته‌ها و آگاهی‌ها و حرفه‌ها در مقایسه با والدین و فرزندان بسیار بالا است.

به گزارش گیلانستان سجاد ستوده امروز در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه فضای مجازی تکنولوژی آینده است، اظهار کرد: آینده دنیا و زندگی مبتنی بر فضای مجازی است و اگر کسی مردم را از استفاده فضای مجازی منع کند، درواقع مردم را از ورود به آینده منع کرده است.

وی با بیان اینکه فضای مجازی می‌تواند زمینه‌ای برای استفاده بیشتر از سرعت زمان و موهبت‌های الهی باشد، افزود: در بخش‌های مختلف فضای مجازی که خانواده مهم‌ترین آن است، نباید دچار آسیب شود.

مسؤول سازمان فضای مجازی سپاه قدس گیلان با بیان اینکه در مدیریت فضای مجازی به دنبال یافتن بهینه‌ترین حالت برای استفاده از مزایای این فضا هستیم، گفت: باید به نحوه‌ای این فضا را مدیریت کنیم تا از آسیب‌های محتمل در مسیر استفاده از فضای مجازی جلوگیری کنیم.

ستوده با اشاره به استفاده گسترده مردم از فضای مجازی بیان کرد: در سال ۸۸ یعنی حدود ۱۰ سال پیش کل کاربران فضای مجازی حدود چهار میلیون نفر در کشور بودند، این در‌حالی‌است که امسال این تعداد به ۴۰ میلیون نفر تنها در یک اپلیکیشن خاص رسیده است.

وی از رشد گسترده کاربران ایرانی در فضای مجازی و اپلیکشین‌های مختلف طی ۱۰ سال گذشته خبر داد و افزود: در کنار معایب فضای مجازی ما شاهد اثرگذاری چشمگیر این فضا نیز هستیم به طوری که اکنون بسیاری از حوزه‌های زندگی ما را دچار دگرگونی کامل کرده که شامل آموزش، اقتصاد و سبک زندگی می‌شود.

مسؤول سازمان فضای مجازی سپاه قدس گیلان با اذعان به اینکه بخش عمده‌ای از سبک زندگی افراد امروز بر پایه فضای مجازی انتخاب می‌شود، گفت: بر این اساس، مدیریت فضای مجازی بیش از گذشته اهمیت پیدا می‌کند، چراکه این فضا با استفاده از فرهنگ خود بر سبک زندگی و حتی نحوه رفتار و گفتار و ذهنیت افراد تاثیر مستقیم دارد.

ستوده با تأکید بر اینکه عدم مدیریت درست فضای مجازی موجب می‌شود این ابزار نوین انسان و زندگی‌اش را مدیریت کند، بیان کرد: فضای مجازی به طور هم‌زمان خوبی‌ها و معایبی دارد، بنابراین؛ مدیریت فضای مجازی به معنای نوعی استفاده از این فضاست که تا حد امکان از معایب این فضا جلوگیری کرده و مزایای آن را افزایش دهد.

وی با اشاره به ایجاد شکاف دیجیتالی بین والدین و فرزندان با گسترش فضای مجازی و نرم‌افزارهای نوین ارتباطی تصریح کرد: والدین به هر دلیلی، مانند کمبود زمان، تغییر نسل و نداشتن علم کافی در حوزه فضای مجازی؛ آگاهی و دانسته‌های کمتری نسبت به موضوعات فضای مجازی و به تبع عملکرد فرزندان خود در فضای مجازی دارند و استفاده از تعبیر شکاف دیجیتالی به معنای نیاز والدین برای آموزش در حوزه سواد رسانه و فضای مجازی است.

مسؤول سازمان فضای مجازی سپاه قدس گیلان با اشاره به بیشترین آسیب‌های فضای مجازی در خانواده گفت: یکی از موضوعات مهمی که خانواده را در این زمینه دچار چالش می‌کند این است که والدین ابزاری را برای فرزند مهیا می‌کنند که خود نحوه استفاده از آن را نمی‌دانند اما در دسترس فرزندان خود قرار می‌دهد، بنابراین؛ این عدم نظارت موجب آسیب بزرگی برای فرزندان می‌شود‌.

ستوده تنها راهکار مقابله با آسیب‌های فضای مجازی در خانواده را آموزش والدین دانست و افزود: والدین باید برای این موضوع مهم وقت و هزینه صرف کنند تا دچار آسیب کمتری از این حوزه شوند.

وی با اذعان به اینکه بحث سواد رسانه در ایران جدی گرفته نمی‌شود، بیان کرد: نخستین اصل برای استفاده از این فضا وضع قوانینی برای اجرای اعضای خانواده و استفاده محدود و زمانبندی شده از فضای مجازی است.

مسؤول سازمان فضای مجازی سپاه قدس گیلان یکی از راهکارهای مقابله با آسیب‌های فضای مجازی را عدم داشتن مالکیت خصوصی از این ابزار دانست و تصریح کرد: در کشورهای توسعه یافته‌ای مانند آمریکا افراد زیر ۱۸ سال اجازه خرید تلفن همراه را ندارند، مالکیت خصوصی تلفن همراه در بسیاری از کشورهای دنیا زیر ۱۸ سال ممنوع است و اگر این قوانین در ایران وضع شود خانواده‌ها می‌توانند آسیب‌های فضای مجازی را با نظارت کاهش دهند.

ستوده با تأکید بر تهیه محتواهای مناسب سنین برای کودکان و نوجوانان و مدیریت ابزار در اختیار آنان افزود: بسیاری از این ابزارها هیچ بازی بومی برای استفاده مفید کودکان در خود ندارند اما اگر بتوانیم مدیریت محتوا کنیم از خطرات بازی‌های رایانه‌ای خطرناک و نامربوط برای سنین کودکان جلوگیری می‌شود.

وی مدیریت زمان برای استفاده از فضای مجازی را یکی از مهم‌ترین راهکارهای کاهش آسیب فضای مجازی برشمرد و گفت: مکان استفاده از ابزارهای دیجیتال بسیار حائز اهمیت است و یکی از مهم‌ترین این امور منع استفاده از ابزارهای رسانه‌ای در اتاق خواب فرزندان است.

انتهای پیام/فارس

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار