کد خبر : 37853
تاریخ انتشار : شنبه 25 خرداد 1398- 45: 11

صف‌های چند ساعته برای خرید شکر/شیرینی که کام مردم را تلخ کرد

صف‌های چند ساعته برای خرید شکر/شیرینی که کام مردم را تلخ کرد

بعد از گذشت چهل سال از انقلاب اسلامی ایران، اکنون شاهد صف‌های چند ساعته مردم برای خرید شکر هستیم که در تناقض با حفظ کرامت انسانی و عزت ایرانی است.

به گزارش گیلانستان امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری در طول ۴۰ سال گذشته همواره از مردم به عنوان ولی نعمت یاد کرده‌اند، حفظ کرامت انسانی مردم ایران اسلامی موضوعی است که رهبری به شکل‌های مختلف همواره بر آن تاکید داشته‌اند.

بهترین اندوخته‌ای که یک دولت با رویکرد حفظ کرامت انسانی می‌تواند در نزد مردم به جای گذارد، احساس آرامش و آسایش خاطر مردم در زندگی است، چنین اندوخته‌ایی باعث افزایش توان و نشاط مردم و آمادگیشان برای مشارکت در اداره امور و حل مشکلات اجتماعی می‌شود و در این صورت دولت می‌تواند با تکیه بر این توان و نشاط، انجام بسیاری از کارها را به خود مردم واگذارد و اطمینان داشته باشد که مردم با رضایت خاطر، بسیاری از امور خویش و مسائل جامعه را به سرانجام می‌رسانند.

امروز با ورود به دهه پنجم از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی انتظار مردم برطرف کردن مشکلات اقتصادی با حفظ کرامت است، ولی بعضا مشاهده می‌شود در برخی مواقع اقلام یارانه‌ای از قبیل گوشت و شکر و … توزیع که باعث ایجاد صف‌های طولانی در جلوی فروشگاه‌ها و خدشه‌دار شدن کرامت انسانی می‌شود.

متاسفانه این آشفتگی در بازار، با اعلام چند فروشگاه محدود در هر شهر، بی‌نظمی و تشکیل صف‌های طولانی را موجب شده است.

*۲ساعت صف برای ۳ کیلو شکر

یکی از بانوان صومعه‌سرایی با بیان اینکه برای خرید سه کیلو شکر باید ۲ ساعت در صف ایستاد، اظهار کرد: اینکه مواد غذایی مانند شکر، گوشت و پیاز که در داخل کشور تولید می‌شوند ولی ما باید برای خرید آن این همه صف بایستیم در شأن مردم ایران نیست.

وی با بیان اینکه اگر ما احتیاج به شکر ارزان نداشته باشیم هیچ وقت عزت خود را در این صف‌ها زیر پا نمی‌گذاریم، افزود: چند هفته گذشته وزیر صمت اعلام کرد که قیمت شکر به ۳۵۰۰ تا چهارهزار می‌رسد و نیازی به توزیع در برخی از فروشگاه‌ها نیست، اما بعد از گذشت چند هفته همچنان باید برای خرید شکر در صف بایستیم.

این بانوی صومعه‌سرایی گفت: تیم اقتصادی دولت بیاید بگوید هدفش از این کارها چیست که یک روز گوشت، یک روز پیاز و امروز شکر را بهانه کرده تا مردمِ خود را به راحتی فقیر نشان دهد که برای این اجناس باید صف‌های چندساعته تشکیل دهند.

*اجناس را کوپنی کنند

یکی از جوانان صومعه‌سرایی با بیان اینکه خانواده‌ام نیاز به شکر سهمیه‌ای ندارند و امروز به اینجا آمده‌ام تا برای دوستم که قنادی دارد شکر یارانه‌ای بخرم، تصریح کرد: واقعیت امر این است این شکرها به دست خریداران واقعی نمی‌رسد.

وی با بیان اینکه یکی از دوستان ما که قنادی دارد وقتی شکر یارانه‌ای می‌آورند بالای ۵۰ کیلو برای قنادی خود شکر می‌خرد، خاطرنشان کرد: همانطور که وقتی گوشت یارانه‌ای می‌آورند تعداد مردم عام کم است و برخی از گوشت‌فروشی‌ها اقدام به خرید می‌کنند و چند برابر در فروشگاه خود می‌فروشند.

این جوان صومعه‌سرایی با بیان اینکه اگر قرار است روز به روز بر اجناس یارانه‌ای افزوده شود و هر روز شاهد صف‌های طویل و نزاع مردم در صف باشیم، اظهار کرد: پس دولت بهتر است هر چه زودتر اقدام به توزیع کوپن بین خانوارها کند تا هر کسی سهم خود را با عزت دریافت کند.

*سیر را چه غم گرسنه است

مرد سالخورده صومعه‌سرایی با بیان اینکه با حرف جوان مذکور موافق است و باید اجناس کوپنی شود تا جلوی فساد گرفته شود، افزود: سیر را چه غم گرسنه است، وقتی مسئولان با حقوق‌های نجومی کشور را اداره می‌کنند و فرزندانشان در خارج از کشور در حال خوش‌گذرانی هستند دیگر برایشان چه فرقی می‌کند من پیر چه می‌خورم، می‌پوشم و چگونه زندگی می‌کنم.

وی با بیان اینکه وقتی مسئولان نگاهشان به کدخدا است و زیردستان و ولی نعمتان کشورشان را نادیده می‌گیرند، انتظار ما از یک فروشنده چیست که عدالت را رعایت کند، گفت: اوضاع به‌گونه‌ایی شده که دیگر مردم هم به یکدیگر رحم نمی‌کنند.

این مرد سالخورده تصریح کرد: کوپن هرچند راهکار مناسبی نیست ولی در حال حاضر تنها راهکار برای رسیدن اقلام اساسی به دست جامعه هدف است و چاره ای جز آن نیست.

گفتنی است، هر روز شاهد صف‌های طویل برای خرید اقلام مورد نیاز توسط مردم هستیم که حتی یک فرد از جامعه هم راضی به این کار نیست و از مسئولان انتظار رسیدگی دارند.

پایان پیام/شبستان

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار