کد خبر : 56938
تاریخ انتشار : دوشنبه ۳۱ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۶:۳۷

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان:

شیوع توأمان آنفولانزا با کرونا ویروس/ همه نیاز به تزریق واکسن آنفولانزا ندارند

شیوع توأمان آنفولانزا با کرونا ویروس/ همه نیاز به تزریق واکسن آنفولانزا ندارند

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان از شیوع بیماری آنفولانزا توأمان با بیماری کرونا خبر داد و گفت: علیرغم فراهم بودن زمینه لازم برای تزریق واکسن آنفولانزا برای گروه‌های پرخطر همه لازم نیست واکسن را تزریق کنند.

به گزارش گیلانستان، همه‌ساله با شیوع فصل سرد (پاییز و زمستان) بیماری شبه سرماخوردگی به نام آنفولانزا شایع می‌شود و علاوه بر سیستم سلامت مردم را به دشت با خود درگیر می‌کند.

بیماری آنفولانزا در سال‌های گذشته یکی از چالش‌هایی بود که سیستم سلامت را پیوسته با خود درگیر می‌کرد، ازاین‌رو وزارت بهداشت با تمهید مقدمات لازم واکسن‌های آنفولانزا را بر اساس نیاز وارد کشور و بین گروه‌های پرخطر توزیع می‌کرد.

با شیوع بیماری شبه آنفولانزایی همچون کرونا، نیاز مردم به‌ویژه گروه‌های پرخطر به واکسن آنفولانزا بیش‌ازپیش شده و به نظر می‌رسد رغبت مردم هرچند که بیشتر آن‌ها کاذب و احتمالاً از روی خوف باشد به تزریق واکسن آنفولانزا بیشتر است.

همه بیماری‌های ویروسی ازجمله سرماخوردگی‌های ساده، آنفولانزا و کرونا ویروس آنچه تجارب بهداشتی و پزشکی ثابت کرده با رعایت بهداشت فردی قابل‌پیشگیری هستند و امروزه شاهد هستیم که بسیاری از مردم در مواجهه با بیماری خطرناکی همچون کووید ۱۹ با رعایت پروتکل‌های بهداشتی نظیر استفاده از ماسک، رعایت فاصله فیزیکی و شستن مرتب دست‌ها خود را از ابتلا به کرونا ویروس مصون می‌دارند.

الزامات جدی از جلوگیری به آنفولانزا و کرونا

آبتین حیدر زاده، معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان گیلان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس می‌گوید بیماری آنفولانزا ازنظر شیوه‌های انتقال مشابه کرونا ویروس است و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی نظیر شست و شوی مرتب دست‌ها، استفاده از ماسک، رعایت فاصله فیزیکی و دست نزدن به چشم و بینی از الزامات جدی به جهت مبتلا نشدن به بیماری آنفولانزا و کرونا محسوب می‌شود.

اما شیوع مجدد بیماری آنفولانزا توأمان با بیماری جدید کرونا موجب شده تا اقدامات در حوزه پیشگیری به لحاظ مبتلا نشدن به بیماری آنفولانزا بیشتر شود چون بسیاری از گروه‌های جامعه نظیر کودکان، کادر بهداشت و درمان، سالمندان و یا بیماران از قشر آسیب‌پذیر محسوب می‌شوند و ممکن است در مراودات روزمره به بیماری آنفولانزا مبتلا شوند.

در شرایطی که دارو و یا واکسنی برای عدم ابتلا به کرونا ویروس وجود ندارد، بهترین راه پس از رعایت اقدامات پیشگیرانه، استفاده از واکسن آنفولانزا است. با تزریق واکسن آنفولانزا آن دسته از افرادی که در معرض خطر هستند به این بیماری مبتلا نمی‌شوند و در صورت داشتن علائم مشابه بیماری آنفولانزا فرایند شناسایی فرد بیمار و مشکوک شدن به ویروس کرونا از سوی کادر سلامت تسریع می‌شود.

اما نگرانی کنونی مردم، کمبود واکسن آنفولانزا با توجه به شیوع بیماری کرونا است چون بسیاری از مردم به دلیل ترس از عدم ابتلا به کرونا ویروس که بعضا به حق و بعضا کاذب است به هر طریقی مایل هستند تا از واکسن آنفولانزا استفاده کنند تا از شر بیماری‌های منحوس و متقلب در امان بمانند.

خرید محموله‌ای از واکسن آنفولانزا توسط وزارت بهداشت

حیدر زاده، معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان در رابطه با نگرانی‌هایی که مردم در خصوص تهیه واکسن آنفولانزا دارند می‌گوید: وزارت بهداشت محموله‌ای از واکسن آنفولانزا را خریداری و وارد کشور کرده است.

به گفته وی، بخشی از واکسن‌های تأمین‌شده از سوی وزارت بهداشت در اختیار معاونت‌های بهداشتی علوم پزشکی‌های سراسر کشور قرار می‌گیرد و آن‌ها نیز بر اساس اولویت‌ها در اختیار پرسنل بهداشت و درمان در محل مراجعه بیماران کرونایی، دانشجویان و رزیدنت‌های آموزش پزشکی، مادران باردار، کودکان زیر پنج سال، نیروهای مسلح، ایثارگران، سالمندان، جانبازان و مبتلایان به بیماران ایدز به‌صورت رایگان قرار خواهد داد.

اما گروه‌های پرخطر و در معرض ابتلا به بیماری آنفولانزا چگونه باید واکسن آنفولانزا را تهیه کنند؟

آن طور که معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان گفته واکسن آنفولانزا به‌هیچ‌وجه به خود افراد تحویل داده نمی‌شود بلکه در وهله نخست واکسن در اختیار مراکز بهداشتی و درمانی به جهت تزریق به افراد از پیش‌شناسایی شده که جز گروه‌های پرخطر هستند، قرار خواهد گرفت.

حیدر زاده گفته، گروه دیگری از مردم که جز گروه‌های پرخطر محسوب نمی‌شوند و سیستم دولتی آن‌ها را شناسایی نکرده اما خودشان به هر دلیل مایل به استفاده از واکسن هستند می‌توانند واکسن آنفولانزا را که در اختیار داروخانه‌ها با نرخ دولتی قرار دارد و صرفاً نیز پزشک تجویز می‌کند، تهیه کنند.

عدم استفاده همگانی از واکسن آنفولانزا

توصیه مؤکد معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان، عدم استفاده همگانی از واکسن آنفولانزا و ضرورت رعایت نکات بهداشتی از سوی مردم سات.

حیدر زاده می‌گوید واکسن آنفولانزا همچون سایر واکسن‌ها دارای عوارضی است و حدود ۱۷ تا ۲۰ عوارض جانبی تاکنون پس از تزریق واکسن آنفولانزا کشف‌شده است.

کارشناسان بهداشتی و متخصصان توصیه می‌کنند با توجه به عارضه‌هایی که واکسن آنفولانزا دارد، این واکسن فقط برای افرادی که در معرض خطر قرار دارند و آنفولانزا آن‌ها را درخطر مرگ قرار می‌دهد یا بیمارانی که در صورت عدم تزریق واکسن دچار مشکل می‌شوند، باید تجویز شود.

اما علیرغم تمامی تمهیداتی که سیستم سلامت در رابطه با نحوه تأمین و توزیع واکسن آنفولانزا اندیشیده، نگرانی دیگر مردم در خصوص عدم شناسایی قشر دیگری از مردم هست که به هر دلیلی از فرایند شناسایی شبکه بهداشتی جامانده‌اند.

راه‌اندازی سامانه‌ «سفیران سلامت»

نگرانی که معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان آن را رفع کرده و از راه‌اندازی سامانه‌ای به نام «سفیران سلامت» به جهت شناسایی افراد پرخطر توسط خود خانوارها خبر داده است.

به گفته حیدر زاده، از هفته آینده سامانه «سفیران سلامت» برای ثبت‌نام خانوارها بازخواهد شد و در هر خانواده‌ای یک نفر به‌عنوان سفیر ثبت‌نام کرده و از آن طریق نیز گروه‌های پرخطر شناسایی می‌شوند تا در بازه زمانی تعیین‌شده بتوانند واکسن آنفولانزا را تزریق کنند.

انتهای پیام/فارس

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار