کد خبر : 57352
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۱۰ مهر ۱۳۹۹ - ۱۷:۵۱

رئیس سازمان صمت گیلان:

«صنعت چای» رکن اساسی فرهنگ و اقتصاد گیلان؛ ۱۲۰ هزار تن چای سالانه در کشور تولید می‌شود

«صنعت چای» رکن اساسی فرهنگ و اقتصاد گیلان؛ ۱۲۰ هزار تن چای سالانه در کشور تولید می‌شود

رئیس سازمان صمت گیلان با بیان اینکه «صنعت چای» رکن اساسی فرهنگ و اقتصاد این استان است گفت: ۱۲۰ هزار تن چای سالانه در کشور تولید می‌شود.

به گزارش گیلانستان، فرهاد دلق‌پوش امروز در نشست میز ملی چای  با اشاره به اینکه سالانه ۱۲۰ هزار تن چای در کشور تولید می‌شود اظهار داشت: میزان واردات چای در ۱۰ سال اخیر حدود ۶۰ هزار تن بوده است و بر طبق آمارها مصرف سرانه کشور در حوزه مصرف چای نیز ۱۳۰ هزار تومان گزارش شده است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت گیلان با اشاره به اینکه با در نظر گرفتن میزان واقعی چای وارداتی و میزان چای تولید شده در داخل، مصرف سرانه کشور حداکثر تا ۱۰۰ هزار تن یعنی زیر یک کیلوگرم برای هر ایرانی است گفت: تعداد کارخانجات چای در ۱۲ شهرستان استان گیلان در مجموع ۱۷۷ واحد مجوزدار است.

وی با بیان اینکه در فصل برداشت چای در استان گیلان ۱۶۰ واحد در این حوزه فعالیت می‌کنند تصریح کرد: چای یکی از محصولات استراتژیک استان گیلان است که علاوه بر مصارف خوراکی در صنعت آرایشی و دارویی نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد لذا رونق آن نیازمند اقدامات جدی‌تر از سوی مسئولان است.

دلق‌پوش احیای چایخانه‌های سنتی با حفظ سبک بومی گیلان را راهکاری مناسب برای رونق این صنعت دانست و خاطرنشان کرد: یکی دیگر از اقدامات جهت رونق صنعت چای تشکیل اتحادیه صنفی چایخانه‌داران در گیلان است که باید در سریعترین زمان ممکن پیگیری شود.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان گیلان با تاکید بر اینکه محصول چای با اقلیم و شرایط آب و هوایی استان سازگار است و نسبت به سایر صنایع نیز جزو صنعت سبز محسوب می‌شود بیان داشت: نوشیدنی محبوب و ریشه‌دار گیلانی‌ها از گذشته تا کنون چای بوده و این نوشیدنی ریشه در تاریخ مردم این سرزمین دارد.

وی با تاکید بر اینکه در شرایط اقتصادی پیچیده و اعمال تحریم‌های ظالمانه از سوی دشمنان باید با استفاده از تفکر راهبردی و تکیه بر ظرفیت‌های داخلی صنایع خود را رونق بخشیم گفت: صنعت چای به‌طور کامل توسط عوامل و تجهیزات داخلی تولید می‌شود لذا می‌توان در شرایط فعلی با اخذ یک برنامه مناسب آن را به صنعتی پایدار تبدیل کرد.

رئیس سازمان صمت گیلان هدف از تشکیل میز ملی چای در این استان را رصد بازارهای هدف و شناسایی موانع صادرات عنوان کرد و افزود: هم‌اندیشی و بررسی نحوه بهره‌مندی بهینه از ظرفیت‌های صادراتی و اتخاذ تصمیمات راهبردی با هدف شناسایی کالاهای دارای مزیت نسبی و افزایش صادرات کالاهای غیر نفتی در بازارهای هدف هدف تشکیل آن است.

انتهای پیام/تسنیم

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار