کد خبر : 69143
تاریخ انتشار : سه شنبه 19 مرداد 1400- 53: 16

مدیرکل شیلات گیلان:

صید ۶ میلیاردی کیلکاماهیان توسط صیادان گیلانی

صید ۶ میلیاردی کیلکاماهیان توسط صیادان گیلانی

مدیرکل شیلات گیلان، از افزایش ۳۰۰ درصدی کیلکاماهیان در گیلان خبر داد و گفت: صید کیلکاماهیان به علت تخم ریزی و شرایط جوی از ابتدای سال ۱۴۰۰ تا پایان خردادماه به صورت خودجوش و توسط خود صیادان گیلانی تعطیل بود.

به گزارش گیلانستان، عظیم مدبری از افزایش صید کیلکاماهیان در گیلان خبر داد و اظهار کرد: صیادان کیلکاگیر گیلانی با ۳۰ فروند شناور صیادی کیلکا در تیرماه سالجاری موفق شدند به میزان ۱۰۵۶ تن انواع ماهی کیلکا به ارزش شش میلیارد تومان از دریای خزر صید کنند.

وی با بیان اینکه این میزان صید کیلکا نسبت به مدت مشابه سال قبل حدود ۳۰۰ درصد افزایش داشته است، افزود: صید کیلکاماهیان به علت تخم ریزی و شرایط جوی از ابتدای سال ۱۴۰۰ تا پایان خردادماه به صورت خودجوش و توسط خود صیادان گیلانی تعطیل بود.

مدیرکل شیلات گیلان پیش بینی کرد که در صورت مساعد بودن شرایط جوی و انجام عملیات دریاروی صید کیلکا تا پایان سال جاری به مزر ۶۰۰۰ تن برسد و یادآور شد: کیلکای آنچوی، چشم درشت و معمولی سه گونه کیلکاماهیان دریای خزر است.

مدبری، با اشاره به اینکه از کیلکاماهیان در مصارف انسانی از جمله کنسرو ماهی و نیز در تهیه پودر ماهی استفاده می شود، گفت: بیشترین میزان صید مربوط به ماه های گرم سال است.

وی در ادامه به بحران کاهش شدید صید کیلکاماهیان در اواخر سال ۱۳۷۹ ناشی از هجوم پدیده مخرب شانه دار اشاره کرد و متذکر شد: در این شرایط به دلیل غیر اقتصادی بودن صیدکیلکا و ضرورت حفظ ذخایر این گونه ماهیان لاجرم شیلات در چارچوب طرح ملی تعدیل نسبت به کاهش شناورهای صید کیلکا اقدام کرد که از مهمترین راهکارهای شیلات در چند سال گذشته برای جلوگیری از کاهش بیشتر ذخایر این گونه ماهیان دریای خزر و حفظ اشتغال های موجود در بخش کیلکاماهیان بوده است.

انتهای پیام/ایسنا

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار