کد خبر : 60375
تاریخ انتشار : دوشنبه ۲۴ آذر ۱۳۹۹ - ۱۷:۴۸

ضربه مهلک کرونا بر صنعت گردشگری ماسال

ضربه مهلک کرونا بر صنعت گردشگری ماسال

شیوع ویروس کرونا به صنعت گردشگری ماسال ضربه سنگینی وارد کرده و این صنعت نوپا را با خسارت های بسیار مواجه کرده است.

به گزارش گیلانستان، صنعت گردشگری به عنوان یکی از صنایع پرسود و ارز آور برای هر کشوری محسوب می‌شود که همواره مورد توجه کشورهای جهان بوده و به یک صنعتی پویا در دنیا تبدیل شده است.

گردشگری صنعتی مهم برای توسعه فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی جوامع است که ضمن درآمدزدایی می‌تواند در کارآفرینی نیز حرف‌های بسیاری برای گفتن داشته باشد.

این صنعت پرسود در ارتقای شاخص‌های اقتصادی موثر بوده و موجب ایجاد اشتغال برای افراد جامعه می‌شود به همین دلیل صنعت گردشگری در کشورهای مختلف جهان دارای اهمیت بوده و همگان برای توسعه جامعه خود از آن بهره‌مند می‌شوند.

شهرستان ماسال یکی از شهرهای استان گیلان که در غرب این استان واقع شده و به سبب داشتن منابع بکر طبیعی و ییلاقات رویایی همه ساله میزبان حجم زیادی از توریست‌ها و تورهای گردشگری بود.

اگر سالهای گذشته در همچین روزهایی چرخی در خیابان‌های ماسال و به خصوص جاده منتهی به ییلاقات می‌زدیم با ترافیک و حجم سنگینی از مسافرانی روبرو می‌شدیم که برای تماشای تابلوی رنگارنگ پاییزی ماسال به این منطقه آمده بودند و مردم و بومیان منطقه هم به واسطه حضور مسافران به کسب درآمد می‌پرداختند، ولی متاسفانه امسال با شیوع بیماری کرونا صاحبان این صنعت مثل بسیاری از مشاغل دیگر به شدت نیش خورده از کرونا هستند.

خسارت‌های جبران‌ناپذیر کرونا موجب شده تا این صنعت ارزشمند حال و روز خوشی نداشته باشد و ادامه شرایط موجب بیکاری افراد شاغل در این حوزه بسیار مهم برای توسعه اقتصادی شود.

برای روشن شدن بهتر موضوع گزارش به سطح شهر ماسال آمدیم و با چند نفر از بومیان و صاحبان واحدهای بوم گردی به مصاحبه پرداختیم:

علی یکی از کسانی است که چند سالی بود با ساخت کلبه‌های چوبی و راه‌اندازی یک واحد بوم‌گردی کوچک روستایی تقریبا به درآمد پایدار رسیده بود که در مصاحبه با خبرنگار ما گفت: مدت پنج سال بود که چند تا کلبه چوبی درست کرده بودم که با اجاره آنها به گردشگران و از طرفی فروش محصولات محلی درآمد خوبی داشتم.

این جوان ماسالی افزود: بعد از چند سال هزینه‌های ساخت و راه‌اندازی را درآورده بودم و به درآمد پایدار رسیدم که با آمدن کرونا تمام برنامه‌ریزی‌ها بهم خورد و الان تقریبا درآمدمان صفر است.

وی گفت: البته گلایه‌ای هم از مسئولان دارم که به ما گفتند واحدهای اقامتی را تعطیل کنید و ما هم حرفشان را گوش دادیم ولی هیچ حمایتی از ما نشده و داریم متضرر می‌شویم.

یکی از کسبه‌های جاده منتهی به ییلاقات ماسال در گفت‌وگو با ما تصریح کرد: سالهای گذشته حجم وسایل و اجناسی که شرکت‌ها به ما می‌دادند بسیار زیاد بود چرا که با وجود مسافران فروش زیادی داشتیم ولی امسال فروش ما به شدت کاهش پیدا کرده است.

وی با بیان اینکه امید است هرچه زودتر این ویروس ریشه کن شود خاطرنشان کرد: در حال حاضر چاره‌ای نداریم چون سلامتی برای ما مهمتر است و امیدوارم همه مردم رعایت کنند.

هادی یکی از بومیان ساکن در ییلاقات در گفتگو با خبرنگار ما اظهار کرد: سال‌های قبل من یک شغل موقت برای خودم دست و پا کرده بودم و چون بسیاری از کلبه‌هایی که در ییلاقات به گردشگران و تورهای گردشگری اجاره داده می شد فاقد راه ماشین مواجه بود با موتور به عنوان پیک موتوری وسایل موردنیاز مسافران را خریداری و برایشان می‌بردم و هزینه‌ام را دریافت می کردم و درآمد بسیار خوبی داشتم.

وی افزود: از طرفی با فروش آش‌های محلی و نان محلی و … خرج زندگی و بچه‌هایم را درمی‌آوردم که متاسفانه ویروس کرونا کاری کرد که کلا کار و بار ما زمینگیر شد.

در این راستا با فرماندار ماسال هم به گفت‌وگو پرداخته‌ایم که در ادامه به آن می‌پردازیم:

«وحید پورحضرت» با بیان اینکه شیوع ویروس کرونا بیش از سایر بخش‌ها حوزه گردشگری را تحت تاثیر قرار داده است گفت: متاسفانه این ویروس خسارات سنگینی در این بخش به شهرستان ماسال وارد کرده است.

فرماندار ماسال تصریح کرد: با توجه به اینکه سلامت مردم در اولویت اساسی است بخش گردشگری شهرستان از روز‌های نخست شیوع ویروس کرونا اقدام به تعطیلی واحد‌های خود کردند که این امر سبب ضرر و زیان این مراکز شد.

وی بیان کرد: باید با حمایت‌های لازم از فعالان بخش گردشگری در سطح شهرستان و رفع موانع بر سر راه سرمایه‌گذاران و فعالان در این حوزه بستر رونق فعالیت این افراد و بازگشت گردشگری به وضعیت قبلی را پس از پایان ویورس کرونا، فراهم آوریم.

پورحضرت خاطرنشان کرد: امیدواریم هرچه زودتر این بیماری ویروس کرونا ریشه‌کن شود چراکه بسیاری از فعالان گردشگری، اماکن و محل‌های فعالیتشان را اجاره کرده و زیاد تحت فشار هستند و تداوم این وضعیت، پاسخ‌گوی هزینه‌هایشان نیست.

گفتنی است، تا همین ۹ ماه پیش گردشگری رونق خوبی در ایران و در ماسال داشت اما با آمدن ویروسی به نام کووید ۱۹ صنعت گردشگری دچار بحران‌های جدی شد تا جایی که بسیاری از فعالان این حوزه خانه‌نشین شده و یا کار خود را به حداقل‌ها کاهش دادند.

پایان پیام/شبستات

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار