کد خبر : 57678
تاریخ انتشار : شنبه 19 مهر 1399- 27: 11

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس:

ضرورت بازنگری در «طرح‌ هادی»؛ روند مهاجرت روستاییان به شهرها افزایش یافته است

ضرورت بازنگری در «طرح‌ هادی»؛ روند مهاجرت روستاییان به شهرها افزایش یافته است

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس گفت: طرح‌ هادی برای روستاییان ایجاد مشکل کرده و موجب افزایش روند مهاجرت آنها به شهرها شده است.

به گزارش گیلانستان، حسن محمدیاری صبح امروز در جمع خبرنگاران با بیان اینکه در حال حاضر طرح‌های هادی دست روستائیان را در حوزه اشتغال و ساخت و ساز در اراضی تحت مالکیتشان بسته است اظهار داشت: بروز چنین مشکلاتی بدون شک زمینه کاهش اشتغال روستائیان و مهاجرت آنان به سمت شهرها را فراهم می‌کند.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس جهت‌گیری‌ها و موضع مجلس یازدهم در باب اجرای طرح‌های هادی روستایی در کشور را مورد توجه قرار داد و عنوان کرد: مجلس در این حوزه از گذشته قوانین مصوبی دارد و طبق بندهای مختلف برنامه ششم توسعه باید اشتغال روستایی در روستاها توسعه داده شود و موانع تولید هم برداشته شود.

محمدیاری وجود یکسری موازی‌کاری‌ها در قانونی که باید از روستاها حمایت کند را متذکر شد و با تأکید بر اینکه این عامل در جهت محدود کردن روستائیان عمل کرده است تصریح کرد: هیچ منافاتی بین توسعه روستا و حفظ کاربری‌ها وجود ندارد و می‌توانیم با حفظ کاربری اراضی و منابع‌طبیعی زمینه و بستر تحقق این امر را فراهم کنیم.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس با بیان اینکه در حال حاضر حدود ۸۵ درصد از اراضی ماسال ملی هستند به محدودیت‌های توسعه اشتغال روستایی نیز اشاره کرد و گفت: لازمه اشتغال این است که شخص و خانواده در محل سکونت خود امنیت هم داشته باشد و منظور از امنیت وجود محدودیت‌هایی به سبب اجرای برخی طرح‌ها است.

وی بازنگری در طرح‌های هادی روستایی به شکل ده سال به ده سال را مورد توجه قرار داد و با تأکید بر اینکه بستن دست روستایی در زمین و اراضی تحت مالکیت خودش قطعاً موضوع اشتغال را هم تحت تأثیر قرار می‌دهد افزود: بروکراسی و قوانین دست و پاگیر برای اجرای طرح‌های گردشگری موجب می‌شود بحث اشتغال هم با مشکل مواجه شود.

نماینده مردم تالش، رضوانشهر و ماسال در مجلس اینکه در حوزه اشتغال روستائیان قوانین به اندازه کافی وجود دارد اما در مقام اجرا با مشکل مواجه هستیم را متذکر شد و خاطرنشان کرد: در بسیاری از موارد در موضوع واگذاری اراضی که در طرح هادی هستند با مشکل روبه‌رو می‌شویم و عملاً یک روستایی نمی‌تواند هیچ اقدامی انجام دهد.

محمدیاری بسته شدن دست روستائیان در بحث اشتغال و ساخت و ساز در اراضی تحت مالکیت خود آن‌ها را از مشکلاتی که توسط طرح‌ هادی به وجود آمده است اعلام کرد و گفت: البته ما مخالف هرگونه تغییر کاربری اراضی کشاورزی هستیم و بدون شک نخستین متضرر آن هم خود روستائی است اما حقوق روستائیان را هم باید محترم بشماریم.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس از واگذاری اراضی متصرفی و تحت مالکیت مردم و بازنگری‌ طرح‌‌های هادی که با تأخیر در حال انجام است انتقاد کرد و اظهار داشت: بسترهای مناسبی برای اشتغال‌زایی روستایی وجود دارد و ارائه تسهیلات اشتغال به شکل ارزان قیمت می‌تواند زمینه‌ساز اتفاقات بسیار خوبی در روستاهای استان باشد.

وی مشغول به کار بودن بسیاری از جوانان گیلان در رستوران‌های تهران به عنوان آشپز و کارگر ساده را متذکر شد و با تأکید بر اینکه این افراد در صورت حمایت، ظرفیت ایجاد شغل و درآمد در منطقه خودشان را دارند عنوان کرد: در حال حاضر شغل غالب روستائیان در گیلان کشاورزی است از طرفی بوم‌گردی هم زمینه خوبی در استان دارد.

محمدیاری بوم‌گردی و جذب توریست را از جمله حوزه‌های اشتغالزایی که می‌توان در این سه شهرستان گسترش داد خواند و تصریح کرد: بروکراسی اداری مانعی مدی در مسیر اشتغالزایی و طرح‌های سرمایه‌گذاری است به طوری‌که به گفته یکی از سرمایه‌گذاران وی برای شروع کار خود ۸ هزار و ۶۰۰ مورد نامه‌نگاری انجام داده است.

نماینده مردم تالش، رضوانشهر و ماسال در مجلس ضمن برشمردن مزایای جلوگیری از مهاجرت روستائیان به شهرها روستائیان را بهترین محافظان جنگل دانست و اظهار داشت: حفظ محیط‌زیست، کاهش ترافیک و آلودگی شهرها، افزایش محصولات کشاورزی و خودکفایی در روستاها، انجام کشت دوباره و نظایر آن از جمله این مزایا هستند.

محمدیاری با تأکید بر اینکه افکار کوته‌فکرانه باید کنار گذاشته شود و  باید بلندنظر باشیم افزود: اخیراً سرمایه‌گذاری را برای ساخت اسکله در ساحل تالش تشویق کردیم و بستر کار هم فراهم بود از طرفی سرمایه‌گذار نیازی به تسهیلات هم نداشت اما زمانی که در کارگروه استانداری حاضر شدیم هزاران مشکل و مانع ایجاد کردند.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس اظهارات برخی از مراجعی که باید مجوز ساخت اسکله در تالش را می‌دادند و  طرح بهانه اینکه آستارا و انزلی اسکله دارد و نیازی نیست تالش هم اسکله داشته باشد از طرف آنان را مورد انتقاد قرار داد و ابراز داشت: تالش با دارا بودن ۷۲ کیلومتر  بیشترین ساحل را در کل سه استان شمالی دارد.

انتهای پیام/تسنیم

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار